Corpul de Control al Guvernului sesizează DNA privind un prejudiciu de 90 de milioane de euro adus la bugetul statului de contractul încheiat de Ludovic Orban, prin CNADNR, cu societatea Romstrade, pentru realizarea lucrărilor la Transalpina.
Firma Romstrade era condusă şi atunci de omul de afaceri Nelu Iordache, judecat în prezent pentru fapte de corupţie în dosarul ce vizează acest contract.
Potrivit raportului Corpului de Control al Primului Ministru, reprezentanţii CNADNR au încheiat, în urma unor consultări dintre conducere şi ministrul Transporturilor Ludovic Orban, un contract pentru executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67C (Transalpina) în sistem credit-furnizor. Astfel, finanţarea urma să fie realizată pe baza unui împrumut primit de contructor de la o instituţie de credit, iar acesta urma să fie rambursat de către CNADNR cu plata costurilor suplimentare de finanţare.
Guvernul menţionează că, prin această dispoziţie, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a creat premisele pentru majorarea preţului contractului având ca obiect proiectarea şi executarea lucrărilor la Transalpina, prin includerea unor costuri suplimentare de finanţare rezultate din rambursarea ulterioară a creditului furnizor.
Contractul a fost încheiat la data de 5 septembrie 2009, între reprezentanţii CNANDR şi reprezentantul legal al Romstrade, Nelu Iordache, în sistem de finanţare credit-furnizor, la preţul de 1.231.210.293,41 lei fără TVA, 472.287.066,13 lei costuri aferente creditului-furnizor.
CNADNR a achitat, prin ordin de plată, de la bugetul de stat, suma de 49.994.52,12 lei cu TVA şi a emis bilete la ordin în moneda euro, în valoare totală de 320.367.329, 99 euro cu TVA, cu data scadentă în perioada 31 martie 2011 - 31 decembrie 2015. Totodată, pentru finanţarea în sistem credit-furnizor a lucrărilor din perioada octombrie 2008 - iulie 2012, reprezentanţii CNADNR au plătit, prin emiterea de bilete la ordin, costuri suplimentare de finanţare de 388.725.108,53 lei (91.050.170,45 euro). Această sumă reprezintă, potrivit Corpului de Control, o pagubă cauzată bugetului consolidat al statului prin bugetul CNADNR.
Totodată, inspectorii mai arată că în şedinţa de Guvern din 18 septembrie 2008 a fost aprobat un proiect de Hotărâre de Guvern, la solicitarea lui Ludovic Orban, având ca scop finanţarea de la buget a acestui proiect.
Acest act normativ nu a avut, însă, avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, dar a fost contrasemnat, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu şi de ministrul de atunci al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Astfel, Vosganian a semnat şi nota de fundamentare deşi proiectul hotărârii de Guvern nu a fost supus analizării de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, întrucât Ministerul Transporturlor, în calitate de minister iniţiator, nu a transmis proiectul ministerului avizator.
După aprobarea Guvernului, CNADNR a achitat, prin ordin de plată, de la bugetul de stat, altă sumă, de 49.994.542,18 milioane lei, reprezentând de asemenea o pagubă la buget.