Uniunea Europeană este incapabilă în acest moment să îşi consolideze apărarea comună, deoarece mobilitatea militară este blocată de birocraţia administrativă şi de subfinanţare cronică, reiese din raportul publicat aseară de Curtea de Conturi Europeană (ECA) privind perioada 2021-2024.
Marek Opio³a, membrul Curţii responsabil de raport, a declarat: "Mobilitatea militară este esenţială dacă vrem ca UE să aibă o capacitate de apărare credibilă. Nevoia accelerării ei devine evidentă. Problema este însă că ea tot nu a progresat într-un ritm rapid, din cauza unor blocaje".
Din analiza raportului ECA reţinem că mobilitatea militară europeană în acest moment - aceea care ar trebui să transfere în câteva zile, în caz de conflict cu Rusia, din Europa de Vest în cea de Est aproape 100.000 de soldaţi şi tehnica de luptă aferentă - este caracterizată de două aspecte: bani puţini şi lipsă de viziune. Faptul că Uniunea Europeană a alocat doar 1,7 miliarde euro pentru mobilitatea militară în perioada 2021-2027 este pur şi simplu ridicol, dacă luăm în evidenţă, potrivit raportului ECA, faptul că statele membre ale UE au cheltuit aproape 280 miliarde euro pentru apărare în anul 2023 şi 240 miliarde euro în 2022. Practic, această sumă infimă destinată mobilităţii demonstrează că mobilitatea trupelor şi a echipamentelor nu a reprezentat o prioritate reală pentru factorii decizionali de la Bruxelles, care de câţiva ani flutură ameninţarea cu un conflict european din partea Federaţiei Ruse.
Mai mult decât atât, fondurile alocate au fost epuizate rapid, ceea ce lasă UE într-o stare de stagnare şi previzibilitate financiară zero în următorii patru ani. Practic, mobilitatea militară va rămâne blocată până cel puţin în 2027, într-un moment în care Europa ar trebui să fie mai pregătită ca niciodată pentru scenarii de război. Această sumă modestă reflectă nu doar o lipsă de fonduri, ci şi o incapacitate structurală de a anticipa nevoile reale ale apărării europene. O alocare bugetară de 1,7 miliarde de euro pentru un proiect strategic crucial denotă o abordare birocratică, în care UE preferă să "bifeze casete" în loc să construiască o strategie solidă.
Cu toate acestea, unele dintre statele beneficiare ale celor 29 acţiuni incluse în planul UE de mobilitate militară au început să se reorienteze şi să acceseze finanţare pentru unele proiecte din Mecanismul pentru Interconectarea Europei, care este finanţat cu 25,81 miliarde euro pentru perioada 2021-2027, dar şi aceste fonduri sunt insuficiente pentru reţelele de autostrăzi, reţelele de căi ferate, podurile şi viaductele ce trebuie construite sau modernizate. Mai mult, nu toată suma din acest mecanism poate fi accesată de proiectele cu dublă utilitate - civilă şi militară, ceea ce reprezintă un alt obstacol în finanţarea proiectelor de mobilitate militară.
Una dintre cele mai grave constatări din raport este că proiectele de infrastructură militară au fost alese "rând pe rând, într-un mod fragmentat, fără a lua în considerare imaginea de ansamblu". Aceasta este o recunoaştere clară a faptului că UE nu are o strategie coerentă şi coordonată pentru mobilitatea militară. Lipsa unei viziuni globale este evidentă în modul în care au fost distribuite fondurile: s-a pus accent pe estul UE (Polonia şi ţările baltice), în timp ce ruta sudică spre Ucraina (Grecia-Bulgaria-România-Ucraina) a fost aproape complet ignorată. În plus, selecţia proiectelor a fost realizată înainte de a fi stabilite priorităţile cele mai stringente. Cu alte cuvinte, UE a împărţit banii înainte să ştie exact ce trebuie să finanţeze. Această abordare nu este doar greşită, ci periculoasă, deoarece alocarea fondurilor fără o analiză strategică riguroasă poate avea efecte dezastruoase asupra capacităţii reale a UE de a reacţiona rapid în cazul unei crize majore.
• Birocraţie sufocantă, reacţii lente
Problema mobilităţii militare nu este doar una financiară, ci şi birocratică. În prezent, o ţară UE trebuie să trimită o notificare cu 45 de zile înainte pentru a obţine autorizaţii de deplasare transfrontalieră a echipamentelor militare. Mai mult, din diferite motive, cum ar fi formalităţile administrative, pot exista întârzieri semnificative în organizarea deplasărilor militare. De exemplu, tancurile dintr-o ţară a UE nu pot trece printr-un alt stat membru dacă greutatea lor depăşeşte limita permisă de reglementările în materie de trafic rutier. Într-o epocă în care războiul modern este caracterizat prin viteza reacţiei şi mobilizarea instantanee, această birocraţie absurdă transformă Uniunea Europeană într-o fortăreaţă de hârtie, incapabilă să se adapteze în timp real la ameninţări emergente.
Mai grav este că auditorii ECA susţin că, în ciuda nevoii acute de modernizare a mobilităţii militare, Bruxelles-ul nu a efectuat o evaluare detaliată a nevoilor reale înainte de elaborarea Planului de acţiune 2.0. Astfel, Comisia Europeană a trasat obiective fără să aibă o estimare clară a finanţării necesare pentru a le atinge. Această incompetenţă managerială transformă ambiţiile UE într-un simplu exerciţiu de imagine.
Raportul subliniază şi un alt aspect alarmant: "lipsa unui punct unic de contact" face dificilă înţelegerea clară a responsabilităţilor în ceea ce priveşte mobilitatea militară în UE. Într-un context geopolitic în care NATO şi UE trebuie să colaboreze mai strâns ca niciodată, această fragmentare a responsabilităţilor reduce semnificativ eficienţa oricărei măsuri luate la Bruxelles.
În loc să existe un mecanism clar de coordonare, UE este prinsă într-o reţea complexă de guvernanţă, în care nu este clar "cine ce face". Acest haos administrativ transformă mobilitatea militară dintr-un obiectiv strategic într-un exerciţiu birocratic lipsit de rezultate tangibile.
• Recomandări ECA: Ce trebuie schimbat imediat
Auditorii ECA propun la finalul raportului câteva recomandări menite să faciliteze derularea celor 29 de acţiuni stabilite la nivelul UE. Aceste recomandări privesc:
- Creşterea semnificativă a finanţării. 1,7 miliarde de euro pentru şase ani este o sumă ridicol de mică. De aceea auditorii consideră că este nevoie de un buget de cel puţin cinci ori mai mare pentru a asigura o mobilitate reală.
- Eliminarea birocraţiei absurde. Perioadele de notificare de 45 de zile pentru mişcarea trupelor trebuie reduse drastic. UE trebuie să implementeze un mecanism de aprobare rapidă.
- Planificare strategică unificată. Nu se mai poate finanţa haotic, fără priorităţi clare. Fiecare euro trebuie alocat pe baza unei viziuni militare coerente.
- Crearea unui centru unic de comandă. UE are nevoie urgentă de o structură care să coordoneze mobilitatea militară, pentru a evita fragmentarea şi ineficienţa actuală.
- Integrarea mobilităţii militare în infrastructura civilă existentă. UE trebuie să valorifice infrastructura de transport civil pentru a permite mişcarea rapidă a echipamentelor militare, fără blocaje logistice inutile.
Raportul Curţii de Conturi Europene demonstrează fără echivoc că în acest moment mobilitatea militară a UE este în mare parte un mit. Cu fonduri insuficiente, o strategie fragmentată, birocraţie excesivă şi lipsa unui centru de coordonare eficient, Bruxelles-ul nu doar că nu a reuşit să îşi atingă obiectivele, dar şi-a sabotat singur capacitatea de reacţie într-un moment crucial. În timp ce lumea se schimbă rapid şi ameninţările la adresa securităţii europene cresc, UE rămâne blocată în abordări ineficiente, gestionate de o birocraţie incapabilă să ia decizii rapide şi coerente. Dacă această tendinţă nu este inversată urgent, mobilitatea militară europeană va rămâne doar un concept teoretic, iar securitatea continentului va continua să fie la mila circumstanţelor şi a intervenţiilor externe.
• Tony Murphy, preşedintele ECA: "Este nevoie de utilizarea fondurilor alocate pentru transport, în vederea deblocării proiectelor de mobilitate militară"
Pentru a remedia situaţia dificilă privind finanţarea proiectelor de mobilitate militară derulate în Uniunea Europeană, este nevoie ca factorii de decizie de la Bruxelles să aprobe alocarea unor sume din finanţarea prevăzută pentru infrastructura de transport civilă pentru proiectele militare de mobilitate, a afirmat, ieri, în conferinţa de presă ce a precedat publicat raportului Curţii de Conturi Europene, Tony Murphy, preşedintele acestei instituţii.
Tony Murphy a declarat: "Mobilitatea militară înseamnă asigurarea unei mişcări rapide şi fluide a personalului, materialelor şi echipamentelor militare în interiorul şi dincolo de UE. Vorbim despre trupe, tancuri, muniţie şi provizii. Uniunea Europeană este un actor relativ nou în acest domeniu. Statele membre, împreună cu NATO, joacă rolul principal în apărarea teritorială colectivă. Actuala perioadă bugetară a inclus, pentru prima dată, un buget dedicat proiectelor de infrastructură de transport cu dublă utilizare (civilă şi militară). Cu un total de 1,7 miliarde de euro, bugetul UE pentru mobilitatea militară este relativ modest în comparaţie cu necesităţile existente. Dar acest nivel redus al finanţării UE afectează capacitatea sa de influenţă, mai ales că fondurile disponibile sunt mult sub nivelul necesar".
Preşedintele ECA a precizat că, deşi UE a alocat rapid fondurile în 2022 şi 2023, acest lucru a dus la o lipsă de stabilitate şi predictibilitate în finanţare şi că este posibil să consemnăm un decalaj de peste 4 ani până la următoarea perioadă bugetară, ceea ce ar putea întârzia investiţiile şi duce la pierderea expertizei în rândul actorilor implicaţi. Mai mult, selecţia proiectelor de infrastructură cu dublă utilizare nu a luat în considerare suficient factorii geopolitici, deoarece majoritatea finanţării a fost direcţionată către Germania, Polonia, Lituania şi Letonia, în timp ce pe ruta sudică spre Ucraina nu a fost finanţat niciun proiect în Grecia şi a fost alocată o sumă minoră unui proiect din Bulgaria. Şeful ECA susţine că proiectele de mobilitate militară au fost selectate într-un mod fragmentat, fără o viziune strategică de ansamblu, iar finanţarea a fost alocată înainte ca UE să finalizeze un studiu pentru identificarea priorităţilor urgente, ceea ce înseamnă că fondurile nu au fost direcţionate optim.
"Pentru a spori impactul UE asupra mobilităţii militare, recomandăm îmbunătăţiri în mai multe domenii: îmbunătăţirea guvernanţei, selectarea mai eficientă a proiectelor de infrastructură cu dublă utilizare, asigurarea unei finanţări mai predictibile şi utilizarea fondurilor UE existente pentru transport pentru a reduce blocajele în mobilitatea militară. (...) Logistica este un element esenţial al operaţiunilor militare - se spune adesea că logistica câştigă războaie", a precizat Tony Murphy, preşedintele ECA.
El a arătat că Uniunea Europeană încearcă să îşi adapteze arhitectura de securitate şi apărare la noile realităţi şi a concluzionat spunând că instituţia pe care o conduce nu este un factor cu decizie politică şi că este de datoria Comisiei Europene şi Parlamentului European să implementeze recomandările din prezentul raport pe mobilitatea militară.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 06.02.2025, 05:21)
...
1.1. Popoarele libere. (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Edward H. în data de 06.02.2025, 08:34)
Dacă-mi permiteți, aș dori să fiu foarte concis.
Nu exista, de ceva timp încoace, popoare libere. Acesta este doar un ideal dacă nu chiar o utopie. Suntem asaltați în fiecare moment de informații privind interese manifestate de terți cu scopul de a obține pentru sine sau pentru alții de influenț? economică (vezi noua politică a taxelor vamale impusă de SUA), teritorială pentru resurse (vezi conflictul din Groenlanda și nu numai, Africa, Ucraina-Rusia) care asigură poziții strategice pentru unii și de dependență pentru alții.
Nu interesează pe nimeni lipsurile decât dacă există posibilitatea valorificării acestor probleme cu scopul obținerii unor valori materiale sau de altă natură.
Dacă reprezentanții guvernelor acelor țări care se confruntă cu probleme specifice, chiar și cu sărăcie, ar putea face ceva pentru poporul lor trebuie să se gândească la compromisuri.
Aceasta este lumea în care trăim și trebuie să ne adaptăm, altfel vom dispărea.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 11:11)
Mulțumește-i șefului, Putin, pentru această stare de fapt.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 17:32)
Da' mujicii orci ce mai zic? Hai mai informeaza ne, fara tine e trist pe aici :):)
2. Mobilitate militara e echivalentul mobilitatii pe
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 11:38)
Punctul de vedere din articol e un unghi de vedere militar desigur ,si acestia intotdeauna cer bani : fie armament ,fie infrastructura ,salarii etc . Totdeauna se cer bani tot mai multi si la orice evaluare ulterioara se constata risipa ,proasta gestiune ,lipsuri in multe aspecte etc exact in domeniul militar . Dar ce e mai important : stiind ca se pune accent european pe aceasta mobilitate militara ,de ce se ruineaza infrastructura feroviara in Romania ,de ce s au pierdut ( si sau transferat catre Grampet) mijloacele fixe ,locomotive etc . Ca acest razboi in est este de 3 ani iar conflictul Rusia Ucraina e de 9 ani ,si in tot acest timp trebuiau imbunatatite infrastructura si mijloacele de transport feroviar ,deci ce bani se cer in alta parte cand risipa si disolutia CFR e chiar de 30 de ani in Romania !
3. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 06.02.2025, 12:38)
...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 14:19)
Si rusii sunt porumbeii pacii, asa-i?
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 17:27)
Rusii sunt prietenii noștri!! Întotdeauna România a fost alături de rusi!
Cui nu I 0lace..marș în West!
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 17:30)
Spune i propagandistului nazist de serviciu...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 15:22)
CG si votantii lui sunt de vina, domne. Jur pe basca mea. El si Vadim Tudor si Ludovic Bolcas.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 16:00)
goana dupa bani . cerem foarte mult ca sa primim mult . principul este cunoscut. mobilitatea este data de caile de acces . in romania se construieste in draci . bazele militare se modernizeaza mii de militari vin chiar acum cu tehnologie aferenta . totul este in program .desigur unii inca viseaza ca nu e .
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 16:20)
Sigur de data asta soldatul Ciuca va merge pina la Baikal sa-si spele obielele si se va intoarce sa mai treaca odata pe sub Arcul de Triumf.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 16:44)
se face pace in Ucraina si apoi vedem. deja Trump prezinta planul lui de pace, si se discuta intalnire intre trump putin in arabia saudita, poate chiar luna asta.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2025, 17:28)
UE n are nevoie sa mobilizeze nici un soldat, cica ataca Rusia globu', astea sant bazaconii ordinare ale propagatprilor razboiuilui, de rasul lumii, oricum nu le mai crede nimeni cu ceva in cap, doar prostii