Licitaţia pentru selectarea firmei de inginerie care va realiza studiul de fezabilitate al cablului submarin dintre România şi Turcia va fi organizată la finele lunii iunie, la această selecţie urmând să participe numai companii din Suedia, stat care finanţează jumătate din costurile studiului, a declarat ieri, directorul de dezvoltare al Transelectrica, Răzvan Purdilă, citat de Rompres. "Întrucât guvernul Suedez a acordat un grant de 750.000 de euro, reprezentând jumătate din costurile necesare realizării studiului de fezabilitate, doar firme suedeze pot participa la licitaţia pentru selecţia celei care va realiza studiul", a explicat Purdilă. Potrivit acestuia, în prezent, reprezentanţii Transelectrica lucrează la definitivarea caietului de sarcini şi la pregătirea documentelor pentru licitaţie, urmând ca aceasta să aibă loc spre sfârşitul lunii.
"Studiul de fezabilitate va fi realizat astfel încât să avem rezultate preliminare la finele anului, urmând ca parametrii finali ai acestui proiect să fie definitivaţi în primul trimestru din 2009, pentru alegerea investitorului privat care va participa la proiect", a arătat oficialul transportatorului de electricitate.
Costurile studiului de fezabilitate al cablului submarin dintre România şi Turcia sunt estimate la 1,5 milioane euro. Jumătate din această sumă provine dintr-un grant acordat de guvernul suedez, iar restul cheltuielilor vor fi suportate, în mod egal, de către Transelectrica şi Nuclearelectrica. Potrivit oficialilor Nuclearelectrica, participarea la finanţarea acestui studiu va permite producătorului de energie din surse nucleare să aibă acces la informaţiile legate de viitorul proiectului, dar nu este exclusă varianta utilizării acestui cablu pentru exportul electricităţii produse la Cernavodă. Construcţia propriu-zisă a cablului va costa circa 400 milioane euro, iar capacitatea de transport va fi de 600 MW. Potrivit Transelectrica, finanţarea proiectului ar urma să fie asigurată prin credite cu garanţii guvernamentale, împrumuturi bancare şi fonduri structurale acordate de Uniunea Europeană. Fiecare dintre cele două ţări, România şi Turcia, va suporta costurile porţiunii de cablu care va tranzita platforma continentală, precum şi cheltuielile legate de staţia de conversie de pe teritoriul său, la Constanţa, respectiv Pasakoy. Autorităţile dintre cele două state au încheiat un memorandum de înţelegere în aprilie 2004 privind realizarea proiectului cablului submarin.