LUDOVIC ORBAN, ORDIN DIRECT CĂTRE MApN: Semnaţi contractul cu Naval Group pentru construcţia corvetelor!

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Apărare / 24 iulie 2020

Semnaţi contractul cu Naval Group pentru construcţia corvetelor!

Contractul, imposibil de semnat până la finalizarea procesului privind anularea HG 48/2018

Premierul Ludovic Orban susţine că nu există impediment cu privire la semnarea de către Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a contractului privind construirea celor patru corvete multifuncţionale de către asocierea franco-română Naval Group - Şantierul Naval Constanţa. Afirmaţia a fost făcută de şeful Guvernului cu prilejul unei vizite efectuate, ieri, la şantierul naval constănţean şi reprezintă practic un ordin direct către Nicolae Ciucă, ministrul Apărării Naţionale - care la acea oră se afla împreună cu preşedintele Klaus Iohannis la ceremonia de înfiinţare a Comandamentului Corpului Multinaţional Sud-Est (MNC-SE) şi la desfăşurarea etapei finale a Exerciţiului cu termen scurt de notificare (ETSN) - pentru încheierea contractului cu francezii de la Naval Group.

Pe plaforma navală constănţeană, premierul Ludovic Orban a spus:

"Şantierul Naval Constanţa împreună cu Naval Group au fost declaraţi câştigătorii licitaţiei pentru construcţia celor patru corvete multifuncţionale şi am vrut să văd exact locul unde vor fi produse. (...) Mi se pare o hărţuire greu de acceptat (n.r.- procesele prin care compania olandeză Damen a contestat procedura de achiziţie şi documentele care au stat la baza ei). Procesul principal - contestarea adjudecării licitaţiei - a fost respins prin hotărâre definitivă. Din punctul meu de vedere pot începe negocierile finale pentru încheierea contractului de construcţie. Celelalte litigii nu mai au niciun temei atât timp cât instanţa s-a pronunţat pe adjudecare. Sunt elemente care trebuie discutate, legate de timpul care s-a scurs de la desemnarea câştigătorului şi încheierea efectivă a contractului, legate de offset, de stabilirea unui avans flexibil, de efectele OUG 114/2018 asupra costului cu forţa de muncă. Toate acestea trebuie clarificate şi trebuie semnat contractul care este unul foarte important pentru dotarea Armatei Române".

Practic, prin declaraţia sa, premierul a răspuns şi întrebării ridicată de Ziarul BURSA în articolul publicat în ediţia din 20 iulie 2020 SUSPICIUNI ŞI COINCIDENŢE ÎN SCANDALUL CORVETELOR: "Partenerul istoric" - Franţa, mai presus de interesul naţional? cu privire la acest contract. Se pare că interesele a ceea ce noi am numit partenerul istoric sunt mai importante decât interesul naţional.

Referitor la afirmaţiile de ieri ale premierului, aceste sunt incorecte cu privire la semnarea contractului. Imediat după ce Curtea de Apel Bucureşti a pronunţat sentinţa definitivă din 13 iulie 2020, MApN a emis un comunicat de presă în care arată că mai sunt încă trei dosare pe rolul instanţelor privind achiziţia construcţiei celor patru corvete multifuncţionale destinate Forţelor Navale din ţara noastră şi că "după soluţionarea definitivă a dosarelor menţionate, Ministerul Apărării Naţionale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziţie".

Contestarea HG 48/2018 - cuiul din talpa lui Orban

Cele trei speţe privitoare la achiziţia respectivă rămase pe rolul instanţelor sunt:

⇒ Dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, prin care compania Damen a atacat în contencios administrativ Decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluţionarea definitivă a dosarului 21131/3/2019, care s-a soluţionat cu decizia din 13 iulie, în favoarea Naval Group. Imediat, în 14 iulie 2020, MApN a formulat, cerere de repunere pe rol a judecării dosarului respectiv.

⇒Dosarul nr. 6869/2/2019, înregistrat la Curtea de Apel Bucureşti, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentinţa nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel Bucureşti a respins ca neîntemeiată acţiunea. Hotărârea instanţei nu este încă motivată.

⇒ Dosarul nr. 47/2/2020, aflat pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, formulat de Damen SNS BV în contradictoriu cu Guvernul României, pentru anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională". În cauză, MApN a formulat cerere de intervenţie principală. Primul termen de judecată a fost fixat la data de 22 septembrie 2020.

Dintre cele trei dosare de mai sus, cel mai important ca efect al unei eventuale deciziii defavorabile Guvernului şi Ministerului Apărării Naţionale şi implicit asocierii franco-române Naval Group - Şantierul Naval Constanţa este ultimul care se referă la anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională".

Dacă instanţele vor anula definitiv hotărârea aprobată de Guvernul Dăncilă, atunci şi toate actele subsecvente acesteia - recte şi procedura de achiziţie publică a construcţiei celor patru corvete multifuncţionale - vor fi anulate. Pentru că nu poţi să organizezi o procedură şi să desemnezi un câştigător în baza unui act lovit nulitate.

Acest lucru nu a fost luat în considerare de premierul Ludovic Orban când a declarat euforic că nimic nu împiedică MApN să încheie contractul cu Naval Group. Dosarul respectiv privind HG 48/2018 reprezintă o problemă temeinică pentru semnarea contractului respectiv până în momentul în care speţa va fi soluţionată definitiv de către instanţele din ţara noastră. Iar acest dosar are prim termen 22 septembrie 2020. Cine îşi asumă să plătească eventualul prejudiciu în cazul în care contractul va fi semnat, demarat, acordat şi avansul flexibil de către statul român, iar instanţa va anula hotărârea de guvern adoptată de fostul Cabinet Dăncilă? Premierul Ludovic Orban nu a spus nimic despre acest aspect.

S-a mulţumit doar să declare că "industria navală este una cu mare importanţă pentru România care se află într-o perioadă de întrebări şi care necesită un parteneriat serios cu Guvernul pentru asigurarea dezvoltării ei". Mai mult, în tot discursul său, premierul s-a referit doar la şantierele navale din Constanţa, Tulcea şi Brăila fără să spună nimic despre şantierele din Galaţi şi Mangalia.

Premierul Ludovic Orban nu ştie ce se află în ograda proprie

La un moment dat, întrebat despre flota comercială pierdută şi despre navele de transport, şeful Guvernului a spus că îi pare rău că statul român nu deţine în patrimoniu un şantier naval.

Fals! Statul român deţine 51% din Şantierul Naval Mangalia, a cărui administrare este în sarcina companiei olandeze Damen care deţine integral Şantierul Naval Galaţi. Companie care a fost păcălită de guvernul Dăncilă să preia participaţia coreenilor de la DMHI pe o sumă considerabilă pe care olandezii au virat-o imediat, şi care s-a trezit că pachetul majoritar rămâne la statul român, iar cei de la Damen rămân cu puterea de decizie în privinţa activităţii Şantierului Naval Mangalia.

Cu toate acestea reiterăm ceea ce am menţionat în materialul de începutul săptămânii: în desemnarea câştigătorului licitaţiei privind construirea corvetelor, a fost într-adevăr respectat interesul de securitate al statului român, mai ales când vorbim despre asigurarea capacităţilor locale şi a locurilor de muncă din şantierele navale Galaţi şi Mangalia, ultimul deţinut în proporţie de 51% de statul român şi de 49% de compania Damen?

Să dai un contract unei asocieri din care statul român va beneficia doar de clauza de offset pare a fi în detrimentul bugetului public, dacă punem în balanţă că o parte din ceea ce ar fi putut realiza Damen se putea construi la Şantierul Naval Mangalia, de unde statul ar fi încasat nişte beneficii sau dividende pe baza participaţiei de 51%. Nu mai vorbim despre locurile de muncă într-o unitate navală în care capitalul majoritar este deţinut de stat.

Toate aceste aspecte şi cele semnalate de noi în articolul de luni şi din ultimul an cu privire la acest contract nu i se par suspecte premierului Ludovic Orban care solicită MApN să semneze rapid documentul cu Naval Group. Îi amintim că la fel de corectă i s-a părut şi achiziţia organizată de Unifarm SA pentru măştile de protecţie şi combinezoane până când Direcţia Naţională Anticorupţie a găsit mari probleme cu privire la corectitudinea licitaţiei.

Aşteptăm şi în cazul corvetelor ca autorităţile de control ale statului să îşi facă datoria. Mai ales că, din sursele noastre, se pregăteşte un dosar penal pentru instanţă legat de achiziţia respectivă.

Opinia Cititorului ( 11 )

  1. Nu e totuna sa proiectezi si sa fabrici un vas civil cu unul militar.

    Standardele militare sunt mult mai stricte si presupun numeroase acreditari/licentieri precum si echipamente ultraspecializate, cu personal experimentat si pregatit corespunzator.  

    Singurul santier naval din Romania, care detine aceste lucruri si care are si experienta relevanta in domeniu, este DAMEN Galati. Guvernul Ciolos a atribuit contractul prin incredintare directa, pentru acest lucru.

    Licitatia nu are sens in aceasta situatie.  

    1. Guvernul psd ce a urmat guvernului Ciolos a anulat intelegerea cu Damen si a hotarat sa faca licitatie...

      ...de ce oare?!

      Cel care a initiat HG adoptată de guvernul Ciolos a fost Beniamin Leș, în calitate de secretar de stat al Ministerului Apărării Naționale. Când a devenit ministru al Apărării Naționale, Leș a răspuns ordinului lui Dragnea, s-a sucit, a revenit asupra înțelegerii cu Damen și a inițiat HG adoptat de guvernul Dăncilă pentru licitație. Apoi a aprobat procedura și atribuirea către Naval Group. Așa că prezentați corect adevărul, nu pe jumătate așa cum fac site-urile de media apropiate Naval Group.

      Aveți dreptate că Beniamin Les este in spatele combinației cu Naval Group.

      Încă de la numirea guvernului liberal, reprezentanții NG au fost primiți direct de Ludovic Orban. De aia cred că nu mai este doar o suceala a Vioricai și a mustăciosul suprem.  

      Din licitație în licitație și din contestație în contestație NU SE RECONSTRUIEȘTE O ECONOMIE ! Iar asta se intîmplă de 30 de ani ! Dacă in urmă cu 40 de ani Ro a fost capabilă să construiască si nave de peste 100.000 tdw, acum nu e in stare să facă o... barcă , dar mite o corvetă !! Unde sunt inginerii și proiectanții de atunci ?

    Ma intreb oare cati bani a bagat Damen in presa din Romania, pt ca, de ceva timp, multi trambitasi din presa s-au transformat in avocatii firmei Damen, care de mai bine de un an nu face decat sa puna piedici in calea unui contract pe care ea l-a pierdut. Nu stiu ale cui jocuri le face aceasta companie olandeza, dar , pe de alta parte, ma intreb, care e tara aceea cea mai vehementa impotriva intrarii Romaniei in Schengen? Si, in al doilea rand, autorul acestui articol tot propovaduieste despre interesul national! Pai, autorule, interesul national este sa avem capabilitati de aparare la Marea Neagra, si orice amanare si lungire a acestui proces este contrara interesului national! Conform programului initial , in acest an trebuia sa fie gata prima corveta! Iar noi ne invartim inca in jurul semnarii contractului! Deci mai usor pe scari cu interesul national! Si a nu se confunda cu cel personal.

    1. poate va uitati unde a bagat bani naval group in presa. in orice caz, damen nu a bagat bani spre deosebire de naval group. iar despre interesul national, care este interesul statului sa dea contracte unei asocieri private 100% in loc sa ii dea unei companii, care, pe langa santierul naval galati, mai detine si 49% din santierul naval mangalia, unde statul are 51% din pachetul de actiuni? Ultima companie putea sa construiasca navele si la Mangalia, iar statul s-ar fi ales cu niște bani retur din suma achiziției. Așa că lăsați-o jos că măcăne. Cât despre capabilitățile de apărare la Marea Neagră, vă recomand să citiți ce a declarat în acest ziar amiralul Vergil Chițac. Rușii s-au dotat prea bine la Sevastopol, incat noi, pana scoatem flota in larg, ei au timp sa trimita o racheta si sa o distruga. Pun mai mult pret pe ce spune un specialist precum Vergil Chițac, decat pe ce spuneti dumneavoastra.

      Sunteți cu totul langa subiect, autorul articolului punctează excelent și documentat. Dumneavoastră doar cu supoziții. Amestecați accesul în spațiul european cu producția de nave militare. Ați spus foarte bine, că cineva a băgat bani in presa, doar că nu Damen, a se vedea exact cine face parte din conducerea asocierii cu Naval Group și atunci o sa va dați seama și unde sunt banii.

      Cât despre interesul național, nu doar Marea Neagra este o provocare permanenta ci toată granita de est, amenințarea nu este doar navala ci și aeriană,

      Din păcate, aceasta afacere are iz de combinație dâmbovițeană și nu cred că va trece mult timp până va intra Curtea de conturi sau alta autoritate a statului și vor găsi nereguli.  

      Despre ce interes vorbim?

      Al cui este SNC? Adică Șantierul Naval Constanța? Are SNC capacitatea fizică de a îngloba tehnologia Naval Group? Eu cred că nu, la o simpla căutare pe Google o să vedeți câți angajați are SNC Nu cred că ar putea constitui o problemă din partea Naval Group tehnologia de transferat, armament sau tehnică specială, eu cred că nu au oamenii calificați pentru aceasta treabă și cât interes au francezii sa transfere tehnologie pe o bază care nu este a lor, sau nu au participatie la ea. Pe când cei din SN Mangalia, care este deținut de statul român în proporție de 51%, îl au. Și un lucru minor în aparență, cate nave Gowind 2500 au vândut NG vreunei armate din NATO? Va spun eu, 0. Nicio corvetă. Pe când cei de la Famen au vândut nava lor și chiar acuma au contract cu statul german.

      Interesul cui este in aceasta afacere? 

    Din moment ce în câteva minute toată flota NATO din MNeagră indiferent de număr poate ajunge la fund, cu banii pe aceste nave inutile se poate construi o autostradă de la București la Iași.

    Spre exemplu pentru rachetele Patriot trebuie plătit 4 mld de dolari, echivalent cu Tezaurul României de 103 t aur de la BNR în condițiile în care aceste rachete nu prea au dat rezultate pe viu.În anul 2018, Trump a solicitat o întâlnire urgentă cu Kim coreanul, deoarece rachetele antirachetă americane care au tras împotriva unei rachete țintă americană nu prea au dat rezultate a precizat gl.Străinu. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb