Situaţia financiară extrem de proastă în care se află compania "Alitalia", după mai multe ajutoare financiare acordate de către Guvern, a creat un curent potrivnic unei noi încercări de salvare a operatorului aerian, relatează Reuters.
Majoritatea italienilor sunt contrariaţi de faptul că "Alitalia" a înghiţit până acum peste 7 miliarde de euro din banii contribuabililor sub formă de ajutoare de urgenţă acordate de stat în ultimii zece ani şi au declanşat pe site-urile de socializare o campanie împotriva unei noi încercări de salvare a companiei.
Există şi o petiţie pe care o semnează din ce în ce mai mulţi italieni, care îndeamnă guvernul de la Roma să pună capăt ajutoarelor inutile pe care le-a acordat până acum companiei aeriene considerate fanion în trecut pentru Italia.
Un sondaj de opinie efectuat vineri, la doar patru zile după ce angajaţii "Alitalia" au respins un plan de restructurare, arată că 77% dintre italieni cred că operatorul aerian trebuie lăsat să intre în faliment.
"Este clar că italienii se opun încercărilor sistematice ale guvernelor de a salva companiile în criză", a declarat Nastacia Turato, director la "Index Research", potrivit Agerpres.
Fără suportul statului, după respingerea de către salariaţi a unui plan de restructurare care prevedea o reducere a salariilor de 8% pentru personalul de zbor precum şi eliminarea a 1.700 angajaţi de posturi în rândul personalului de la sol, "Alitalia" este în pragul falimentului. Companiile aeriene concurente nu prea se arată interesate de o eventuală preluare, iar creditorii refuză să împrumute alţi bani.
Pe de altă parte, ministrul italian al Transporturilor, Graziano Delrio, a declarat miercurea trecută că "Alitalia" va fi vândută celui mai bun ofertant, iar grupul german "Lufthansa" este binevenit să înainteze o ofertă.
Într-un interviu acordat cotidianului La Stampa, Delrio a spus: "Compania va fi vândută celui mai bun ofertant. Unii au crezut că va avea loc o nouă salvare publică, dar vă spun în mod clar că nu va exista o astfel de intervenţie".
La rândul său, premierul italian Paolo Gentiloni a conformat că "nu există loc pentru o naţionalizare", dar a adăugat că Executivul se va strădui să nu divizeze compania, chiar dacă respingerea de către angajaţi a planului de restructurare a îngreunat lucrurile.
Întrebat despre posibilitatea ca transportatorul german "Lufthansa", cea mai mare companie aeriană europeană, să preia "Alitalia", Delrio a răspuns: "Nu există niciun obstacol, dar acţionarii vor fi cei care vor decide acest lucru". În presa italiană au apărut speculaţii privind o posibilă preluare a companiei "Alitalia" de către Lufthansa, chiar dacă grupul german nu şi-a exprimat public interesul.
"Alitalia" nu a mai înregistrat profit după 2002. Compania a fost privatizată în 2008, după un sprijin financiar generos din partea statului, iar din 2014 transportatorul "Etihad" a devenit cel mai mare acţionar cu un pachet de 49%, fără a reuşi însă să o readucă pe profit.