"Maşina de zvonuri" sapă la metrou

DAN NICOLAIE
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 19 iunie 2013

Cu o lungime totală de aproximativ şase kilometri, tronsonul de metrou avea la debutul lucrărilor zece staţii.

Cu o lungime totală de aproximativ şase kilometri, tronsonul de metrou avea la debutul lucrărilor zece staţii.

Construcţia Magistralei 5 de metrou reprezintă cea mai amplă lucrare de infrastructură demarată în Capitală în ultimii 23 de ani. Costurile sunt pe măsură, peste 1.200.000.000 de euro. Ca orice lucrare amplă, şi aceasta este însoţită de un alai de zvonuri care nu fac decât să sporească şi mai mult agitaţia viitorilor beneficiari ai lucrărilor, care deocamdată se află doar în faza de victime ale prafului, zgomotului, aglomeraţiei. Cum de la începutul anului lucrările au fost oprite şi repornite de mai multe ori, aceasta este realitatea din teren, oficial lucrurile sunt mult mai simple, în jurul acestei lucrări au apărut adevărate legende. Sunt destui oameni care consideră că în următorii 20 de ani niciun vagon de metrou nu se va plimba la câţiva metri sub nivelul solului, tot ceea ce s-a făcut până acum fiind considerat cel mai scump şanţ din istoria acestei ţări. Ultimele zvonuri au avut însă darul să-i facă pe oameni să considere o adevărată binecuvântare lentoarea cu care se mişcă lucrurile în anumite locuri. Astfel, nişte binevoitori au avut grijă ca în urma unor discuţii amicale purtate la "buza şanţului" să-i informeze pe locuitorii unor blocuri de pe bulevardul Drumul Taberei că din 2014 vor avea ocazia să "schimbe aerul", deoarece construcţiile în care locuiesc vor fi dărâmate deoarece se află deasupra unor puncte vitale pentru viitorul liniei de metrou. Schema e simplă, se identifică adresa exactă a interlocutorului, iar acela este singurul bloc care va fi demolat, niciodată nu se discută de mai multe, ghinionul e bine ancorat doar într-un singur loc. Eficienţa unor astfel de "şopârle" este maximă. "Ce anvelopare? Ce metrou? Măcar să rămână blocul aşa cum e, că stau în el din 1974, nu îmi mai arde mie acum să mă mut. Cine ştie pe unde şi când ne dau ăştia repartiţie", ne-a declarat administratorul unuia din blocurile vizate de demolare. Emoţia în rândul oamenilor la urechile cărora ajung astfel de veşti este maximă. Evident că lucrurile nu stau nici pe departe aşa şi oricâte asigurări ar primi ulterior, tot rămâne o sămânţă de neîncredere.

Deputatul Gheorghe Udrişte, ales în colegiul 25 Drumul Taberei, fost director la Metrorex, ne-a declarat că nu s-a pus niciodată problema demolării unor blocuri din cauza lucrărilor la metrou: "Este exclus. Proiectul când se face are în vedere toate aspectele, iar posibilitatea ca vreo clădirea, să fie dărâmată nici nu a fost luată în calcul. Întreg procesul de construcţie este monitorizat, tocmai ca locuinţele oamenilor să nu aibă de suferit, orice deplasare a blocurilor, fie şi de câţiva milimetri, e imediat semnalată constructorului. Proiectul acesta trebuie să continue, e o chestiune de bun-simţ având în vedere că aproximativ 50% din infrastructura de bază este realizată. Când a început această lucrare, finanţarea era asigurată sută la sută de către statul român prin contracte de finanţare încheiate cu Banca Europeană de Investiţii". Aici intervine o altă discuţie, legată de termene şi finanţare. De la executant şi sediul Guvernului până la omul simplu, preţul creşte mai ceva ca Făt-Frumos. La începutul anului, când lucrările erau oprite, deşi autorităţile susţineau cu totul altceva în ciuda evidenţelor, primul-ministru a vorbit în premieră despre majorarea preţului întregii lucrări: "Am apreciat generozitatea Guvernului Boc, care a negociat foarte bine şi nu ne costă decât 1,2 miliarde euro. Deci, de la Facultatea de Drept până în Drumul Taberei ne costă cât Comarnic-Braşov. Aşa sunt contractele, probabil cu toate eforturile noastre foarte mult n-o să reducem. Ca să ştiţi cât de bine este să fii generos, să semnezi cu 1,2 miliarde, să afectezi în 2011 o sumă de 12 milioane lei - atât a fost pus în buget de Guvernul Boc - şi vine Guvernul ăsta care trebuie s-o plătească. Dar lucrarea e importantă şi trebuie s-o facem, îmi pare rău că o facem atât de scump". Constructorii nu au înţeles cum se poate face comparaţie între costurile necesare realizării unui drum de suprafaţă şi un tunel săpat pe sub sute de construcţii, dar aceasta este o cu totul altă discuţie.

Cu o lungime totală de aproximativ şase kilometri, tronsonul de metrou avea la debutul lucrărilor zece staţii: la Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor. Cum lucrările au întârziat deja destul de mult, s-a decis să mai apară încă o staţie, Brâncuşi, ca să fie lucrarea "rotundă".

Într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, Magistrala 5 de metrou va deservi peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei. Până atunci, toţi aceştia trebuie să îndure blocajele interminabile din traficul de suprafaţă gâtuit de nenumăratele şantiere înşirate pe traseu. În toată această mare de nervi există şi oameni fericiţi, aceeia care au aflat deja că blocurile lor vor rămâne în picioare.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Felicitari pentru ironia fina pe care ati folosit-o in finalul acestui articol! Punerea in functiune a noii artere de metrou este probabil la fel de indepartata cum era pe timpuri comunismul real, in deplina sa "splendoare". V-as recomanda un subiect la fel de suculent si totodata dureros pentru cei care vietuiesc in Drumul Santierului, si anume parcul. Acesta a avut initial, daca nu ma insel, ca termen de finalizare vara anului 2012, fiind puse la dispozitie niscaiva fonduri europene in acest sens. Intre timp s-a petrecut "alternanta democratica" la primarie, iar santierul s-a deschis in sfarsit de vreo doua luni. Din pacate, cochetul parc de odinioara a fost inchis in totalitate pentru "reabilitare", desi ar fi existat posibilitatea de a se lucra pe portiuni. Noul termen de finalizare ar fi, din cate am inteles, un an si jumatate. Personal, as infiinta o casa de pariuri:) Oricum, singurul parc din Drumul Santierului a creat de mult timp o zvonistica pe masura, numai buna pentru niste "sapaturi" ziaristice de calitate. "Masina de zvonuri 2" parca suna interesant ... Evident, nu politizez acest gen de subiecte, starea de lehamite nu-mi permite:)

    Lumea a fost facuta in 7 zile, metroul din Dr Taberei e programat spre realizare in 7 ani.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb