Toate firmele de taxi vor putea desfăşura activităţi de transport în aeroporturi dacă deţin o licenţă de lucru în zonă, fiind eliminat monopolul pentru aceste servicii, iar excepţie vor face aeroporturile cu un trafic anual de până la 500.000 pasageri, potrivit unui proiect de act normativ.
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au declarat, ieri, că modificările legislative vizează eliminarea monopolului firmelor de taxi din aeroporturi, conducerea aeroporturilor urmând să organizeze licitaţii pentru selectarea mai multor firme de transport taxi. "În Otopeni exista un contract de exclusivitate cu firma Fly Taxi pentru mai mulţi ani care nu putea fi reziliat. În momentul când vor intra în vigoare aceste modificări se va putea elimina monopolul din Otopeni", au precizat sursele citate de NewsIn.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, "având în vedere faptul că aeroporturile sunt situate în vecinătatea municipiului Bucureşti, respectiv în vecinătatea oraşelor reşedinţă de judeţ, prin actuala reglementare se obstrucţionează practic transportul în regim de taxi al persoanelor care utilizează serviciile aeroporturilor".
Astfel, proiectul de ordonanţă prevede modificare Legii 38/2007 care reglementează transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere pentru a pemite accesul oricărui transportator autorizat la transportul clienţilor din aeroporturi. În plus, se va elimina practica de abordare a clienţilor în interiorul aeroportului de către taximetrişti, care îşi lasă maşinile în parcări şi nu pot deservi direct clienţii din aeroporturi.
Totodată, în condiţiile în care vor fi mai multe firme de taxi în aeroporturi va exista posibilitatea stabilirii unor tarife corecte la transportul persoanelor în regim de taxi de la aeroport.
Transportatorii autorizaţi vor putea efectua transportul în regim de taxi numai dacă deţin o licenţă de lucru în perimetrul aeroportuar, emisă anual, în baza unor criterii transparente stabilite de administraţia fiecărui aeroport. Aceste criterii vor face referire la numărul de licenţe de lucru, de transportatori autorizaţi şi de taximetre necesare în funcţie de traficul de pasageri care sosesc. De asemenea, se vor stabili şi locurilor în care se vor amplasa staţiile de taxi.
Administraţiile aeroportuare vor stabili nivelul tarifului aplicat de transportator de la aeroport până la oraşul deservit de acesta, iar cel mai mic tarif ofertat va deveni tarif unic obligatoriu pentru toţi transportatorii.
La nivel naţional sunt 17 aeroporturi din care patru, respectiv din Timişoara, Constanţa, Otopeni şi Băneasa, se află în administrarea Ministerului Transporturilor (MT), iar cel de la Caransebeş este privat. Celelalte operează sub administraţia consiliilor judeţene ca autorităţi independente, în timp ce Aeroportul Arad operează ca o societate comercială.
Potrivit datelor MT, cea mai mare parte a traficului a fost înregistrat în 2007 pe aeroporturile Otopeni -1,8 milioane de pasageri , Băneasa - 824.000 şi Timişoara - 872.000, pe celelate aeroporturi traficul fiind cuprins între 1.000 şi 370.000 de pasageri.