• Modernizarea unui vagon - 400.000 de euro
• Preţul este de trei ori mai mic decît recondiţionarea în străinătate
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va comanda cinci vagoane etajate modernizate la "Remar" SA Paşcani, a declarat ieri, ministrul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Gheorghe Dobre, cu ocazia prezentării prototipului de vagon etajat, la Gara de Nord.
"Vom comanda cinci astfel de vagoane, pentru că încercăm să modernizăm parcul de trenuri destinat transportului de călători şi vom face acest lucru şi prin atragerea unor credite externe", a spus ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.
Potrivit directorului general al Remar Paşcani, Cătălin Cornea, modernizarea unui astfel de vagon a necesitat o investiţie de 400.000 euro, însă preţul este de trei ori mai mic comparativ cu un vagon recondiţionat în străinătate. Aceste vagoane vor circula în componenţa trenurilor accelerat, au 120 de locuri şi o viteză maximă de 120 de km pe oră. Totodată, vagoanele prezintă toate facilităţile necesare, de la încălzire centralizată, la uşile de acces cu acţionare automată şi temporizare, la sistemul de sonorizare.
Reprezentanţii "Remar" Paşcani au spus că, pînă la 30 decembrie 2005, vor fi gata cele cinci vagoane comandate de MTCT.
Directorul Exploatare CFR Călători, Ion Mihai, a declarat că cele cinci vagoane etajate vor circula pe trenuri aflate pe rute care deservesc o distanţă de 300 de kilometri, pe traseele spre munte şi spre Constanţa.
"Ar mai fi aproximativ 100 astfel de vagoane care ar trebui modernizate, însă, pentru acest lucru trebuie fonduri de care deocamdată nu dispunem", a declarat Mihai Ion. Acesta a subliniat că se vor organiza licitaţii prin Bursa Română de Mărfuri pentru companiile din România care vor dori să condiţioneze vagoanele etajate. "Dorim ca în acest program să intre companii româneşti, pentru că avem specialiştii necesari şi în ţară, iar costurile ar fi de trei ori mai mici", a explicat Mihai Ion.
CFR Călători doreşte să majoreze capacitatea de transport prin vagoanele etajate, deoarece nu sunt fonduri pentru investiţiile în trenuri şi modernizarea materialului rulant. Directorul CFR Exploatare a spus că un astfel de vagon are o capacitate echivalentă cu opt vagoane normale. De asemenea, CFR Călători va realiza investiţii pentru construcţia a patru vagoane noi şi modernizarea a 16 locomotive. CFR Călători deţine peste 3.200 de vagoane aflate în exploatare, alături de 56 automotoare Săgeata Albastră.
Tot ieri, la Gara de Nord, au fost prezentate şi trei locomotive, destinate remorcării trenurilor de călători, acestea fiind modernizate, respectiv construite de SC Electroputere SA Craiova.
Electroputere Craiova modernizează, în colaborare cu General Motors, locomotive diesel aflate în dotarea CFR Călători, în cadrul unui program de modernizare a 57 de locomotive, în valoare de 100 milioane dolari, bani obţinuţi de la un consorţiu de bănci japoneze. Costul de modernizare a unei astfel de locomotive este de peste 1,7 milioane dolari.
Directorul adjunct Tracţiune al CFR Călători, Iosub Cătălin, a declarat că CFR derulează la ora actuală două programe care vizează modernizarea parcului de locomotive electrice şi diesel.
"Pînă în iarna anului viitor vom elimina total încălzirea cu abur la locomotivele diesel. Totodată, derulăm un program de modernizare a locomotivelor de acest tip, care prevede modernizarea a 18-20 de locomotive pe an", a spus Iosub.
La ora actuală, CFR Călători are un parc de 850 locomotive, rata de modernizare fiind de 20-40 de locomotive pe an. O locomotivă electrică costă peste patru milioane euro, în timp ce, pentru achiziţionarea unei locomotive diesel, sunt necesari peste două milioane euro.