Numărul abonaţilor la programele audiovizuale a crescut în primele şase luni la 5,72 milioane, de la 5,64 milioane cât au fost înregistraţi la sfârşitul anului 2008, a anunţat marţi Autoritatea Natională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
"Numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale pe bază de abonament din România a crescut în prima jumătate a anului 2009 la 5,72 milioane abona"i, de la 5,64 milioane la sfârşitul anului 2008. Dintre aceştia, 3,42 milioane de abonaţi utilizau serviciile prin intermediul retelelor de cablu", a declarat presedintele ANCOM Cătălin Marinescu, prezent marţi la cea de a 14-a ediţie a Convenţiei de Comunicaţii prin Cablu.
Potrivit datelor preliminare adunate de ANCOM de la furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale, rata de penetrare la nivel de gospodării a înregistrat o creştere uşoară, de la 77,1% la finalul lui 2008, la 78,1% la 30 iunie 2009. În timp ce rata de penetrare pentru serviciile de tip DTH este în creştere constantă, rata de penetrare pentru serviciile de retransmisie prin intermediul reţelelor de cablu este în scădere, aşa cum se întampla deja din anul 2008.
Numărul total de furnizori operaţionali este în continuă scădere, de la 523 la finalul anului 2008, la 498 în prima jumătate a lui 2009. Datele preliminare arată că scăderea se datorează numărului mai mic de furnizori de televiziune prin cablu faţă de anul 2008, numărul furnizorilor care oferă servicii prin reţele satelit şi prin tehnologie IP rămânând constant.
Potrivit ANCOM, la jumătatea anului 2009, aproape 2,6 milioane de abonaţi recepţionau programele audiovizuale în format digital, cei mai mulţi dintre aceştia, peste 2,3 milioane, utilizând sistemele de tip DTH. Astfel, aproape 90% de abonaţi din cei 2,6 milioane recepţionează aceste programe prin reţele satelit, în timp ce procentul celor care recepţionează programele în format digital prin reţele de cablu este în creştere.
"Datele preliminare pe care le avem la dispozitie ne arată că industria de cablu trebuie să răspundă astăzi marii provocări reprezentate de concurenţa din partea ofertelor prin intermediul platformelor DTH, şi o modalitate prin care poate face acest lucru este modernizarea continuă a serviciilor şi creşterea preocupării pentru client. ANCOM vine în sprijinul industriei prin mijloacele pe care le are la dispoziţie şi se implică activ în actualizarea proiectului de lege privind infrastructura reţelelor de comunicaţii electronice, participând astfel la pregătirea unui cadru de reglementare care să răspundă uneia dintre cele mai importante probleme pe care o înfruntă astăzi industria de cablu", a mai adaugat Cătălin Marinescu.
Acesta a mai făcut referire şi la plângerile sosite în ultimul an pe adresa Autorităţii care arată creşterea numărului de nemulţumiri în rândul clienţilor serviciilor de televiziune prin cablu. ANCOM primeşte petiţii care reclamă serviciile operatorilor de cablu în special în ceea ce priveşte clauzele contractuale, probleme tehnice, probleme de instalare sau modalitatea de facturare.
Pentru că atribuţiile Autorităţii sunt limitate, obiectul acestor petiţii intrând în sfera de competenţă a ANPC, Autoritatea pregăteşte o serie de măsuri pentru protejarea utilizatorilor finali, în sensul asigurării satisfacţiei faţă de serviciile contractate şi a unei mai mari transparenţe a condiţiilor de utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice. De asemenea, pentru a realiza acest lucru, ANCOM va reconsidera în perioada următoare statutul serviciilor de televiziune prin cablu, luând în considerare posibilitatea de a introduce prevederi suplimentare la nivelul regimului de autorizare generală.