Operatorii feroviari privaţi din ţara noastră nu sunt de acord cu modalitatea de stingere a datoriilor, pe care CFR Marfă le are către CFR SA, propusă în procedura de concordat preventiv. Deşi planul de reorganizare şi restructurare al CFR Marfă a fost aprobat de creditorii companiei feroviare publice şi a fost consemnat ca atare de judecătorul sindic, Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviară din România (OPSFR) arată, într-un comunicat de presă remis Redacţiei, că "o eventuală stingere a datoriilor prin transferul de active ale CFR Marfă - majoritatea acestora fiind în stare deteriorată, fără o stare clară din punct de vedere juridic şi supraevaluate - nu reprezintă decât o altă formă mascată de ajutor de stat. Această soluţie nu va ajuta cu nimic procesul de îmbunătăţire a infrastructurii feroviare şi va aduce grave prejudicii tuturor operatorilor de transport feroviar din ţara noastră".
OPSFR, care este alcătuită din 15 operatori de transport feroviar, ce reprezintă în total 70% din cota de piaţă la nivelul de transport feroviar de marfă din ţara noastră doreşte ca CFR SA să recupreze integral debitul de un miliard de lei de la CFR Marfă şi să folosească suma respectivă pentru lucrări de reaparaţii a infrastructurii feroviare.
Amintim că, în afară de datoria înregistrată de CFR Marfă către CFR SA, compania publică de transport feroviar de mărfuri trebuie să returneze către bugetul de stat ajutorul de 570 milioane euro, pe care Comisia Europeană l-a considerat ca fiind acordat ilegal.
CFR Marfă a intrat în procedura de concordat preventiv, iar în data de 12 martie, administratorul acestei proceduri, CITR, a anunţat că planul de redresare al companiei publice a fost omologat de către judecătorul sindic, care a luat act de aprobarea acestui document de către creditorii care deţin peste 75% din totalul creanţelor.
Conform reprezentanţilor CITR, analiza realizată prin planul de concordat arată că activul societăţii este mult superior pasivului, chiar în condiţiile în care societatea trebuie să acopere integral ajutorul de stat. Astfel, datoriile totale ale companiei, luând în calcul chiar şi decizia Comisiei Europene, sunt mult sub activul companiei care este de 5,1 miliarde de lei, aşa cum arată evidenţele contabile şi evaluările avute în vedere la depunerea planului concordatar. În plus, conform comunicărilor oficiale ale Comisiei Europene, se pot depune inclusiv cereri de acceptare a recuperării prin mijloace alternative, cum ar fi recuperarea în natură sau compensarea creanţelor ajutor de stat cu creditele existente deţinute de beneficiarul ajutorului de stat.
Omologarea concordatului preventiv creează contextul favorabil redresării CFR Marfă şi deblochează relaţiile sale cu partenerii de business, susţin reprezentanţii CITR, administrator concordatar provizoriu care a întocmit acest plan de redresare împreună cu conducerea CFR Marfă.