PRIVATIZARE CU PROTESTE LA MINISTERUL TRANSPORTURILOR Chiriţoiu: "Conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni nu este ajutor de stat"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 18 iunie 2013

Chiriţoiu: "Conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni nu este ajutor de stat"

Iulică Măntescu: "Noi nu am auzit ca CE să îşi fi dat acordul pentru conversia datoriilor în acţiuni"

Chiriţoiu: "Nu a fost nevoie să cerem acordul Comisiei Europene"

Cele trei zile până la finalizarea privatizării CFR Marfă se anunţă tumultoase, având în vedere că, în timp ce Comisia de privatizare va derula ultimii paşi din această procedură, sediul Ministerului Transporturilor (MT) va fi pichetat de sindicalişti din cadrul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, care cer oprirea acestei privatizări.

Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei, a precizat: "Începând de mâine (n.r. astăzi), Federaţia iese în stradă şi pichetează MT între orele 09.00-14.00, opunându-se metodei de privatizare a CFR Marfă, în care condiţiile MT au dovedit că instituţia nu respectă partenerii sociali".

Domnia sa a subliniat că sindicaliştii au permisiunea să picheteze timp de două săptămâni sediul MT, adăugând că reprezentanţii Federaţiei nu au fost consultaţi în niciun pact făcut în cadrul procedurii de privatizare a CFR Marfă.

Iulică Măntescu solicită oprirea privatizării şi reluarea procedurii în alte condiţii, una dintre acestea fiind preţul de pornire al licitaţiei.

Sindicalistul a declarat: "Săptămâ-na trecută, a fost modificat capitalul social al societăţii prin două acţiuni întreprinse de conducerea Ministerului Trans-porturilor, prima con-stând în înstrăinarea prin transfer fără plată a anumitor active, de 63,8 milioane lei, din patrimoniul CFR Marfă către SNCFR şi Societatea de Administrare Active Feroviare şi a doua acţiune fiind ştergerea datoriilor pe care compania le are către bugetul de stat în cuantum de pes-te 1,5 miliarde lei, prin conversia lor în acţiuni".

"În aceste condiţii, vânzarea societăţii se doreşte să se facă la o valoare mult mai mică decât cea de piaţă, care depăşeşte un miliard de euro. Ţin să menţionez că noi nu am auzit ca CE să îşi fi dat acordul pentru conversia datoriilor în acţiuni".

În privinţa conversiei în acţiuni a datoriilor pe care CFR Marfă le are la ANAF, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus că autorităţile au făcut o pre-notificare Comisiei Europene. Domnia sa ne-a menţionat că CE nu a solicitat şi o notificare în acest sens explicându-ne: "Am considerat că această conversie nu reprezintă ajutor de stat, autorităţile române pregătind compania pentru privatizare. De aceea, nu am considerat necesar să cerem un acord Comisiei Europene pentru conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni".

Potrivit lui Iulică Măntescu, reluarea procedurii de vânzare a pachetului majoriar de acţiuni de la CFR Marfă poate fi făcută doar după o discuţie prealabilă cu reprezentanţii Băncii Mondiale, Fondului Monetar Internaţional şi Comisiei Europene.

Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă a mai subliniat că angajaţii CFR Marfă doresc să semneze un angajament cu societatea care va cumpăra pachetul de 51% din acţiunile companiei de stat, în care să îşi asume păstrarea obiectului de activitate şi a locurilor de muncă, precum şi protecţia socială activă a salariaţilor.

"Luăm în calcul deschiderea unui proces în instanţă prin care să contes-tăm procedura de licitaţie şi chiar reclamarea la Comisia Europeană", a mai spus Măntescu.

Acesta a subliniat că se vehiculează disponibilizarea a 40-50% din personalul CFR Marfă, după privatizare.

Potrivit domniei sale, în prezent, în compania mamă lucrează 9.000 de persoane, la care se adaugă alţi 1.700 de oameni ce activează în filială. CFR Marfă are o cotă de piaţă de 46-48%.

Mâine - data limită pentru depunerea documentelor aferente ultimei etape a procesului de privatizare a CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă, convenită cu reprezentanţii delegaţiei FMI, se derulează printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet de 51% din capitalul social al Societăţii.

Ultimul meci în cursa pentru privatizarea CFR Marfă se ţine între oamenii de afaceri Gruia Stoica şi Călin Mitică - deţinătorii Grup Feroviar Român (GFR), parte a Grampet şi, respectiv, Transferoviar Grup, aces-ta din urmă participând la licitaţie în consorţiu cu fondul austriac de investiţii Donau Finanz.

Investitorii de la OmniTRAX au fost descalificaţi în urma procedurii de verificare a documentelor depuse de cei trei investitori înscrişi pe lista scurtă, în etapa de negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante.

Procesul de privatizare se află la a doua încercare, întrucât în cadrul primei tentative de constituire a unei liste scurte niciunul dintre cei trei ofertanţi (GFR, Asocierea Transferoviar Grup şi Donau Finanz GmbH & Co KG Austria şi OmniTRAX) nu s-au calificat.

Ministerul Transporturilor a relaxat drastic criteriile de precalificare ce apăreau iniţial în anunţul de privatizare.

Preţul de pornire a licitaţiei a rămas, însă, acelaşi, respectiv 180 de milioane de euro, garanţia de participare ridicându-se la 10 milioane de euro.

Pentru participarea la ultima etapă a procesului de privatizare, respectiv licitaţia cu ofertă în plic, documentele de participare trebuie depuse până cel târziu mâine, 19 iunie 2013, în 20 iunie urmând să fie deschise plicurile cu documentele de participare la licitaţie şi ofertele de cumpărare de acţiuni depuse şi să fie stabilit câştigătorul.

Liviu Apostoiu, vicepreşedintele Confederaţiei Naţionale Cartel Alfa, a subliniat: "Privatizarea în sine a devenit, şi la acest guvern, o problemă de a se supune «orbeşte» directivelor venite din afară, de la organismele internaţionale, precum şi de la grupurile de interese.

O societate ca CFR Marfă nu poate fi vândută pe nimic, iar regulile nu pot fi schimbate în timpul jocului. Se vede că se vrea să fie vândută cu dedicaţie.

Dorim o privatizare normală care să respecte regulile promise şi să nu semene nici cu cea de la Oltchim, nici cu ce s-a mai întâmplat până acum la CFR Marfă".

În ultima perioadă, au fost scoase foarte multe trenuri din circulaţie, la CFR Călători, potrivit lui Iulică Măntes-cu, care a precizat că, dacă la începutul anului, funcţionau circa 1500 de trenuri în 24 de ore, acum, sunt cu 400 de trenuri pe zi mai puţin. Acest lucru se întâmplă ca urmare a faptului că Ministerul Finanţelor Publoice a redus subvenţia la CFR Călători, până la finalul lui 2013 urmând să mai fie scoase din circulaţie 300-400 de trenuri. În aceste condiţii potrivit lui Iulică Măntescu, "subvenţia pentru trans-portul de călători pe calea ferată se duce de la societatea de stat către operatorii privaţi".

OmniTRAX a contestat procedura de privatizare CFR Marfă

OmniTRAX a depus, în data de 14 iunie, o contestaţie la procesul de "ofertă de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic", organizată de Ministerul Transporturilor (MT), în vederea vânzării unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al companiei CFR Marfă, informează reprezentanţii companiei.

OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată până la data de 05.06.2013 şi finalizată cu o înştiinţare emisă de MT, prin care aceasta a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare.

"Această înştiinţare este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea niciunui inves-titor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil", se arată în comunicat.

Reprezentanţii OmniTRAX mai susţin că nu a avut acces la situaţii contabile precise, pe care CFR Marfă are obligaţia să le întocmească lunar sau anual, cum ar fi: bilanţuri, balanţe sintetice şi analitice, fişe contabile ale unor conturi, semnate de reprezentanţii societăţii, situaţii uzuale în procedurile de audit, deşi au solicitat accesul.

"În aceste condiţii era imposibil pentru orice investitor de bună credinţă cum este OmniTRAX să depună până la data de 05.06.2013, conform cerinţelor procedurii de privatizare, atât o ofertă neangajantă reală (adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă), cât şi comentariile privind contractul de vânzare-cumpărare, alături de un plan de restructurare pe cinci ani, care să transforme o companie de stat plină de datorii şi ineficientă într-o companie feroviară profitabilă care să aducă beneficii economiei şi cetăţenilor României", mai adaugă reprezentanţii OmniTRAX.

Compania a făcut o solicitare repetată de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informaţiilor şi pentru formularea ofertei, compania având şi confirmarea oficială a Fondului Monetar Internaţional (FMI) că nu poate interveni in modificarea calendarului privatizării şi orice decizie de acest fel depinde de Ministerul de resort. Potrivit reprezentanţolor companiei, Ministerul a refuzat această propunere, invocând angajamentul faţă de FMI.

OmniTRAX solicită, în aceste condiţii, suspendarea procesului de privatizare până la rezolvarea contestaţiei sale, admiterea contestaţiei prin anularea deciziei de decădere a sa din procesul de privatizare şi obligarea autorităţii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea sa.

OmniTRAX îşi exprimă, în continuare, interesul de a participa la procesul de privatizare a CFR Marfă.

Potrivit reprezentanţilor operatorului, scopul firmei este să transforme CFR Marfă într-o companie care să ofere servicii feroviare la cele mai înalte standarde din Europa şi să extindă operaţiunile comerciale ale companiei în România şi în străinătate.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Stimate domnule Ministru Chiritoiu,

    titlul l-am adaptat zicalei mioritice vara nu-i ca iarna pentru a intelege logica dumneavoastra. Faptul ca in aceasta speta puteti emite o asemenea supozitie, iar in alt caz s-a hotarat pur si simplu ignorarea decziziei CE de a transforma in capital social datoriile unor companii avand capital majoritar de stat atesta intr-adevar profunda dumneavoastra cunoastere in cele mai mai mici detalii ale specificului fiecarei ramuri industriale care nu permit o solutie unitara... 

    1. De ce domnule ministru la CFR nu este ajutor de stat iar acolo unde Comisia Europeana va dat acordul sa transformati datoriile Oltchim in actiuni nu ati vrut? Mai ales ca erati si ministru Industriilor pe atunci? Sa intelegen ca la Oltchim nu se putea din cauza ca ,colegi de-ai dumneavoastra erau pe laba cu PCC-ul? Pacat ca nu mai vine mai repede unul ca Vlad Tepes , ori unul ca Ceausescu sa va impuste pe stadioane ! Noi totusi asteptam.

      draga domnule Roberinos, singura problema cu adevarat majora este credibilitatea pe care o jucam intr-un mod superficial in fata celor care ar trebui sa le dam motive pentru a putea fi tratati de la egal la egal. Pana la urma oamenii isi vor gasi un loc de munca, instalatiile vor rugini si vor fi casate, ceea ce nu va mai putea fi redresat va fi doar spiritul unui popor infrant de propria sa incapacitate de a hotari ce e este mai bine pentru el insusi ;-(

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb