Reporter: Reprezentaţi una dintre companiile care au ajuns aproape la finalul procedurii de privatizare a CFR Marfă. Veţi face şi ultimul pas în acest demers?
Gruia Stoica: GFR este pregătit să depună oferta sa pentru CFR Marfă şi s-a angajat cu maximă transparenţă şi responsabilitate în acest demers, pe care îl va continua în aceleaşi condiţii până la capăt.
Suntem un investitor serios, o companie care are anvergura internaţională din prezent, pentru că am abordat toate contractele şi angajamentele noastre cu aceeaşi seriozitate şi expertiză.
Reporter: Consideraţi că această procedură de privatizare se desfă-şoară într-un mod netransparent?
Gruia Stoica: Licitaţia se des-făşoară conform anunţului de privatizare pe care şi l-au însuşit toţi participanţii. Noi am luat la cunoştinţă, ca şi ceilalţi competitori, de condiţiile impuse în mod egal pentru toţi participanţii la licitaţie şi am făcut toate diligenţele necesare pentru a le îndeplini. Negocierile nu au fost deloc uşoare, nu este o privatizare simplă nici pentru noi, nici pentru statul român. CFR Marfă va avea nevoie de investiţii sus-ţinute, dar considerăm că suntem pe deplin pregătiţi şi cei mai calificaţi pentru a câştiga. Nu considerăm că a fost avantajat sau dezavantajat cineva, cu atât mai puţin GFR - din contră, ca în orice negociere de afaceri am fi preferat, poate, ca statul să fie mai flexibil şi să beneficiem de condiţii favorabile, însă înţelegem exigenţele impuse şi suntem gata să facem o ofertă competitivă. Din câte ştim, competitorii noştri care au fost descalificaţi nu au prezentat toate documentele solicitate. Nu este vorba, deci, de nimic subiectiv, condiţiile şi timpul alocat au fost aceleaşi pentru toţi, iar noi le-am îndeplinit şi ni le-am asumat.
Reporter: Cum comentaţi declaraţiile făcute, în ultima perioadă, atât de sindicalişti, cât şi de preşedintele Traian Basescu, potrivit cărora privatizarea "este făcută cu dedicaţie"?
Gruia Stoica: Nu considerăm că ne vizează în mod direct declaraţiile publice ale preşedintelui, ci le-am interpretat ca un semn de preocupare naturală ca procesul să decurgă într-un mod transparent şi competitiv şi rezultatul să fie cel mai avantajos pentru statul român. Nu vă ascundem că noi considerăm că suntem de departe cei mai bine poziţionaţi pentru asta, lucru pe care cei care ne dau deja câştigători probabil îl văd şi ei. Nu credem că suntem favorizaţi, suntem singurii din cursă cu anvergura necesară pentru o privatizare atât de importantă. Realizările pe care le-am enumerat şi forţa financiară şi logistică a companiei noastre sunt detaşat superioare celor ale concurenţilor noştri. Avem deja o anvergură clară, operăm într-un sector de importanţă strategică, lucrăm cu infrastructuri critice, transportăm cea mai mare parte a petrolului acestei ţări, deci suntem conştienţi şi capabili să ne asumăm răspunderile care ne revin şi în ce priveşte dimensiunea de siguranţă naţională şi cea de management performant al companiei.
Reporter: Sindicaliştii susţin că preţul de pornire a licitaţiei este mult prea mic faţă de valoarea reală a companiei. Ce părere aveţi dumneavoastră, care, dacă veţi câştiga, va trebui să plătiţi cel puţin 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă?
Gruia Stoica: Nu comentăm preţul de pornire, fiecare participant a avut propriul lui audit - la noi a fost efectuat de către Ernst&Young - şi fiecare va lua decizia în funcţie de viziunea sa de dezvoltare naţională şi regională.
Reporter: Ce strategie aveţi pentru remedierea situaţiei de la CFR Marfă?
Gruia Stoica: În primul rând, sperăm ca procedura să se finalizeze mâine, cu un rezultat favorabil nouă şi să ne putem concentra pe optimizarea CFR Marfă, întrucât acolo este vorba despre probleme dificile, investiţii în material rulant, mii de locuri de muncă, faţă de care avem o răspundere. Vom putea discuta concret despre strategia de punere pe linia de plutire a companiei abia după ce vom discuta şi cu partenerii guvernamentali şi sociali, pentru că CFR Marfă nu este deloc un premiu, ci un exerciţiu de responsabilitate, compania are dificultăţi majore, care nu se pot rezolva decât prin colaborare cu toate părţile implicate - şi credem că suntem singurii capabili s-o facem. Suntem o companie 100% românească, partea noastră de core business este în România şi depinde de ea, aici trăim, aici dăm de muncă deja la peste 9000 de oameni, nu plecăm nicăieri, deci cred că se poate avea încredere că ne vom angaja pe deplin în soluţionarea tuturor problemelor.
Reporter: După ce aţi studiat problemele pe care le are CFR Marfă, aveţi în plan care vor fi primele obiective clare pentru aducerea companiei pe profit?
Gruia Stoica: Am semnat un acord de confidenţialitate cu Comisia de Privatizare şi, ca atare, nu vă putem spune care sunt elementele de strategie pe care le-am propus pentru CFR Marfă. Achiziţia CFR Marfă este, însă, cea mai importantă pentru noi, pentru că doar astfel poate fi creeată baza pentru ca transportul feroviar să devină competitiv cu cel rutier, iar coridoarele de transport pan-europene care traversează Româ-nia să devină competitive cu alternativele din regiune care ne ocolesc. Cred că numai o companie majoră, strategică, aşa cum este GFR, are capacitatea să valorifice într-adevăr acest potenţial şi să îşi proiecteze capacitatea de transport regional până dincolo de Marea Neagră, către Asia Centrală şi dincolo, poziţionând România ca hub regional şi rută de trecere a comerţului dintre Europa şi Asia - lucru care poate aduce peste 1,5 miliarde euro pe an venituri la bugetul de stat şi peste 100.000 de locuri de muncă.
Avem, aşadar, o viziune coerentă, considerăm că este o privatizare foarte importantă, şi în acest context ni se pare firească preocuparea ca ea să se desfăşoare în deplină transparenţă şi climat de concurenţă corect.
GFR se află într-un amplu proces de expansiune şi nu participăm doar la licitaţia din România. A doua zi după ce se va da rezultatul în ţară, noi depunem ofertă şi pentru privatizările din Bulgaria şi Croaţia. Ne numărăm printre puţinele societăţi private româneşti de succes şi înăuntrul şi în afara graniţelor, legăm cu capacităţi de operare proprii Marea Nordului de Marea Neagră şi de Marea Adriatică, prin nouă ţări europene, din Germania şi Austria până în Muntenegru şi Ucraina, avem acorduri în derulare şi prospectări de piaţă din Cuba şi Statele Unite până în Mozambic.
Reporter: Mulţumesc!