Rentabilitatea capitalului uman în ţara noastră (exprimată prin numărul de unităţi monetare generate de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară investită în remuneraţia sa) a fost, anul trecut, de 1,3, potrivit studiului PwC Saratoga 2014, în creştere cu 4% faţă de 2013 şi cu 16% mai mare decât media europeană, conform unui comunicat remis azi redacţiei.
Horaţiu Cocheci, Senior Manager, Liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane de la PwC România, a declarat: "În condiţiile în care veniturile companiilor din România nu au crescut semnificativ anul trecut, iar costurile salariale au rămas relativ constante, creşterea uşoară faţă de anul precedent a fost dată de eficientizarea costurilor indirecte ale companiilor, deşi s-au remarcat şi o serie de investiţii de anvergura în sisteme informatice moderne de tip ERP, CRM etc., care au dus la o îmbunătăţire a productivităţii".
Privită în context european, rentabilitatea capitalului uman din ţara noastră este mai mare decât media europeană (1,12) şi decât media ţărilor din Europa Centrală şi de Est (1,28).
La nivelul sectoarelor de activitate, se observă o evoluţie pozitivă a rentabilităţii capitalului uman în sectorul serviciilor financiare (de la 0,92 la 1,97). Pe de altă parte, rentabilitatea a scăzut în sectoarele farmaceutic (1,6 faţă de 2,01 în 2013), bunuri de larg consum (1,23 versus 1,5 în anul precedent) şi produse industriale (1,11 vs. 1,34 în anul anterior) şi a rămas constantă în sectorul de retail (1,03).
Companiile au continuat să investească în dezvoltarea angajaţilor, înregistrându-se o creştere a numărului de ore de training per angajat (18 ore, faţă de 15 ore în 2013). Pe de altă parte, costul asociat acestui tip de activitate a scăzut (105 euro per angajat, faţă de 135 euro per angajat în 2013).
Nicoleta Dumitru, Manager de Consultanţă în Resurse Umane la PwC România, a afirmat: "Acest lucru arată că organizaţiile înţeleg nevoia de a investi in dezvoltarea angajaţilor, însă au devenit din ce în ce mai inovative în ceea ce priveşte derularea programelor specifice, orientându-se către soluţii eficiente din punct de vedere al costurilor, cum ar fi platformele de e-learning sau cursurile la distanţă".
Numărul de ore de training oferit de organizaţiile din România este aliniat cu mediile europene (18 ore per angajat la nivel european şi 19 ore în ţările din Europa Centrală şi de Est - ECE), însă costurile sunt mai mici (105 euro/angajat la noi, faţă de 210 euro în Europa şi 170 euro/angajat în ECE).
Studiul PwC Saratoga România 2014 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori de eficienţă ai capitalului uman, pe baza datelor colectate de la 80 de companii participante din cinci ramuri economice (industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum, produse industriale, retail şi servicii financiare).
Reţeaua PwC cuprinde firme prezente în 157 de ţări cu mai mult de 195.000 de specialişti care oferă servicii de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.