MKFE, UNTRR, ZMPD, CESMAD Bohemia şi LINAVA - asociaţiile transportatorilor rutieri reprezentând companii de transport din Ungaria, România, Polonia, Republica Cehă şi Lituania - au semnat o petiţie comună adresată Parlamentului European şi înmânată domnului Istvan Ujhelyi - vicepreşedinte al Transporturilor PE şi Comitetul de Turism, în timpul protestului organizat la Bruxelles, în faţa Parlamentului European la 25 martie 2015.
Aceste asociaţii au protestat împreună împotriva măsurilor neoprotecţioniste precum legea MiLog şi legea Macron. Astfel, transportatorii rutieri polonezi, români, maghiari, cehi şi lituanieni solicită verificarea reglementărilor cu privire la legea germană a salariului minim pentru şoferii care fac operaţiuni transfrontaliere, tranzit sau cabotaj pe teritoriul Germaniei. Petiţia comună stipulează că includerea şoferilor angajaţi de companii în ţările noastre, în prevederile legii MiLog încalcă principiul suveranităţii.
Petiţia comună arată: "Atunci când ţările noastre au aderat la Uniunea Europeană, ne-am bucurat datorită perspectivei liberei circulaţii a bunurilor şi serviciilor. Am salutat investiţiile germane în ţările noastre, înţelegând totodată că şi noi ne-am asumat dificultăţile şi riscurile unei competiţii pentru o poziţie puternică într-o piaţă comună. Legea MiLoG (şi planificata Lege Macron) este o lovitură dată valorilor europene fundamentale. Se întrerupe relaţia de cooperare pe termen lung cu partenerii germani, cresc costurile în special între Germania şi estul Europei, ne impune noi sarcini administrative nejustificate, obligaţia de a ţine evidenţa companiilor noastre într-o limbă străină şi obligaţia de a fi supuse controlului autorităţilor unui stat străin - la domiciliu. Uniunea Europeană a fost creată ca o comunitate de interese economice, în care fiecare stat a sacrificat o parte din propriile sale avantaje pentru construirea binelui comun. Legea MiLoG în ceea ce priveşte domeniul său actual de aplicare - este un pas în direcţia opusă, este o încercare de a impune anumite interese proprii altora. Germania este convinsă că acţionează în conformitate cu legislaţia europeană, ne îndoim serios acest lucru şi ne temem că măsurile sale emblematice vor avea un impact imprevizibil pe piaţa europeană de transport rutier. Solicităm Parlamentului European să oprească MiLoG! Companiile de transport pe care le reprezentăm sunt extreme de dezamăgite de noile prevederi protecţioniste. Avem perspective diferite asupra libertăţii de a ne conduce afacerile în Europa. Dupa extinderea Uniunii Europene, am lucrat împreună din greu, mulţi ani. Am construit împreună bunăstarea noastră comună şi am învăţat reciproc respectul, în ciuda faptului că poziţia noastră economică a fost şi este mai slabă. Poate va veni timpul când vom egaliza salariile angajaţilor noştri. Acesta va fi un motiv pentru a sărbători împreună. Salariile trebuie însă să rezulte din posibilităţile noastre reale si deciziile noastre de piaţă, şi nu de la aşteptările guvernelor altor state.
Utilizarea forţei de muncă mai ieftină (în comparaţie cu ce nivel de salarizare?) de ce ar crea o concurenţă «neloială»? - după cum am auzit de multe ori în discuţie tot mai neclară în UE cu privire la aşa-numitul « social dumping» şi impactul acestuia asupra mediului concurenţial echitabil. Concurenţă legală care este un principiu al pieţei unice nu poate fi pusă la îndoială şi nu ar trebui să fie retrogradată ca un simplu act de «dumping social». Noi credem că facilitarea transportului rutier de mărfuri în piaţa unică europeană - prin creşterea eficienţei - contribuie la creşterea nivelului de trai şi la îmbunătăţirea competitivităţii întregii U.E, prin urmare, organizaţiile noastre ar dori să vadă continuarea liberalizării în loc de noi bariere comerciale. Solicităm Parlamentului European să îşi bazeze discuţiile profesionale pe argumente economiei de piaţă, pentru a opri de ruperea pieţei interne a UE, pentru a preveni 28 de salarii minime diferite!".
Radu Dinescu - Secretar General UNTRR - a înmânat domnului Istvan Ujhelyi - Vicepreşedinte, Comisia de transport şi turism, Parlamentul European, petiţia comună, în faţa protestatarilor. Dl. Istvan Ujhelyi a prezentat petiţia şi protestul asociaţiilor în cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European în cadrul căreia s-a discutat despre protecţionism în UE - salariul minim în sectorul transporturilor, inclusiv o declaraţie a Comisiei cu privire la respectarea dreptul european de către prevederile germane cu privind salariul minim în sectorul transporturilor.
Comisarul European pentru Transporturi, dna. Violeta BULC, a declarat in cadrul sesiunii plenare că CE salută stabilirea unui salariu minim, însă CE nu a ajuns încă la o decizie în ceea ce priveşte respectarea de către legea germană a salariului minim a legislaţiei Uniunii Europene, având nevoie să continue investigaţia şi procedurile. De asemenea a declarat că CE va ţine cont de îngrijorările şi problematicile ridicate de către membrii Parlamentului European care subliniau necesitatea clarificării cât mai repede posibil a situaţiei prezente. A arătat totodată că CE va pregăti un nou pachet de măsuri pentru transportul rutier până în 2016 pentru a întări măsurile sociale şi regulamentele.