Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare acuză reprezentanţii Guvernului că nu doresc eliminarea muncii la negru din porturi şi cere premierului Tăriceanu să îi convingă pe subordonaţii săi să ţină cont de opiniile partenerilor sociali în elaborarea legislaţiei.
Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), Petre Costel, a declarat, vineri, pentru NewsIn, că reprezentanţii Ministerului Transporturilor refuză dialogul cu partenerii sociali şi promovează o legislaţie care favorizează munca la negru în porturi.
"În urmă cu câteva zile, în comisia de dialog social din Ministerul Transporturilor s-au discutat modificările la ordonanţa 22/1999, care reprezintă legea porturilor. La capitolul organizarea muncii, sindicatele au cerut introducerea unor măsuri care să combată munca la negru şi pentru că reprezentanţii ministerului nu au fost de acord, legea a primit aviz negativ. Cu toate acestea, din declaraţiile secretarului de stat Barna Tanczos rezultă că partea guvernamentală intenţionează să treacă peste votul comisiei şi să forţeze adoptarea proiectului fără amendamentele sindicatelor şi patronatelor de pe raza Portului Constanţa", a spus Petre Costel.
Preşedintele FNSP a explicat că partea sindicală doreşte introducerea în lege a unor prevederi referitoare la angajarea muncitorilor în porturi, în conformitate cu prevederile europene ale Convenţiei 137 şi ale Recomandărilor 145, pe care statul român le-a ratificat.
"Am propus ca oamenii care muncesc în port să fie înscrişi într-un registru, să li se elibereze un carnet de muncă şi numărul lor să fie înregistrat pentru a se ţine o evidenţă a lor. Ministerul ne-a demonstrat în schimb că nu se doreşte acest lucru pentru că în port sunt interese mari şi aceste reglementări le-ar pune beţe în roate. Proiectul de lege în varianta dorită de Guvern nu este altceva decât o invitaţie legală la folosirea muncii la negru", a spus Petre Costel.
În aceste condiţii, FNSP, susţinută de Blocul Naţional Sindical (BNS), cere premierului Călin Popescu Tăriceanu "să intervină de urgenţă într-un caz flagrant de încălcare a principiilor dialogului social şi să facă tot posibilul pentru a-i determina pe subordonaţii dumnealui să ţină cont de opiniile partenerilor sociali exprimate în comisiile de dialog social".
Liderul sindical a mai spus că decizia ministerului este surprinzătoare, în condiţiile în care, în urma grevei de avertisment din mai 2006, reprezentanţii Guvernului au semnat un protocol prin care şi-au luat angajamentul că vor ţine cont de propunerile sindicatelor. Protocolul a fost asumat la acel moment inclusiv de reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Sindicaliştii ameninţă că, dacă proiectul va fi promovat fără a se ţine cont de opiniile partenerilor sociali, ei vor sesiza Organizaţia Internaţională a Muncii, Consiliul Europei şi Federaţia Internaţională a Transportatorilor. Totodată, sindicaliştii vor informa toate marile companii cu privire la faptul că în Portul Constanţa munca la negru este încurajată prin lege şi vor organiza acţiuni de protest atât în Constanţa, cât şi în Bucureşti.