Starea şi durerile naţiunii

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 11 ianuarie 2013

Cornel Codiţă

Discursul despre "starea naţiunii" reprezintă un altoi de tradiţii pe care România le cunoaşte doar din cărţi, nu şi din propria practică a democraţiei. Dacă este să o fixăm în timp şi spaţiu istoric, naşterea acestei proceduri este legată de momentul istoric în care exercitarea puterii suverane, adică a Suveranului!, a fost delegată celor două ramuri, Executivă, reprezentată de Guvernul Majestăţii Sale, şi Legislativă, reprezentată de Parlament, condus nominal, însă, tot de către Suveran. În mod intenţionat sunt folosite referinţele supra-aglomerate la Suveran, pentru că tradiţia aceasta a fost creată de logica gestiunii puterii în monarhiile care au făcut trecerea spre democraţie, cea britanică oferind, de departe, modelul de referinţă cel mai complet şi complex. Pînă în ziua de astăzi, pentru a marca Autoritatea Suverană a Regelui (Dreptului Divin!) drept sursă pentru legitimarea exerciţiului autorităţii de administrare a treburilor publice, capul încoronat al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord prezintă în faţa Parlamentului, reunit la des­chiderea fiecărei noi sesiuni, Dis­cursul Tronului. Obiectivul său este de cea mai pură esenţă politică, adică prezentarea obiectivelor (priorităţilor) de guvernare. Marcată de originile sale britanice, democraţia americană a consacrat şi ea această practică, plină de miez, chiar prin Constituţie. Aici, Preşedintele ales al Statelor Unite a luat locul Capului Încoronat. Pentru că Uniunea este entitatea condusă de el, discursul se referă la Starea Uniunii! Fără excepţie, de la primul Preşedinte al Statelor Unite şi pînă astăzi, deţinătorii mandatului s-au achitat de această obligaţie care nu ţine de modă, de exerciţii de PR sau de simplă tradiţie, ci este parte intrisecă, chintesenţă, a procesului politic şi de guvernare. După 1990, Constituţia României a creat un spaţiu pentru o asemenea practică, o modalitate specială de relaţionare dintre Parlament şi un preşedinte ale cărui funcţii nu decurg nici dintr-un drept divin şi nici dintr-un mandat de guvernare cu care ar fi fost investit prin vot direct. Votul direct există, dar mandatul guvernării nu se află la Preşedinte, ci la Guvern, a cărui autoritate, la rîndul ei, decurge din votul de învestitură al Parlamentului. Din acest punct de vedere, Constituţia României a creat posibilitatea dis­cursului privind starea naţiunii, ca un atribut prezidenţial, fără a-i fixa nici obiectivele, nici greutatea instituţională în raport cu Parlamentul sau Guvernul. Una dintre nenumăratele forme fără fond în crearea cărora suntem neîntrecuţi experţi, iar asta nu de azi, de ieri!

Pentru că nu erau probabil suficiente motive de antagonizare, de competiţie, de război sau, simplu, de zgîndărit cu băţul prin gard, cineva i-a şoptit în ureche Premierului Ponta că ar putea da "o lovitură de imagine" şi un "şut în gură" Preşedintelui (nu la propriu, ci politic vorbind, desigur!), cu un "dis­curs despre starea naţiunii" în faţa Parlamentului; instituţia aceea cu excedent masiv de "reprezentanţi ai poporului" care şi aşa nu prea are ce să facă, pentru că ceea ce-i trebuie Guvernului, ca legiferare, se face direct, prin abuzul celebrelor, deja tradiţionalelor şi atît de distrugătoarelor de drept, ordonanţe de urgenţă! Din punct de vedere Constituţional, gestul Premierului nici nu clarifică, nici nu ajută cu ceva logica guvernării, iar din punct de vedere al conţinutului şi fixării obiectivelor este inutil, pentru că votul de învestitură al Parlamentului a fost primit pe un Program de Guvernare, devenit astfel obligatoriu.

Dintr-o singură perspectivă acţiunea Premierului ar avea sens, dacă discursul s-ar referi, stricto sensu la starea naţiunii. Adică, dacă Premierul Ponta ar dori să facă ceea ce nici un politician post-decembrist nu a avut curajul să facă, şi anume să spună cu voce tare, pe îndelete, Parlamentului şi cetăţenilor României care este starea de lucruri în domeniile cheie ale societăţii şi implicit ale guvernării! Dacă ar vrea cineva cu autoritatea Premierului să ne spună tuturor, de la înalta tribună a Parlamentului, care este lăţimea, lungimea şi adîncimea dezastrului în care se află societatea româneas­că, după două decenii de aşa-zise reforme; în realitate, după două decenii de jaf şi risipă fără nici o noimă a resurselor de toate felurile, de la cele economice, la cele de capital uman, de timp şi oportunităţi. Un asemenea gest ar avea atît valoare terapeutică, cît şi practică. În plus, ar da o perspectivă proiectului de guvernare al USL. Teamă îmi este, însă, că resursele de curaj şi competenţele necesare pentru un asemenea gest politic nu se găsesc în rezerva Premierului, nici în cea personală, nici a partidelor cu susţinerea cărora guvernează. Cineva ar trebui totuşi să-şi asume ris­curile de a spune cu voce tare, în spaţiul public, care este starea naţiunii şi care sunt cu adevărat durerile ei!!!

Opinia Cititorului ( 3 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. Ce a prezentat premierul ieri a fost mai degraba o stare a bugetului consolidat si perspectiva executarii acestuia. Numai ca executarea bugetului depinde de realizarea PIB si apoi mai depinde de nivelul incasarilor bugetare. Cale lunga, drum de fier ! Starea natiunii trebuie sa fie cu totul alta si trebuie sa inceapa cu asigurarea unui trai decent populatiei, asigurarea sanatatii, a nivelului de educatie cat si a sigurantei persoanei si a locului de munca. De acord ca aceste deziderate se...

    Dl V.Ponta reprezinta ultima veriga,in timp, a unui sistem pus la punct dupa lovitura de stat gorbaciovisto-iliesciana din 89. Perfectionat pana la absurd de detinutul nr 0048 de la Jilava,Adrian Nastase. Opinam data trecuta ca dl V.Ponta ar trebui sa traga linie si sa faca tot posibilul sa iasa din UE. Am economisi 1,4 miliarde euro anual.Ma indoiesc de faptul ca ar face asa ceva Chiar daca ar fi obligat de parlamentul pestrit compus din destui clienti ai DNA. Nu-l vor lasa baronii locali...

    Din 1989 pana acum,,am auzit,de la fiecare nou guvern,ce grea mostenirea le-au lasat predecesorii,si ce planuri de rdresare are guvernul cel nou.Nici un guvern nu a raportat,anual, cat a realizat din planul de guvernare,ce l-a impiedicat sa nu realizeze ce si-a propus,ce noi initiative are in obiectiv.Datorita acestui mod infantil de a conduce treburile guvernarii,Romanii nu stiu azi ce vor face maine,ca urmare,isi iau lumea in cap si pleaca acolo unde li se ofera un viitor cat de cat...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb