Reporter: Cum consideraţi că a ieşit piaţa de gambling din pandemie?
Liviu Popovici: Piaţa de gambling din România a cunoscut o reaşezare considerabilă după perioada pandemică, cu un câştigător - gamblingul online - şi un domeniu extrem de afectat - retailul. Restricţiile aplicate zonei de retail au fost extreme, deşi măsurile de protecţie a clienţilor au fost la unul din cele mai înalte standarde din întreaga economie şi nici nu au fost sesizate de către autorităţi deviaţii de la aceste reguli. În aceste condiţii, foarte mulţi clienţi s-au reorientat către gamblingul online, acesta cunoscând creştere two-digits în fiecare an pandemic. Ce ne bucură, însă, este faptul că o parte consistentă dintre aceşti clienţi au revenit în locaţiile specializate, ne referim aici în special la clienţii care apreciază foarte mult interacţiunea socială.
Reporter: Care sunt principalele probleme ale domeniului şi ce soluţii există pentru remedierea acestora?
Liviu Popovici: De departe principala problemă este percepţia. A opiniei publice, a guvernanţilor, a politicului şi ceva mai puţin a clienţilor, care cunosc fenomenul din interior. Dacă este să corelăm această percepţie şi cu interesul de a atrage capital electoral, prin blamarea acestui sector de activitate, ajungem la ceea ce se întâmplă intensiv în această perioadă, respectiv o serie de proiecte de acte normative care lovesc în domeniul jocurilor de noroc, în special în cel de retail. Acesta este şi scopul principal al Federaţiei nou constituite, FedBet, mai exact să deruleze proiecte de îmbunătăţire a percepţiei, să se implice activ în procesele legislative şi să aibă un dialog constant cu autorităţile cu rol de decizie.
Reporter: Referitor la legislaţia din sector - ce lipsuri are aceasta?
Liviu Popovici: Legislaţia de jocuri de noroc din România este, fără nicio reţinere, una dintre cele mai avansate din Europa, dar nu înseamnă că nu are nevoie de îmbunătăţiri. Îmbunătăţirile au două direcţii - una priveşte eliminarea măsurilor excesive şi fără efect, cum este cea recent impusă de a identifica toţi clienţii care intră într-o locaţie de jocuri de noroc. Cealaltă direcţie este în sensul creşterii transparenţei acestui domeniu, prin îmbunătăţirea cheilor de control, mă refer aici în special la proiectele de stabilire a unor reguli clare pentru sistemele de monitorizare aplicabile celor două activităţi principale din retail, pariuri în cotă fixă şi slot-machines. Un alt aspect extrem de important pe care ni-l dorim mult mai bine reglementat şi chiar restrâns este modul în care jocurile de noroc comunică în spaţiul public. Mă refer aici atât la publicitate în spaţiul audiovizual, cât şi la mesajele care sunt transmise şi frecvenţa. Interzicerea, în orice formă, nu va fi niciodată o soluţie viabilă întrucât va pune o industrie licenţiată în aceeaşi categorie cu piaţa neagră.
Reporter: Ce implicaţii vor avea cele două proiecte legislative care se află în dezbatere în Parlament?
Liviu Popovici: Nu este prima dată când ne întâlnim cu un proiect referitor la proximitatea locaţiilor. De-a lungul timpului, ne-am aşezat la masă cu iniţiatorii şi am identificat împreună măsuri care să conducă la obiectivul principal pe care îl urmăreau, respectiv cel de a proteja minorii şi persoanele vulnerabile. O mare parte dintre iniţiatorii celorlalte proiecte anterioare au înţeles că, în această formă, obiectivul nu este atins şi, mai mult decât atât, are un impact bugetar imens, atât la bugetul de stat, cât şi la bugetele locale. Referitor la proiectul care urmăreşte interzicerea publicităţii, am afirmat în nenumărate rânduri că situaţia actuală nu poate să persiste şi am solicitat în mai multe întâlniri cu politicieni stabilirea unor reguli clare de publicitate şi comunicare.
Reporter: Ce efecte are actualul cadru macro-economic - inflaţia, criza sanitară creşterea dobânzilor - asupra domeniului în care activaţi?
Liviu Popovici: Jocurile de noroc se desfăşoară în acelaşi cadru economic precum celelalte activităţi permise în România. Orice stimul macro-economic ne afectează, întrucât, fiind o activitate de divertisment, populaţia afectată va reduce bugetele exact acolo unde nu este vital.
Reporter: Cum apreciaţi fiscalitatea din domeniu?
Liviu Popovici: Am fost şi suntem o activitate cu un nivel de fiscalitate ridicat. Ceea ce supără cu adevărat este că, desi contribuim cu mult peste media celorlalte activităţi economie raportat la cifra de afaceri, periodic apar proiecte - şi uneori se şi materializează - de impunere a unor taxe parafiscale, ceea ce este contrar angajamentelor asumate de către România în faţa Comisiei Europene. În 2009, a fost luată hotărârea de eliminare a taxelor parafiscale aplicabile domeniului jocurilor de noroc prin comasarea acestora în taxele specifice, respectiv taxa de licenţă şi de autorizare, precum şi taxa de viciu. Constatăm că tendinţa în această perioadă este de a ignora acea acţiune şi de a ne întoarce în timp, în perioada de haos fiscal.
Reporter: Ce investiţii derulează organizatorii de pariuri?
Liviu Popovici: Dacă este să vorbim despre investiţii care au efect pe orizontală în economia românească, vorbim în special de investiţiile din retail. Aici avem achiziţii de produse şi servicii, precum şi zeci de mii de angajaţi care sunt specializaţi continuu. Aş scoate în evidenţă aplecarea din ce în ce mai mare a companiilor de jocuri de noroc către digitalizare şi automatizare, precum şi către diversificarea metodelor de plată, în special a celor electronice.
Reporter: Ce acţiuni întreprind organizatorii de profil pentru a veni în întâmpinarea unui joc responsabil?
Liviu Popovici: Avem o polarizare a pieţei aici, din păcate. Vorbim în special de firmele mari care şi-au dezvoltat sisteme de promovare a jocului responsabil, inclusiv cu identificarea jucătorilor vulnerabili şi avem încă o mare pare a pieţei de jocuri de noroc care alocă atenţie destul de redusă acestui subiect. Aceasta conduce inclusiv la unele distorsiuni concurenţiale pe care am vrea să le reducem prin implementarea în legislaţie a unor obligaţii generale referitoare la principiile de joc responsabil. O bună radiografie a nivelului de implicare în promovarea responsabilităţii în gambling este modul în care companiile se implică în susţinerea programelor derulate de Asociaţia Joc Responsabil (AJR). Un lucru de evidenţiat aici este deschiderea arătată de către ONJN pentru colaborarea cu AJR, atât în schimbul de experienţă dintre specialiştii AJR şi departamentul de specialitate din ONJN, cât şi în promovarea activităţii acesteia.
Reporter: Cu ce rezultate a încheiat anul trecut piata de profil?
Liviu Popovici: Încă nu au fost publicate situaţiile financiare ale companiilor, dar cu siguranţă vom vedea un retail care se chinuie să-şi revină după perioada pandemică şi un online care, per total, are o creştere consistentă, dar, la modul individual, începe să fie afectat prin canibalizarea indusă de intrarea pe piaţă a multor noi companii.
Reporter: Care sunt perspectivele sectorului?
Liviu Popovici: Ca să parafrazez un dicton din trecut, jocurile de noroc ori vor fi responsabile, ori nu vor mai exista. E o abordare extremă care are scopul doar să scoată în evidenţă necesitatea de a ne creşte nivelul de responsabilitate şi în acelaşi timp de a ne implica mult mai activ în promovarea a ceea ce facem, a nivelului de implicare în societate, a beneficiilor generate de către această industrie. Suntem în faţa unei perioade electorale care, de obiceivine cu foarte multe provocări.
Reporter: Mulţumim!