Reporter: Care sunt efectele negative, dar şi oportunităţile create de criza Coronavirus pentru piaţa de IT&C?
Florin Popa: La nivelul activităţii companiilor, actuala criză poate fi privită din două perspective - cea a impactului negativ asupra puterii de cumpărare a oamenilor şi a reducerii activităţii economice şi cea a transformării digitale a companiilor şi a regândirii modului de a face business.
Inevitabil, unele industrii vor fi mai afectate decât altele, însă această perioadă cere un nivel crescut de adaptare din partea tuturor. Aici, piaţa de IT&C joacă un rol cheie.
În interval de câteva zile, planul de digitalizare al companiilor - creat pentru următorii ani, a fost pus spre implementare, forţând o schimbare de paradigmă inimaginabilă în alte condiţii.
Canalele digitale au devenit primare pentru realizarea activităţilor de business de zi cu zi, iar acest lucru va continua chiar şi după ce starea de urgenţă este încheiată. Schimbarea este una profundă, la nivelul întregii societăţi. Procesele s-au automatizat sau sunt în proces de automatizare, ceea ce deschide oportunităţi atât în ceea ce priveşte reconversia profesională a forţei de muncă, dar regândirea întregului lanţ de producţie pentru a fi mai flexibil şi sustenabil în noile condiţii de piaţă.
Reporter: Care este evoluţia cererii şi a ofertei din IT&C în pandemia Covid 19?
Florin Popa: La Orange Business Services, creşterea ITC pe primul trimestru din 2020 versus aceeaşi perioadă din 2019 este de 21%.
Remarcăm în special evoluţia pozitivă de 147% comparativ cu T1 2019 pentru segmentul de IMM-uri. 68% dintre soluţiile accesate de companiile mici şi mijlocii sunt de securitate cibernetică.
De asemenea, în contextul în care mulţi dintre noi lucrăm de acasă, serviciile Microsoft au cunoscut, de asemenea, o crestere semnificativă atât pentru IMM-uri, cât şi pentru companiile mari.
Dealtfel, majoritatea cererilor din această perioadă au fost pentru soluţii de muncă la distanţă fie că vorbim despre asigurarea conexiunilor şi a securităţii acestora, fie despre livrarea unor soluţii de video/audio conferinţă sau soluţii pentru centre de date şi cloud.
Pe lângă toate acestea, am încercat să fim alături de clienţii noştri şi să-i ajutăm să se adapteze şi să depăşească mai uşor această perioadă. Spre exemplu, companiilor care foloseau deja servicii fixe Orange, le-am crescut capacitatea conexiunilor de acces la sedii pentru a face faţă traficului crescut în reţelele lor, trafic generat de numărul mare de angajaţi care au început să lucreze de acasă. Am oferit gratuit acest lucru până la finalul lunii martie.
Totodată, am alocat, resurse de date mobile suplimentare, atât prin bonusul de 50 GB, cât şi prin optimizarea pachetului de date mobile, Business Net 9, cu 1000 GB bonus lunar în primele trei luni de la activare.
Pentru anumite servicii am oferit fie luni de gratuitate, fie discounturi substanţiale.
Mai mult, sunt multe ONG-uri şi companii care au iniţiat programe de ajutorare a persoanelor vulnerabile în această perioadă sau de susţinere a sistemului medical şi care au nevoie de soluţii IT&C. Solicitările primite au fost tratate cu prioritate şi mulţumită colegilor mei care au avut astfel ocazia de a se implica direct în eforturile de limitare a efectelor pandemiei.
Spre exemplu, alături de partenerii noştri de la While1 Voice, am oferit gratuit soluţii de call center de la distanţă pentru Centrul de urgenţe sociale Iaşi şi pentru Opera comică pentru copii. La solicitarea Consiliului Judeţean Timiş, am pus la dispoziţia Spitalului Clinic de Boli Infecţioase Victor Babeş Timişoara 50 de telefoane şi SIM-uri cu resurse naţionale. Acestea au fost repartizate personalului autorizat pentru monitorizarea stării de sănătate a persoanelor aflate în carantină sau izolate acasă.
De asemenea, susţinem unitatea de suport medical Bucureştii Noi, proiect iniţiat de Auchan şi Leroy Merlin, prin asigurarea întregii infrastructuri de comunicaţii mobile şi fixe. Am instalat puncte de acces Wi-Fi şi o soluţie de acces dedicat la internet, securizată prin pachetul Business Internet Security. Acestea vor fi utilizate atât pentru echipamentele şi aplicaţiile unităţii de suport medical, precum şi pentru accesul la internet gratuit pentru pacienţi. Unitatea a fost dotată şi cu telefoane fixe şi fax.
Reporter: Sunt proiecte la care aţi renunţat în această perioadă?
Florin Popa: Cum spuneam mai devreme, multe industrii sunt direct afectate de această perioadă şi de restricţiile impuse de strarea de urgenţă. Astfel, avem clienţi care au amânat anumite proiecte din zona IT&C.
Cu toate acestea, creşterea industriei (IT&C) este un dat. Pentru a se adapta noii realităţi de acum şi după ieşirea din starea de urgenţă, trebuie regândit modul în care facem business şi modul în care răspundem noilor aşteptări şi nevoi ale oamenilor.
Cred ca relevanţa soluţiilor de oraş inteligent a crescut în aceste circumstanţe, fie că vorbim despre clase digitale, monitorizarea calităţii aerului sau soluţii de tipul City Analytics care pot ajuta autorităţile să monitorizeze în mod anonimizat aglomerări urbane.
Conectivitatea va fi mai importantă ca niciodată, fie că vorbim despre 4G, 5G sau reţele dedicate Internet of Things de tipul LoRaWAN sau LTE-M. Acestea din urmă sunt esenţiale pentru digitalizarea spaţiilor industriale care vor ajuta companiile să menţină regulile de distanţare socială şi, totodată, să îşi reia activitatea. De asemenea, reţelele LoRaWAN pot fi folosite în implementarea de soluţii inteligente de monitorizare şi gestionare a sistemelor de utilităţi publice, ceea ce va reduce şi mai mult nevoia de a trimite echipe în teren.
Reporter: Ce perspective vedeţi pentru acest an?
Florin Popa: Proiecţiile de viitor sunt încă în lucru - există multă incertitudine cu privire la cum va evolua această pandemie în lunile ce urmează. Ceea ce este clar este faptul că digitalizarea este un proces care trebuie să continue dacă vrem să ţinem în viaţă economia.
Pe lângă partenerii tehnici tradiţionali, lucrăm îndeaproape cu startup-urile din Orange Fab. Acestea au o mai mare agilitate la schimbările din piaţă şi împreună putem ajuta clienţii business să găsească soluţii personalizate industriilor din care acestea fac parte.
Reporter: Cum se prezintă Orange în faţa concurenţei, ca format al pachetelor de servicii?
Florin Popa: Este cunoscut faptul că piaţa de telecomunicaţii din România este una dintre cele mai competitive. Unul din principalele avantaje pe care le avem este experienţa internaţională Orange Business Services (OBS) pentru serviciile IT&C. Orange Business Services este reprezentată pe plan local prin divizia de business a Orange România.
Clienţii noştri au acces la noi tehnologii şi la inovaţiile OBS în domenii precum reţele de comunicaţii inteligente, internetul lucrurilor conectate (IoT), cloud computing, securitate cibernetică, data analytics, machine learning şi inteligenţă artificială.
Tehnologiile, serviciile şi parteneriatele OBS sunt integrate într-un ecosistem construit în jurul datelor, ca resursă esenţială de dezvoltare a companiilor mari şi mici deopotrivă. Conceptul care unifică toate etapele prin care informaţiile digitale devin resurse de business se numeşte "Data Journey" şi include colectarea datelor, transportul acestora prin reţele fixe şi mobile, stocarea în cloud, procesarea şi analiza informaţiilor, precum şi utilizarea acestora de către managerii şi angajaţii companiei, într-un mediu securizat împotriva oricăror ameninţări cibernetice. Soluţiile de sub umbrela Data Journey sunt mai relevante ca oricând, în aceste momente.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat compania anul trecut?
Florin Popa: Cifra de afaceri totală pentru 2019 este de 1,112 miliarde euro.
Reporter: Mulţumesc!