Reporter: Cum arată piaţa locală a centrelor spa? Ce avantaje avem faţă de alte ţări europene şi care sunt aspectele ce ne lipsesc sau care ar trebui îmbunătăţite?
Laura Pătru: Piaţa de Spa din România se află într-o dezvoltare constantă în ultimii ani. Investiţii considerabile au fost făcute în renovarea centrelor balneo şi Spa tradiţionale, dar şi în ridicarea unor centre Spa noi. Faţă de alte ţări europene, România stă foarte bine la capitolul resurse naturale, având o multitudine de tipuri de ape termale, nămoale terapeutice, zone cu aer ionizat etc. Desigur, mai sunt aspecte de îmbunătăţit. Spre exemplu, staţiunile balneare din România sunt greu accesibile din punct de vedere al transportului aerian, fiind departe de aeroporturile din marile oraşe, ceea ce le face implicit mai greu accesibile pentru turişti străini. Totodată, staţiunile balneare se concentrează mult pe construirea spaţiilor de cazare, iar atenţia nu este acordată altor facilităţi care sunt necesare pentru crearea unui pachet turistic complet, cum ar fi restaurante care să pună în valoare specificul gastronomic local, facilităţi de agrement şi entertainment (parcuri de aventură etc.).
Reporter: Ce nu trebuie să îi lipsească unui centru spa? Cum recunoaştem un centru spa real?
Laura Pătru: Spa-ul a fost de-a lungul timpului şi va rămâne, despre sănătate. Astăzi, conceptele spa & wellness nu mai sunt privite doar ca trenduri sau timp petrecut la marginea unei piscine, ci sunt considerate necesitate. Acestea au rolul de a ajuta oaspeţii să găsească linişte, evadare şi reîncărcare cu energie şi de a îmbunătăţi calitatea vieţii. Astfel, un Spa, pentru a îşi îndeplini acest rol, trebuie să atingă toate cele cinci simţuri: văzul - prin design interior, iluminat şi orice element care poate fi surprins de ochi; auzul - prin muzica potrivită fiecărei zone, uneori chiar liniştea totală e necesară, atenţia la zgomote putând tulbura experienţa; mirosul - mirosul la intrarea în Spa va avea un impact puternic, ca de altfel în orice arie de spa: piscine, cameră de relaxare, camere de masaj, toate zonele intermediare; atingerea - toate obiectele şi materialele pe care oaspetele le-ar putea atinge, prosoape, halate etc., dar mai ales atingerea terapeuţilor în tratamente; gustul - anumite gusturi pot fi încorporate în experienţa Spa, care să se potrivească conceptului, specificului local şi nu în ultimul rând, conceptului general de Spa. Am putea să vorbim şi despre al şaselea simţ, care include toate acele detalii intangibile care creează atmosfera în spa şi pe care oaspeţii o resimt imediat, precum vibe-ul pozitiv creat de personal. Spa-ul nu este doar despre facilităţi, ci despre experienţa creată, despre atenţia la detalii şi despre programe coerente de obţinere a stării de bine.
• "Grija pentru sine şi starea de bine ar trebui să fie prioritară pentru fiecare dintre noi"
Reporter: Care sunt beneficiile spa-ului şi cât de des ar trebui să trecem pe la astfel de centre?
Laura Pătru: Beneficiile Spa-ului sunt nenumărate, fiind o metodă excelentă de prevenţie a bolilor cauzate de stres. Rolul său principal este de a ajuta la recăpătarea echilibrului, obţinerii stării de bine şi de relaxare. Nevoile fiecărei persoane sunt diferite, problemele sale, cât şi nivelul său de expunere la stres, probleme de postură etc. Grija pentru sine şi starea de bine ar trebui să fie prioritară pentru fiecare dintre noi şi cu toţii avem nevoie în contextul social solicitant în care trăim de momente de deconectare de la agitaţia cotidiană şi de reconectare la sine. Aşa că este important să ne ascultăm corpul şi să mergem de câte ori este nevoie şi acesta ne transmite semnale că este obosit, stresat sau suprasolicitat.
Reporter: Cum a evoluat piaţa locală de wellness în 2023 şi cum estimaţi că va fi dinamica acesteia în 2024?
Laura Pătru: În anii post-pandemie, piaţa Spa şi-a dublat încasările faţă de perioada dinaintea pandemiei. Nevoia de grijă pentru sănătate, accentul pus pe prevenţie şi întărirea sistemului imunitar şi de ce nu, chiar şi de o conexiune socială într-o manieră relaxantă, au făcut spa-ul mult mai important ca în trecut.
În momentul de faţă, piaţa Spa din România a depăşit 40 de milioane de euro, conform estimărilor operatorilor din turism. Astfel, anticipăm că şi anul 2024 o să înregistreze o creştere, conform acestei tendinţe.
• "Piaţa din România are nevoie de un plan mai aplicat de dezvoltare pentru staţiunile balneoclimaterice"
Reporter: Care sunt constrângerile cu care se confruntă piaţa de profil, în prezent?
Laura Pătru: Piaţa din România are nevoie de un plan mai aplicat de dezvoltare pentru staţiunile balneoclimaterice, care să cuprindă atât partea de infrastructură rutieră, cât şi infrastructura utilitară. În prezent, multe din aceste staţiuni nu beneficiază de infrastructură de gaze sau alte utilităţi esenţiale, ceea ce face cursul dezvoltării unul mai lent. Astfel este nevoie de o privire de ansamblu şi de o serie de măsuri unitare pentru valorificarea resurselor româneşti la adevăratul lor potenţial.
Reporter: Care sunt tendinţele actuale pe această piaţă, respectiv aşteptările pentru anii viitori?
Laura Pătru: Din punct de vedere al terapiilor, baia termală a cunoscut o creştere a interesului global în ultimii câţiva ani şi încă se află în creştere şi la nivel european în ceea ce priveşte alegerile oaspeţilor. Deşi terapiile Spa nu înseamnă doar factori naturali, având mai multe componente, tendinţa este de a valorifica cât mai mult factorii naturali şi de a crea produse spa cu specific local, particulare zonei şi tradiţiilor locului. Aşteptările sunt ca piaţa Spa se dezvolte şi să înregistreze creşteri şi în anul 2024, o mulţime de proiecte pe acest segment fiind deja în derulare.
Reporter: Ce servicii de wellness oferiţi şi care sunt cele mai solicitate? Cărui public vă adresaţi?
Laura Pătru: Centrele noastre din Herculane sunt destul de complexe, încorporând atât terapii balneo cât şi Spa. Facilităţile sunt numeroase, vorbim despre piscine interioare şi exterioare, bazine calde, bazine jacuzzi, cinci tipuri de saune, saline şi zone de relaxare. Oaspeţii pot să găsească la noi consultaţii medicale de specialitate, kinetoterapie, diferite tipuri de masaje cu mixuri de uleiuri din ingrediente specifice locului, terapii faciale sau de îngrijire corporală. Prin complexitatea facilităţilor şi serviciilor ne putem adresa atât oamenilor care au nevoie de terapie şi vindecare pentru afecţiuni deja existente, dar în acelaşi timp ne putem adresa şi unui segment mai tânăr, cu oameni activi, pentru care stresul şi modul de viaţă reprezintă un factor de risc, intervenind astfel cu terapii de prevenţie, care sunt tot atât de importante.
• "Investim constant în serviciile şi facilităţile spa şi wellness din locaţiile noastre din Herculane"
Reporter: Ce investiţii aţi realizat în centrul dumneavoastră de wellness? Cum aţi dezvoltat afacerea şi ce aveţi în plan pe mai departe?
Laura Pătru: Investim constant în serviciile şi facilităţile spa şi wellness din locaţiile noastre din Herculane, industria Spa fiind un domeniu foarte activ şi în dezvoltare, unde ne dorim mereu să ţinem pasul cu tendinţele la nivel european, dar şi să reuşim să punem cât mai mult în valoare resursele naturale locale care sunt atât de bogate. Până în momentul acesta investiţiile se ridică la câteva milioane de euro. Dezvoltarea segmentului de spa şi balneo din România rămâne unul dintre obiectivele noastre principale.
Reporter: Ce potenţial de dezvoltare are, per ansamblu, piaţa locală de spa?
Laura Pătru: Potenţialul pieţei Spa din ţară este unul enorm. Începem să redescoperim acest segment ca fiind un ajutor real pentru sănătate, însă dezvoltarea se află încă într-un stadiu incipient. Cea mai mare parte a resurselor naturale ale ţării nu sunt deloc exploatate şi valorificate, în acest moment România folosind doar 10% din totalul apelor termale pe care le deţine.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2024, 07:47)
se afla se afla… dar si populatia se afla in imbatranire constanta…
s c c r e t