Comisia Europeană (CE) a aprobat, la sfârşitul lunii trecute, 20 de programe destinate să promoveze produsele agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe, ce vor fi prevăzute cu un buget total de 46,5 milioane euro, la care UE contribuie cu 23,3 milioane euro, printre acestea numărându-se şi unul întocmit de Asociaţia Producătorilor de Vin şi Produse Vitivinicole Dobrogea (APVPVD), potrivit unui comunicat trimis redacţiei.
Programele selectate acoperă diverse categorii de produse, cum ar fi cele de calitate (DOP, IGP şi STG), produsele ecologice, fructe şi legume proaspete, vinuri, lapte şi produse lactate, flori, fructe şi legume prelucrate, cereale şi orez procesate, etichetarea ouălor, precum şi combinaţiile de diferite categorii de produse. Ţările terţe şi regiunile vizate sunt: America de Nord, Rusia, China, Orientul Mijlociu, Asia de Sud-Est, India, America Latină, Norvegia, Azerbaidjan, Belarus şi Turcia.
Proiectul APVPVD se întinde pe o durată de doi ani şi necesită 521.430 euro, dintre care 260.715 euro vor fi asiguraţi de Uniunea Europeană. În cadrul proiectului, Asociaţia va livra produse în Azerbaidjan şi Belarus.
Cele 20 de programe selectate - 12 vizează piaţa internă şi 8 ţările terţe - au fost alese dintre 33 de proiecte depuse până la 30 noiembrie 2013 în cadrul sistemului de informare şi promovare, reprezentând primul val de depunere de programe pentru anul 2014. În temeiul normelor existente (Regulamentul CE 3/2008 al Consiliului European), UE poate contribui la finanţarea măsurilor de promovare şi de informare cu privire la produsele agricole pe piaţa internă a Uniunii şi în ţările terţe. Bugetul anual total alocat pentru aceste programe este de aproximativ 60 milioane euro. Potrivit recentului acord politic privind noile norme de promovare, bugetul va creşte la 200 de milioane euro până în 2020. Cu toate acestea, noul sistem se aplică doar din 2016.
Măsurile finanţate pot consta în relaţii publice, campanii de promovare sau de publicitate, care subliniază în mod deosebit avantajele produselor din UE, în special în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi igiena produselor alimentare, calitatea nutritivă, etichetarea, bunăstarea animalelor sau metodele de producţie care respectă mediul înconjurător. Aceste măsuri pot acoperi, de asemenea, participarea la evenimente şi târguri, campaniile de informare cu privire la sistemul UE de denumiri de origine protejate (DOP), indicaţii geografice protejate (IGP) şi specialităţi tradiţionale garantate (STG), informaţiile privind sistemele de calitate şi de etichetare ale UE şi privind agricultura ecologică, precum şi campaniile de informare privind sistemul UE al vinurilor de calitate produse în regiuni determinate (v.c.p.r.d).
UE finanţează până la 50% din costul acestor măsuri (până la 60% în cazul programelor de promovare a consumului de fructe şi legume în rândul copiilor sau în cazul celor referitoare la informarea cu privire la consumul responsabil de băuturi alcoolice şi la pericolele prezentate de consumul excesiv de alcool), restul costurilor fiind suportate de către organizaţiile profesionale/interprofesionale care au propus programele respective şi, în unele cazuri, de asemenea, de către statele membre în cauză. Pentru a participa, organizaţiile profesionale interesate îşi prezintă propunerile statelor membre - există două perioade de depunere. Statele membre trimit apoi Comisiei lista propunerilor pe care le-au selecţionat, împreună cu o copie a fiecărui program. După aceea, Comisia evaluează programele şi decide dacă acestea sunt eligibile.