• Guvernul promite 3,5% din PIB în 2010 pentru segmentul feroviar
"Astra Vagoane Călători" Arad, condusă de omul de afaceri Valeriu Blidar, a propus guvernului să adopte programul "Rabla" şi pentru vagoane, acestea urmând să fie fabricate la un preţ mediu de 500.000 de euro.
"Cel mai ieftin vagon nou va costa între 480.000 şi 560.000 de euro, în funcţie de dotări. Preţul este echivalent cu preţul mediu de reparaţie al vagoanelor vechi", a spus, ieri, Valeriu Blidar, preşedintele companiei Astra Vagoane Călători, cu ocazia summitului Zilelor Feroviare.
Constantin Axinia, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susţine, însă, că statul nu are în prezent banii necesari ca să susţină un astfel de program, Româ-nia având nevoie, mai curând, de reabilitarea şinelor de cale ferată. Domnia sa a admis că industria feroviară autohtonă este capabilă să producă vagoane şi locomotive care să circule cu o viteză de 160 de km pe oră, dar şina de cale ferată este incapabilă, în prezent, să suporte o astfel de viteză.
"Veniţi cu vagoane noi, dar să vedem pe unde circulaţi!", s-a adresat, ieri, Constantin Axinia producătorilor de material rulant prezenţi la summit.
"Domnul Blidar este singurul care a venit la noi cu o propunere concretă pe care o vom analiza şi vom vedea dacă va rezulta un parteneriat între statul român şi Astra Vagoane Călători", a mai spus domnul Axinia.
În prezent, statul se străduieşte să finalizeze lucrările pe tronsonul de cale ferată "Bucureşti - Constanţa", acestea fiind deja întârziate cu şase luni din cauza problemelor de finanţare.
Tronsoanele de cale ferată Fundulea-Feteşti şi Feteşti-Constanţa vor fi terminate abia în 2010, a precizat secretarul de stat.
"Suntem în întârziere pentru că nu am avut bani suficienţi, iar constructorii au lucrat mai lent. Facturile neplătite către aceştia se ridică la 32,6 milioane euro", a mai spus, ieri, domnul Axinia.
Guvernul speră că va majora bugetul destinat infrastructurii feroviare la 3,5% din PIB, în condiţiile în care anul acesta sectorul feroviar a primit 0,2% din Produsul Intern Brut, potrivit secretarului de stat citat.
"Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu, a vorbit zilele acestea cu ministrul finanţelor, Gheorghe Pogea, şi i-a cerut 3,5% din PIB pentru material rulant şi infrastructura căilor ferate", a declarat Constantin Axinia.