Turiştii autohtoni au început să înveţe să-şi programeze vacanţele cu foarte mult timp înainte. Astfel, numărul compatrioţilor care îşi cumpără vacanţe la mare din anul anterior, pentru a beneficia de discounturi cât mai mari, a crescut în acest an cu 40% faţă de 2018, potrivit unui studiu al portalului litoralulromanesc.ro, agenţia care trimite cei mai mulţi turişti pe litoralul autohton, respectiv peste 180.000. În acest context, tot mai mulţi hotelieri au început să plafoneze numărul de camere vândute cu reducere, astfel încât să nu depăşească 30% din total, iar vacanţele în vârf de sezon nu mai beneficiază, în unele cazuri, de dis-counturi, chiar dacă sunt cumpărate cu un an înainte.
Turiştii care cumpără cât mai din timp vacanţe beneficiază de discounturi medii de 15-20%, dar care, în anumite cazuri şi pentru anumite perioade, pot ajunge chiar şi la 54%. Ionuţ Nedea, directorul general al litoralulromanesc.ro, a făcut câteva precizări legate de acest studiu: "Probabil că, în ceea ce ne priveşte, creşterea este puţin mai accentuată, pentru că vindem online şi, în ultimii ani, tot mai mulţi clienţi migrează din offline către online. Tendinţa, însă, pentru întreaga piaţă, este de creştere a numărului de pachete early booking vândute. Explicaţia este maturizarea pieţei, cu consumatori mai informaţi şi mai pregătiţi să aleagă oferta potrivită, dispuşi să plătească din timp. Oamenii îşi alocă bugete, au şi instrumente bancare prin care pot plăti în rate, fără dobândă". Vânzările de vacanţe la mare pentru anul viitor au început încă din luna august, practic în momentul în care au fost lansate primele tarife pentru sezonul 2020. "Eu am convingerea că, dacă am lansa primele tarife pentru anul viitor în luna iunie, am vinde încă de atunci", consideră Ionuţ Nedea.
Dat fiind apetitul tot mai mare pentru înscrierile timpurii, generat de discounturile aferente, din acest an mare parte dintre hotelieri au hotărât să plafoneze numărul de camere pe care îl vând cu această ofertă. În anii anteriori, mulţi dintre ei ar fi fost dispuşi să vândă toate camerele cu reducere, dar cererea mare pentru litoral din ultimii doi ani i-a determinat să îşi schimbe strategia. Astfel, se cumpără cu reducere, încă din anul anterior, între 20 şi 30% din numărul total de camere scoase la vânzare prin intermediul agenţiilor de turism. În capetele de sezon sunt discounturi mai mari, iar în vârf de sezon sunt, fireşte, mai mici sau chiar deloc, după ultimele tendinţe. Cel mai repede se vând camerele din hotelurile de patru stele, pentru că un discount de 15-20% dintr-o sumă mare înseamnă, evident, o sumă semnificativă.