Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a aprobat în şedinţa Comitetului de reglementare din data de 10 martie un pachet de acte normative privind racordarea clienţilor noncasnici şi a prosumatorilor la reţelele electrice de interes public, respectiv la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, conform unui comunicat de presă.
Noile reglementări vor permite accesul la energie electrică şi gaze naturale a unui număr sporit de utilizatori şi, în acelaşi timp, va sprijini viitorii clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate, după caz, cu energie electrică sau gaze naturale, prin instalaţii de racordare cu lungimi până la 2500 metri.
Principalele prevederi cu privire la racordarea clienţilor finali noncasnici la reţelele electrice şi de gaze naturale de interes public sunt: pentru utilizatorii de tip clienţi noncasnici, operatorii de distribuţie concesionari au obligaţia de a finanţa şi realiza lucrările de proiectare şi execuţie a instalaţiei de racordare, cu recuperarea ulterioară de către operator a acestor costuri prin tarifele de distribuţie, în situaţia în care lungimea instalaţiei de racordare este de până la 2.500 de metri. În cazul în care lungimea instalaţiei de racordare este de peste 2.500 de metri, operatorii de distribuţie concesionari au obligaţia de a finanţa şi realiza lucrările de proiectare şi execuţie necesare realizării obiectivului/conductei, iar solicitanţii, viitori clienţi noncasnici, finanţează lucrările necesare instalaţiei de racordare.
Potrivit comunicatului, lucrările de proiectare şi execuţie a instalaţiei de racordare se realizează de operatorii de distribuţie concesionari în regim concurenţial prin încheierea de contracte cu respectarea principiilor concurenţiale cu oricare dintre operatorii economici atestaţi de ANRE.
Utilizatorul poate opta pentru încheierea directă a unui contract pentru aceste activităţi cu un operator economic atestat ales de acesta, caz în care utilizatorul achită costurile pentru proiectarea şi execuţia instalaţiei de racordare operatorului economic atestat ales, iar operatorul de distribuţie va rambursa ulterior utilizatorului costurile respective în maximum 5 ani de la data punerii în funcţiune a instalaţiei de racordare, în tranşe anuale egale.
Termenul de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, este de maximum 90 de zile de la data obţinerii acordului/autorizaţiei pentru instalaţia de racordare.
Clienţii finali noncasnici care beneficiază de instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2.500 de metri finanţate de operatorii de distribuţie concesionari au obligaţia legală de a utiliza şi de a păstra destinaţia locului de consum pe o perioadă de 5 ani de la data punerii în funcţiune a instalaţiilor de racordare.
Regulile mai sus menţionate se aplică şi prosumatorilor care deţin instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puteri instalate de cel mult 100 kW pe loc de consum. Procedura aplicată acestor prosumatori simplifică procesul de racordare a locurilor de consum şi de producere aparţinând prosumatorilor, evitându-se pe cât posibil lucrările care implică termene lungi de execuţie şi bariere de natură birocratică.
Unităţile administrativ-teritoriale şi/sau asocierile acestora, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, care solicită racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale a unor obiective/sisteme noi au posibilitatea de a asigura finanţarea lucrărilor necesare prin fonduri nerambursabile.
Cererile de racordare la sistemul de distribuţie depuse la operatorul de distribuţie înainte de intrarea în vigoare a prevederilor noilor acte normative şi pentru care nu au fost emise avize tehnice de racordare se soluţionează în conformitate cu prevederile din legislaţia primară.
Actele normative recent aprobate aduc beneficii şi în domeniul racordării locurilor de producere a energiei electrice. Astfel, pentru lucrările de întărire rezultate ca fiind necesare pentru crearea condiţiilor tehnice necesare racordării mai multor locuri de consum şi/sau de producere (lucrări de întărire generale), prevăzute în planurile de dezvoltare ale operatorilor de reţea, cota de participare a utilizatorului la aceste costuri va fi zero, notează sursa citată.
Pentru această categorie de lucrări de investiţii utilizatorul nu mai are obligaţia de a plăti componenta de întărire a tarifului de racordare. Utilizatorul poate opta pentru achitarea integrală sau parţială a costurilor care revin operatorului de reţea pentru realizarea lucrărilor de întărire generale incluse în planul de dezvoltare al operatorului, în situaţia în care operatorul de reţea nu are posibilitatea realizării acestor lucrări până la data solicitată de utilizator pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare, cu recuperarea ulterioară de la operatorul de reţea a costurilor respective.
De asemenea, s-au prevăzut dispoziţii potrivit cărora operatorul de reţea are obligaţia de a recalcula valoarea componentei tarifului de racordare reprezentând cota de participare a utilizatorului la finanţarea lucrărilor de întărire generale (altele decât cele prevăzute în planurile de dezvoltare ale operatorilor de reţea), în situaţia în care cererea de punerea sub tensiune a locului de producere intervine anterior realizării lucrărilor de întărire şi ca urmare a refacerii calculelor pentru regimurile de funcţionare a reţelei electrice care certifică dacă sunt îndeplinite condiţiile tehnice pentru evacuarea puterii aprobate. Utilizatorul plăteşte operatorului sau încasează de la operator, după caz, diferenţa rezultată din recalcularea tarifului faţă de sumele deja plătite până la data recalculării.
În privinţa racordării la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului privind racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale are un impact important asupra consumatorilor clienţi finali noncasnici şi prin dezvoltarea programelor de alimentare cu gaze naturale a localităţilor şi de extindere/înfiinţare a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale. Astfel, autorităţile administraţiei publice au posibilitatea să realizeze planurile de dezvoltare a sistemelor de distribuţie pe termen mediu şi lung prin finanţarea acestor lucrări şi din fonduri nerambursabile.