Titularii licenţelor de furnizare energie electrică şi gaze naturale trebuie să transmită către Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) rapoarte privind activitatea de informare a clienţilor finali, potrivit unui anunţ al ANRE, postat pe site-ul propriu.
"În conformitate cu prevederile art.17 din Ordinul preşedintelui ANRE nr. 96/2015, titularii de licenţe pentru activitatea de furnizare din sectorul energiei electrice şi respectiv al gazelor naturale au obligaţia să întocmească şi să înainteze ANRE rapoarte privind activitatea de informare a clienţilor finali. Rapoartele se întocmesc pentru fiecare domeniu de activitate şi se transmit Direcţiei comunicare, cooperare şi relaţia cu Parlamentul din cadrul ANRE", se precizează în anunţ.
Rapoartele se vor transmite pe suport de hârtie şi în format electronic editat în Word sau Excel, prin e-mail, mai spun reprezentanţii ANRE.
Potrivit ordinului menţionat, raportul privind activitatea de informare a clienţilor finali se întocmeşte conform unui model stabilit şi trebuie transmis către ANRE anual până cel târziu la data de 31 martie a anului următor anului pentru care se face raportarea, conform Agerpres.
ANRE poate cere clarificări suplimentare, pe care furnizorii trebuie să le transmită în maximum 30 de zile de la data solicitării.
De asemenea, ordinul stabileşte că activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi: publicarea pe pagina proprie de internet; afişarea la punctele unice de contact, inclusiv la punctele de informare regională/locală; publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală; transmiterea de materiale informative către clienţii finali; răs-punsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, ori telefonic la întrebările clienţilor finali.
Activitatea de informare a clienţilor finali trebuie să aibă ca obiect următoarele domenii principale: drepturile şi obligaţiile clienţilor finali; preţurile şi tipurile de tarife practicate; modalităţile de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloacele de plată; principalele clauze ale contractului de furnizare; principalele condiţii generale de contractare, inclusiv durata contractului, condiţiile de reînnoire şi renunţare la servicii, denunţarea unilaterală a contractului; procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare a plângerilor clienţilor finali; procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului.
Mai mult, furnizorii trebuie să transmită procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare/mediere a neînţelegerilor precontractuale; procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare a disputelor contractuale; principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali.
Toate aceste informaţii trebuie să se regăsească pe pagina de internet a respectivei firme, pagină care trebuie să fie astfel concepută încât să se poată înregistra numărul accesărilor.
"Costurile justificate aferente activităţii de informare prevăzute în prezentul regulament sunt recunoscute la fundamentarea preţurilor şi a tarifelor reglementate din domeniul energiei electrice, în limita a maximum 1% din costurile proprii anuale, aferente activităţii de furnizare reglementată, în conformitate cu prevederile reglementărilor ANRE în materie", se mai arată în ordinul citat.
În ceea ce priveşte activitatea de furnizare a gazelor naturale, aceste costuri se recunosc în limita a 0,5% din valoarea costurilor operaţionale anuale.