Reglementatorul pieţei noastre de energie (ANRE) şi cel al pieţei din Ungaria au decis, de comun acord, că nu vor fi alocări de costuri între ţări pentru gazoductul BRUA (Bulgaria - România, Ungaria - Austria), potrivit unui document publicat de ANRE.
Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE, ne-a declarat: "Acest lucru înseamnă că fiecare ţară va suporta costurile cu realizarea conductelor de pe teritoriul său. Deocamdată există un acord între România şi Ungaria. BRUA este proiect de interes comun pentru care Transgaz a solicitat fonduri europene".
Acţionarii Transgaz (TGN) au aprobat, recent, declanşarea procedurii privind emisiunea de obligaţiuni corporative negarantate, în valoare de maxim 500 milioane de lei.
Reprezentanţii transportatorului naţional de gaze ne-au precizat, în iunie, că realizarea emisiunii de obligaţiuni şi calendarul de implementare urmează să fie direct corelate cu necesităţile de finanţare a programului de investiţii şi cu termenele de realizare a celor mai urgente proiecte strategice cuprinse în Planul de dezvoltare a sistemului naţional de transport (SNT) gaze. "Este vorba despre dezvoltări ale SNT în zona de Nord - Est a României în scopul îmbunătăţirii aprovizionării cu gaze naturale a zonei, precum şi a asigurării capacităţilor de transport spre Republica Moldova, cu termen de finalizare anul 2017, şi dezvoltarea pe teritoriul României a SNT pe Coridorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria, cu termen de finalizare în 2019, pentru care se aşteptă aprobarea de fonduri europene nerambursabile şi demararea construcţiei în anul 2015".
Potrivit datelor de pe site-ul Transgaz, proiectul BRUA presupune dezvoltarea unei capacităţi de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) şi Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte, în lungime totală de aproximativ 550 km, pe culoarul Giurgiu - Podişor - Corbu - Hurezani - Haţeg - Recaş - Horia şi a trei staţii de comprimare amplasate pe traseul conductei (Corbu, Haţeg, Horia).
După punerea în funcţiune, proiectul va asigura o capacitate maximă de transport gaze naturale de 1,5 miliarde mc/an înspre Bulgaria şi de 4,4 miliarde mc/an înspre Ungaria.
Termenul de implementare a proiectului este anul 2019, iar valoarea estimată se ridică la 560 milioane de euro.
Transgaz are prevăzute, pentru acest an, cheltuieli de investiţii în valoare de 631,1 milioane lei, conform bugetului de venituri şi cheltuieli publicat în Monitorul Oficial. Veniturile totale ale societăţii sunt estimate la 1,695 miliarde lei, iar cheltuielile totale la 1,251 miliarde lei, Transgaz urmând să încheie anul cu un profit net de 371,412 milioane lei.