Suspendarea temporară a internării persoanelor pentru intervenţiile chirurgicale şi pentru alte tratamente şi investigaţii care nu reprezintă urgenţe nu se poate realiza decât printr-un act normativ (lege) aprobat de Parlament, şi în niciun caz prin ordin al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al ministrului sănătăţii, se arată într-un comunicat de presă remis, ieri, de Avocatul Poporului, instituţie condusă de Renate Weber.
În documentul citat se arată că instituţia publică s-a sesizat din oficiu după ce secretarul de stat Raed Arafat a anunţat că, din cauza creşterii numărului cazurilor de COVID-19, managerii unităţilor sanitare publice cu paturi vor suspenda internările pentru intervenţiile chirurgicale şi pentru alte tratamente şi investigaţii care nu reprezintă urgenţe, cu anumite excepţii.
Renate Weber arată că o restrângere a dreptului la îngrijire gratuită este neconstituţională dacă e făcută printr-un ordin al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al ministrului Sănătăţii, putând fi realizată doar prin lege.
"Deşi înţelegem situaţia epidemiologică gravă în care ne aflăm, atragem atenţia că dreptul cetăţenilor la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat nu poate fi îngrădit, neexistând pentru aceştia decât opţiunea efectuării actului medical în unităţi sanitare private. Astfel, situaţia de mai sus creează premisele discriminării acestei categorii de cetăţeni, situaţie care, în opinia noastră, este de neacceptat", arată Avocatul Poporului, într-un comunicat de presă postat pe site-ul instituţiei publice.
Mai mult, Avocatul Poporului apreciază că, în situaţia în care suspendarea internărilor pentru intervenţii chirurgicale se va realiza prin act administrativ (ordin), emis de un organ administrativ fără personalitate juridică (Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă), sau prin ordin al ministrului sănătăţii, acest lucru este neconstituţional şi nelegal, în măsura în care permite dispunerea unor măsuri de restrângere a exerciţiului dreptului persoanelor de a beneficia de asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat (art. 47 alin. (2) din Constituţie).
"Or, Constituţia României prevede clar în art. 53 că restrângerea poate fi făcută numai prin lege, în acest sens existând şi numeroase decizii ale Curţii Constituţionale (ex. Decizia nr. 457/2020)", se mai arată în documentul citat.
Avocatul Poporului aminteşte că a atras atenţia, încă din aprilie 2020, asupra problemelor pe care le poate genera suspendarea internărilor pentru intervenţii chirurgicale.