Mulţi dintre constructorii de automobile prezic o creştere semnificativă a pieţei vehiculelor electrice în deceniul următor, informează Reuters, întrucât progresele în domeniul tehnologiei bateriilor şi a sistemelor de conducere autonomă potrivite pentru vehiculele electrice alimentează expansiunea acestei pieţe.
Recent, patru mari metropole mondiale - Atena, Madrid, Ciudad de Mexico şi Paris - s-au angajat să elimine vehiculele cu motoare diesel până în 2025, pentru a reduce poluarea.
Unii directori de companii producătoare de petrol au o viziune diferită, prezicând că energia electrică va reprezenta doar o parte mică din resursa folosită în sectorul transportului până în 2040 cel puţin.
Mai mult de jumătate din cantitatea de ţiţei pompat la nivel mondial este utilizată pentru transport. Analiştii susţin că o perspectivă pesimistă faţă de automobile electrice ar putea determina companiile petroliere să adopte o perspectivă optimistă pentru consumul de petrol.
Claudio Descalzi, director executiv al companiei petroliere italiene ENI SpA, se numără printre cei care cred că ameninţarea industriei petroliere de vehicule electrice nu este semnificativă.
De asemenea, ExxonMobil Corp., cel mai mare producător de petrol din Occident potrivit valorii de piaţă, şi rivalul britanic British Petroleum (BP) au publicat perspectivele pieţei petrolului pentru anii 2035-2040, care ghidează deciziile lor de investiţii. Ambele companii prezic că, în 2035, mai puţin de 10% din autoturismele noi vor fi vehicule electrice, precizează Reuters. Spencer Dale, economist şef al BP, a afirmat: "Opinia noastră privind pătrunderea vehiculelor electrice este probabil să fie destul de limitată în următorii 20 de ani".
• Producătorii de automobile prezic creşterea vânzărilor de vehicule electrice
Producătorii de automobile electrice prevăd o creştere a pieţei în acest sector. Dieter Zetsche, CEO al Daimler - deţinătorul brandului de automobile Mercedes Benz, a declarat, în luna septembrie a acestui an, că scopul său este ca vehiculele electrice să aibă vânzări de 15%-25% la nivel mondial până în 2025, iar producătorul german de automobile BMW a susţinut posibilitatea acestei creşteri.
Mark Fields, CEO-ul companiei americane producătoare de automobile Ford, a susţinut în luna aprilie că, până în 2020, 40% din modele produse de ei vor fi vehicule electrice.
Există şi opinii rezervate cu privire la expansiunea pieţei maşinuilor electrice din partea producătorilor de automobile. Pe de altă parte, unele companii petroliere prezic o creştere rapidă a pieţei de automobile electrice.
Sergio Marchionne, CEO al Fiat Chrysler Automobiles, s-a exprimat prudent cu privire la preluarea pieţei de automobile de către maşinile electrice, iar compania petrolieră norvegiană Statoil susţine că motoarele electrice ar putea fi produse pe scară largă în următoarele două decenii.
Totuşi, perspectivele asupra pieţei petroliere sunt susţinute de o creştere a numărului de autoturisme de pe pieţele emergente, care în procente înseamnă mai mult decât creşterea numărului de maşini electrice. Claudio Descalzi a precizat: "Când vorbim de maşini electrice, vorbim despre OCDE (Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare - grup de 35 de naţiuni industrializate, dintre care 33 sunt, în descrierea din 2016 a Băncii Mondiale, ţări cu venituri mari şi care sunt posibile pieţe de vânzare a maşinilor electrice) (...) Mai mult de 1,3 miliarde (de oameni) nu au electricitate".
Conform sursei citate, Republica Populară Chineză va fi rampa de lansare a vehiculelor electrice, ţara asiatică fiind deja cea mai mare piaţă pentru maşinile electrice din lume, ajutată de subvenţii de la guvern în valoare de până la 10.000 de dolari pe maşină şi scutiri de la restricţiile de trafic în oraşe cum ar fi Beijing şi Shanghai. Mary Barra, CEO al General Motors, a spus: "Noi credem că Republica Populară Chineză va conduce penetrarea vehiculelor electrice în piaţă".
Exxon estimează că până în 2040, deţinerea de autoturisme în China se va tripla până la aproximativ 30 de vehicule la 1000 de persoane. În perioada ianuarie-octombrie, numărul vânzărilor de maşini electrice au însumat 337.000 în China, iar ţara vizează cinci milioane de astfel de vehicule pe drumurile sale, până în 2020.
• Consumul mondial de benzină va scădea cu 10% în următorii 20 de ani, ca urmare a extinderii maşinilor electrice
Dezvoltarea puternică a tehnologiei maşinilor electrice, aflată deocamdată într-un stadiu incipient, va reduce cu 10% cererea mondială de benzină până în 2035, potrivit Wood Mackenzie, un consultant în industria petrolieră, citat de Bloomberg.
În prezent, maşinile alimentate pe bază de baterii reprezintă mai puţin de 1% din vânzările de maşini noi, însă vânzările ar putea decola după 2025, pe fondul politicilor guvernamentale de reducere a poluării şi reducerii preţurilor, estimează consultantul din Houston.
În 2035, maşinile electrice în circulaţie ar putea elimina o cerere zilnică cuprinsă între 1 şi 2 milioane de barili de petrol de pe piaţă - adică exact în marja de reducere a producţiei anunţată săptămâna aceasta de Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), în scopul eliminării surplusului de producţie din piaţă.
"Orice are ca efect reducerea cererii pentru transport are un impact pe piaţa petrolului. Întrebarea este cât de mare va fi şi în ce moment se va produce", a comentat Alan Gelder, vicepreşedinte al Wood Mackenzie, pentru Bloomberg.
Estimările Wood Mackenzie reflectă proiecţiile Agenţiei Internaţionale a Energiei, care a prognozat luna trecută că cererea mondială de benzină a depăşit deja nivelul de vârf, ca urmare a producerii de maşini cu un consum mai eficient şi a extinderii maşinilor electrice.
Totuşi, cererea totală de petrol ar urma să mai crească câteva decenii, susţinută de consumul navelor maritime, a camioanelor, a aviaţiei şi a industriei petrochimice.
Alte estimări din piaţă indică o reducere mult mai mare a cererii de petrol ca urmare a extinderii maşinilor electrice, de 8 milioane de barili pe zi în 2035 şi 13 milioane de barili pe zi în 2040.
Maşinile electrice aflate în circulaţie în prezent reduc în fiecare zi cererea de petrol cu 50.000 de barili, potrivit Wood Mackenzie, citată de News.ro .
Totuşi, experţii consideră că stimulentele guvernamentale nu vor fi suficiente pentru a genera un boom al vânzărilor de maşini electrice, care rămân prea scumpe şi puţin eficiente pentru a concura cu maşinile clasice.
O creştere masivă a vânzărilor de maşini electrice va veni abia după un salt tehnologic, care va reduce preţul maşinilor şi va extinde performanţa bateriilor care echipează maşinile electrice, mai spun experţii.