Legea offshore, neprofitabilă pentru investitori

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 12 iulie 2018

Legea offshore, neprofitabilă pentru investitori

Adoptarea legii offshore, ce reglementează exploatarea gazelor din Marea Neagră, a nemulţumit companiile străine care doreau să investească în acest sector de activitate.

Dacă parlamentarii coaliţiei majoritare PSD-ALDE susţin că legea care a trecut de Legislativ, luni seară, este una care apără interesul economic naţional, reprezentanţii concesionarilor offshore susţin că articolele privind impozitarea venitului suplimentar obţinut din vânzarea gazelor naturale şi formula de calculare a acestui impozit nu le mai dă posibilitatea să investească.

Analizând dispoziţiile articolelor 19, 20 şi 29 din legea offshore, precum şi anexa 2 din acelaşi act normativ putem spune că investitorii au dreptate.

Conform art. 19 alineat 1, titularii de acorduri referitoare la perimetrele petroliere offshore, inclusiv filialele acestora şi/sau aparţinând aceluiaşi grup de interes economic, care des-făşoară efectiv atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre, sunt obligaţi la calcularea, declararea şi plata impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore.

În alineatul 2, se arată că la calcularea impozitului asupra acestor venituri se vor deduce investiţiile în segmentul upstream, iar la alineatul 3 se stipulează că limita maximă a deducerii inves-tiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 60% din totalul veniturilor suplimentare.

Cine s-ar limita doar la citirea aces-tor texte, ar spune că modificarea legislativă este una corectă, profitabilă ambelor părţi: statului român, care concesionează companiilor perimetrele respective, pentru că va încasa redevenţa stabilită şi o cotă procentuală progresivă din impozitul pe veniturile suplimentare cuprinsă între 15 şi 50%, în funcţie de preţul vânzării gazelor şi a cantităţii vândute, şi companiile care vor scoate profituri bune din vânzarea gazelor naturale.

Numai că problema apare în articolele următoare, precum şi la formula de calcul a impozitului.

Conform art. 20, concesionarii nu pot vinde cui vor ei şi la un preţ convenabil toată cantitatea de gaz extrasă. Textul de lege instituie obligativitatea pentru companiile care vând gaze pe piaţa angro să contracteze pe pieţele centralizate, conform reglementărilor ANRE, o cotă de 50% din cantitatea de gaze naturale contractate cu livrare în anul respectiv, în calitate de vânzător.

Doar că tranzacţionarea de pe piaţă trebuie făcută tot conform art. 19 din legea offshore, care stipulează că la aplicarea impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore se ţine seama de preţul de referinţă stabilit de ANRM pentru calculul redevenţelor. Conform aceluiaşi articol, tranzacţiile desfăşurate sub preţul de referinţă se impozitează la preţul de referinţă.

Investiţiile iniţiale nu pot fi deduse din impozit

În privinţa formulei de calcul, în textul legii offfshore şi la Anexa 2 se arată că plata impozitului asupra veniturilor suplimentare se va face lunar, până la data de 25 ale lunii. La calcularea acestui impozit sunt luate în considerare volumele de gaze vândute din producţia internă din perimetrele offshore, precum şi valoarea investiţiilor în segmentul upstream realizate în luna în care s-a efectuat vânzarea fizică a gazelor naturale pentru care se aplică impozitul asupra veniturilor suplimentare.

Cu alte cuvinte, titularii acordurilor offshore, sunt obligaţi să plătească acest impozit lunar, din momentul vânzării gazelor naturale extrase, dar ei nu vor beneficia practic de deducerea de până la 60% a investiţiilor făcute în segmentul upstream, pentru că nu le fac în fiecare lună şi deoarece majoritatea acestor investiţii sunt făcute anterior începerii extragerii şi vânzării gazelor naturale.

Ce înseamnă investiţii în domeniul upstream? Practic, toate investiţiile legate de explorare, extragere şi dezvoltare în domeniul producţiei de ţiţei şi gaze naturale.

Aplicarea acestui impozit asupra veniturilor suplimentare se face în momentul vânzării - adică în segmentul downstream, după ce au fost făcute, cu mult înainte, toate investiţiile din segmentul upstream. Practic, nu ai cum să deduci din impozitul respectiv aceste investiţii upstream, pentru că nu le faci în acel moment, ci cu mult înainte. Eventual pot fi decontate nişte modernizări sau retehnologizări făcute pe parcurs, dar investiţiile iniţiale rămân neacoperite.

Partizanii legii offshore pot susţine că firmele care au concesionat perimetrele din Marea Neagră îşi vor recupera investiţiile iniţiale în timp, pentru că art. 29 din actul normativ prevede că durata iniţială a concesiunii poate fi până la 30 de ani, cu posibilitatea de prelungire până la 15 ani, prin hotărâre de guvern, la solicitarea titularului. Însă niciunul dintre aceştia nu ştiu la cât se ridică valoarea investiţiilor iniţiale în segmentul upstream şi nici nu au de unde să cunoas-că preţul la care va fi vândut gazul natural în următorii 30 de ani, dacă nu chiar 45 de ani.

Multe obligaţii, drepturi puţine pentru companii

Pe lângă cheltuielile din upstream, titularii contractelor de concesiune, conform art. 4, art. 6, art. 12 şi art. 13 din legea offshore, mai trebuie să aloce fonduri şi pentru alte cheltuieli legate de documentaţii, studii de impact, obţinere de avize de la Agenţia Naţională a Resurselor Minerale (ANRM), de la Agenţia pentru Protecţia Mediului, de la Administraţia Naţională a Apelor Române, de la diferite autorităţi locale sau judeţene, pentru modificarea planurilor de urbanism zonal, urbanistic de detaliu şi urbanistic general în cazul efectuării unor lucrări care afectează aceste documente, precum şi pentru plata unor compensaţii şi despăgubiri aferente dreptului de trecere stipulat de actul normativ. Mai mult, conform art. 18, companiile trebuie să plătească şi cotele procentuale de redevenţă stabilite de ANRM.

Toate aceste cheltuieli, adăugate la investiţiile iniţiale din sectorul upstream, ridică la o valoare considerabilă efortul financiar pe care companiile din domeniu trebuie să îl facă până la momentul vânzării gazelor naturale. Moment în care nu vor putea deduce aceste investiţii din impozitul progresiv pe venitul suplimentar, deoarece nu au fost făcute în luna în care se achită impozitul.

Ar mai fi de menţionat că aceste prevederi legislative nu sunt definitive, deoarece în art. 30 al legii offshore se spune că modificarea legislaţiei Uniunii Europene în acest domeniu şi reglementările europene cu caracter obligatoriu au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne.

În privinţa obligaţiilor, la art. 22 legea prevede că în condiţii echivalente tehnic şi de preţ, titularii sunt obligaţi să achiziţioneze bunuri şi servicii de la operatori economici din România şi din spaţiul UE, în condiţiile art. 223 din legea 92/2016 privind achiziţiile sectoriale.

Nerespectarea articolului 22 se sancţionează cu o amendă în cuantum de 10% din valoarea contractului încheiat cu un operator din afara României şi din afara spaţiului UE.

La art. 23 se stipulează că minimum 25% din numărul mediu anual de angajaţi ai acestor companii trebuie să fie cetăţeni români cu rezidenţă fiscală în România.

Încălcarea art. 23 este sancţionată cu amendă în cuantumul unui salariu minim brut garantat în plată înmulţit cu numărul angajaţilor pentru care nu a fost îndeplinită prevederea legală.

După cum puteţi observa, legea offshore este un act normativ care instituie mai multe obligaţii decât drepturi pentru investitorii din acest domeniu. Bineînţeles că statul român, dacă se vor găsi investitori care să accepte aceste condiţii, va ieşi în profit. Însă nu ştim ce investitor va veni în perimetrele offshore, atât timp cât nu are garanţia că îşi poate recupera într-un termen rezonabil investiţia iniţială.

Opinia Cititorului ( 17 )

  1. Articolul 29 mentioneaza 30+15 ani pentru exploatare. În legea algeriană a petrolului, aceasta perioada este de 25+5 ani. Asa ca nu au dreptate investitorii.

    1. Când studiile fâcute arată că rezerva de gaze se va epuiza în 20 de ani, cam au dreptate investitorii.

    E aberant să strigi în gura mare că legea nu e rentabilă pentru „investitori”! Hai să ne gândim: care-i interesul nostru? Să umflăm buzunarele bandiţilor care-şi zic investitori - şi care până acum au tot fost scutiţi de taxe şi impozite - sau să încercăm maximizarea profitului statului din acele hidrocarburi? Sunt supăraţi „investitorii”? Să plece! Oricum, nici chiar în actuala structură a legii statul nu se alege cu mare lucru. Singurii care câştigă sunt bandiţii care-şi zic investitori şi occidentalii care îşi diversifică sursele de aprovizionare. Pentru noi nu rămâne decât praful de pe tobă. Aşa că, mai uşor cu pianul pe scări, oricum nu fuge câinele de la măcelărie! Şi dacă fuge, Doamne ajută!, pentru că gazele acelea nu fug nicăieri. Tot acolo rămân.

    1. Ok, să plece cum zici tu. Şi atunci ce facem cu gazul? Importăm mereu de la ruşi? Pentru că noi nu suntem capabili să facem nişte autostrăzi sau să modernizăm calea ferată, darmite să forăm la adâncime în Marea Neagră, să tragem conducte subterane, să construim terminale de depozitare a gazelor extrase şi să construim o reţea de conducte de suprafaţă sau subterane care să distribuie gazul în toată Europa. Avem o găină, dar nu o hrănim ca să facă ouă. Stăm şi ne uităm la ea şi nu îl lăsăm, contracost, pe vecin să o hrănească. Sunt de acord că investitorii trebuie să achite redevenţe cât mai mari şi impozite pe productia vândută. Dar lasă-i întâi să îşi recupereze investiţia iniţială, pe care noi nu vom fi în stare să o facem nici în următorii 50 de ani din bugetul de stat.

      Importăm mereu de la ruși? Tu singur spui că multinaționalele epuizează gazul în 20 de ani. Cum legi mereu de 20 de ani? Fă un rezumat.

      Undeva harnești. 

      nu cred ca are rost sa incerci sa ii explici, el are scriptul deja dat, nu poate iesi din el ca nu mai primeste banii.

      Dacă acel gaz n-ar fi existat, ar fi trebuit să ne descurcăm cumva. Într-adevăr, suntem cam dependenţi de ruşi, dar gazul e o hidrocarbură care încă e în exces. Asta înseamnă că, pe măsură ce se termină gazul, resursa existentă pe teritoriul nostru e mai valoroasă, adică putem încasa mai mulţi bani. E un calcul absolut banal care ne spune că acum NU trebuie să umblăm acolo.

      Dependenta de ruși este de 10% în condițiile în care mai mult de 50% din România nu foloseşte gaz.Dar DA, e important sa câștigăm cât mai mult și sa ne reindustrializam tara cu aia 50% din gaze pe care îi primim

      Exact

    Nu înțeleg ce vor reprezenta acestea peste 30 sau 45 de ani. Fără o actualizare cu inflația poate vor reprezenta prețul unei înghețate.

    In Marea Neagra sunt peste 400 de miliarde de metri cubi de gaze dintre care 200 descoperite pana acum. La 200 de miliarde de metri cubi câștigul se ridica la peste 100 de miliarde de euro dintre care România din varianta de la deputați îmbunătățită ia 20 mld/euro , redevența fiind de 13% maxim comparativ cu alte state cu peste 20% , iar companiile alea i-au în jur de 80 mld/euro ... E cea mai convenabila oferta pentru investitori din Europa....Și tot se plâng ca e prea mult , la varianta de la senat fără nici o taxa lu-am 2 miliarde anual din 100 de miliarde și nici nu primea 50% din gaz , îs niște hoti . P.S. Acest site și multe emisiuni și canale cât și parlamentarii din PNL și USR au primit anumite beneficii banoase pentru a promova prostia aia din Senat prin care "investitorii" nu plăteau nimic și erau 100% contracte bilaterale ( adică aia lu-au gazul și îl vindeau ca și Cum ar fi al lor oriunde doreau și pe cât doreau .... Nici un metru cub în romania și cam jumătate în Ungaria) și acum prezintă niște informații false ca nu e bine ce a trecut pe la modificările de la deputati... Oricum nu e , dar România măcar acum câștiga ceva zeci de miliarde de euro și dacă Iohanis o da la parlament la revizuire aia pot sa o mai umfle puțin ca nu pleaca câinele de la măcelărie

    1. Investitorii nu se raportează la Europa. În cazul României, SRI controlează lupta anticorupție și intimidează politicieni, deci investitorii puteau obține resursele complet gratuit.

    Investitorii nu vin degeaba. Deducerea 100% a investitiilor in conditiile acestea de risc mare si sume uriase este de bun simt, exact cum este si impunerea de vanzare pe piata locala a unei parti din productie. Daca pretul creste peste un anumit pret, nu este abnormal ca si guvernul sa castige ceva in plus. Poate aici ar fi de ajustat Cate ceva.

    1. În ce constau condițiile acestea de risc mare?

      Investitorii au făcut prospecțiuni geologice sau astrologice? 

      Companiile din domeniul extractiv se apucă să învestească în sonde noi, de la primul până la ultimul șurub, sau le aduc aici pe cele care șăd leneșe pe te miri unde?

      Investitorii care vin odată cu pachetul de legi, vin cu acia de mânuță. Termeni precum corupție, jaf, rapt sunt permiși doar în demersurile jurnaliștilor amatori, instituțiile statului cuprinzând aceste fenomene în noțiunea politicii geostrategice numită compromis. 

    Inca un articol in favoarea companiilor. Daca citesti legea cum trebuie, domnule George Marinescu, vei vedea ca Dragnea a reparat cat de cat proiectul si in favoarea statului roman. Vechiul proiect de lege era 100 la suta in favoarea companiilor straine. Ai scris mult si pe langa subiect

    Un penibil articol propagandist scris probabil de un lobbist al companiilor petroliere care nu convinge pe nimeni!

    Gazul daca e sa fie exploatat, trebuie exploatat in beneficiul Romaniei si al romanilor, nu in beneficiul companiilor petroliere carora le plangi de mila! 

    Care este practica internațională în domeniu??! Un studiu de drept comparat în această materie ar fi mai util decât o pledoarie pro domo!!!????

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb