Aproximativ 87% din bugetul de resurse umane s-a îndreptat cu prioritate către activităţile de training şi dezvoltare profesională, către activităţile de remunerare şi cele de recrutare, potrivit studiului realizat de HR Management Club. De asemenea, studiul relevă faptul că bugetul mediu administrat de departamentul de resurse umane se situează între 10.000-20.000 de euro (15% dintre respondenţi), cu un maximum de 50.000 euro (18% dintre respondenţi).
Majoritatea companiilor respondente (48%) au implementat proiecte de managementul schimbării în primul trimestru din anul 2010, iar schimbarea a vizat în principal procesele din interiorul organizaţiei (23.3%).
Conform studiului, bugetul mediu alocat activităţilor de dezvoltare şi training este în medie de 1000 de euro/angajat pe an. Între cele mai utilizate metode de instruire a angajaţilor rămân training-ul intern (86.2%) şi training-ul extern (66.6%), un loc important revenind şi platformelor de e-learning (40.1%). Programele de MBA reprezintă o modalitate restrânsă de dezvoltare a angajaţilor, doar 11.9% dintre companiile respondente investesc în astfel de programe.
Conform aceluiaşi studiu, companiile investesc în mod egal atât pentru dezvoltarea abilităţilor tehnice cât şi pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare, de leadership de relaţionare şi lucru în echipă (70%).
Majoritatea organizaţiilor s-au orientat către motivarea non-financiară a angajaţilor şi au optat pentru asigurarea unui mediu de lucru plăcut (45.6%), recunoaşterea oficială a meritelor angajaţilor lor (30%), întâlniri formale cu managementul de vârf al organizaţiei şi activităţi de învăţare şi dezvoltare (36%). De asemenea, aşa cum se arată în studiu, 43.6% dintre companii au promovat 5% dintre angajaţi în primul trimestru al acestui an.
Dintre companiile respondente, au existat diferite abordări în planurile de recrutare pentru trimestrul 1/2010 faţă de finele anului 2009. Cele mai căutate poziţii au fost cele de specialist (66.2%), urmate de angajaţii entry level (42.5%) şi middle level (40.4%). Dintre companiile respondente, 21.4% au căutat seniori în primul trimestru.
Recrutarea externă reprezintă principala sursă de atragere a noilor angajaţi pentru poziţii de entry level, iar companiile apelează la site-urile de recrutare (86.9%), aplicaţiile directe şi recomandările angajaţilor (71%), în timp ce târgurile de job-uri (23.4%) ocupă ultimele poziţii în obişnuinţele de recrutare ale companiilor din România.
Angajatorii se uită în piaţă când vine vorba de recrutarea specialiştilor. Recrutarea externă (17.1%) este o practică mai des utilizată decât recrutarea internă (13.6%). Experienţa anterioară (86.5%), abilităţile practice (57.4%) şi compatibilitatea cu cultura organizaţională (42.1%), reprezintă principalele criterii de decizie ale angajatorului.
Conform studiului, 4 din 10 organizaţii au implementat un plan de restructurare în acest trimestru, Concedierile individuale 69.8%, pensionări 60.3%, plecări voluntare 21.1% şi concedieri colective 27.2%.