Operatorii de telefonie mobilă din România vor debloca, începând de marţi, la cererea utilizatorilor, telefoanele codate în reţelele proprii, conform anunţului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) de la finele lunii iunie.ANCOM împreună cu Asociaţia Operatorilor Mobili din România (AOMR) au întocmit şi semnat un cod de conduită care stabileşte condiţiile standard minime de deblocare a terminalelor codate în reţelele de comunicaţii mobile din România. La această iniţiativă au aderat şi operatorii de reţele mobile de telefonie Romtelecom şi RCS&RDS.
Codul de conduită va fi aplicat de către operatorii Cosmote, Orange, Telemobil, Vodafone, Romtelecom şi RCS&RDS începând cu data de 1 septembrie a acestui an. Tot din toamnă, fiecare operator semnatar care comercializează terminale codate în reţeaua proprie se obligă să informeze clienţii, la momentul vânzării, dacă telefonul pe care îl achiziţionează este codat în reţea, precum şi despre tariful şi condiţiile de decodare şi să ofere clientului posibilitatea de a solicita deblocarea chiar la data achiziţiei sau la un moment ulterior acesteia. Deblocarea se va face pe baza facturii fiscale sau a certificatului de garanţie al terminalului.
În cazul în care telefonul nu este achiziţionat împreună cu alte servicii de comunicaţii electronice, costurile deblocării vor fi suportate de către operatorul de telefonie mobilă care îl comercializează, iar deblocarea terminalului nu va fi condiţionată de achiziţionarea altor servicii sau de plata altor tarife. Dacă telefonul este achiziţionat ca parte dintr-un pachet promoţional sau la un preţ preferenţial, iar clientul solicită deblocarea înainte de expirarea perioadei minime prevăzute în contractul de servicii de comunicaţii încheiat cu operatorul, primul va trebui să achite atât tariful pentru operaţiunea de deblocare, cât şi suma stabilită ca penalitate pentru deblocarea anticipată a telefonului pe parcursul perioadei minime contractuale. După expirarea perioadei minime obligatorii a contractului, precum şi pentru utilizatorii de servicii preplătite, deblocarea telefonului va presupune doar achitarea tarifului de deblocare
Tariful de deblocare va fi stabilit de către operatori, urmând să acopere, exclusiv, contravaloarea operaţiunii de deblocare şi se realizează în maxim 15 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării clientului.
Operatorii vor debloca numai telefoanele care nu au depăşit durata medie de utilizare menţionată de producător în certificatul de garanţie. Deblocarea terminalelor mai vechi se va realiza numai în măsura în care operatorii dispun de resursele tehnice necesare.