Piaţa serviciilor de curierat va creşte considerabil în 2006, urmînd să atingă o cifră totală de afaceri de circa 130 milioane de euro, cu peste 30% mai mult faţă de anul trecut, potrivit datelor Asociaţiei Operatorilor de Curierat din România (AOCR). "Dacă ne referim la cifra de afaceri aparţinînd companiilor private de curierat putem estima o valoare totală de circa 130 milioane euro în 2006, iar ritmul de creştere se va menţine ridicat în următorii doi-trei ani", a declarat ieri secretarul general al AOCR, Octavian Bădescu, citat de Rompres.
În România, această piaţă este împărţită pe trei segmente, în funcţie de aria de specializare a companiilor de curierat: companii specializate pe livrări în Bucureşti, livrări imediate sau a doua zi, companii specializate pe livrări în oraşele ţării şi companii specializate pe expedieri internaţionale.
În prezent, companiile internaţionale de curierat şi cele interne îşi împart în mod egal piaţa, un procent de 50% fiind reprezentat de companiile multinaţionale. Astfel, sînt marii jucători multinaţionali - DHL, TNT, UPS, Fedex- şi companiile cu capital majoritar românesc care domină piaţa naţională, precum Fan Courier şi Cargus. Un important segment este reprezentat de curieratul în Bucureşti, unde se află în competiţie atît Fan Courier şi Cargus, cît şi noi companii precum Alo Curier, Concorde, Pegasus, care deţin 50% din piaţa serviciilor de curierat din Capitală.
Piaţa de curierat este în creştere continuă, de minim 15% pe an, în 2005 cele circa 15-20 de companii reuşind să atingă o cifră de afaceri totală de circa 100 milioane de euro. Creşterea este explicată prin apariţia unor companii noi şi prin creşterea volumului de activitate al companiilor deja existente, în 2005 fiind raportate creşteri la volumul de expedieri de circa 20%.
"Pentru următorii doi-trei ani piaţa va creşte cu 25-50 la sută anual. Apoi probabil că ritmul de creştere va mai încetini. Există un decalaj în raport cu alte ţări în această privinţă, la acest moment. Curieratul este un indicator foarte bun pentru evoluţia economiei în ansamblu şi atîta timp cît vor veni companii în România, românii îşi vor întemeia firme şi companiile actuale se vor dezvolta mărindu-şi volumul de activitate şi, implicit, şi necesarul de trimiteri şi, totodată, realizînd şi beneficiile externalizării, piaţa de curierat va fi una în creştere", a precizat Octavian Bădescu.
În 2005, majoritatea firmelor de curierat au investit în parcul auto, în reţeaua de agenţii. Sumele mari sînt investite în general de către firmele internaţionale, însă şi cele specializate pe curierat intern au concentrat resurse în această direcţie.
"Odată cu creşterea concurenţei încep să se simtă însă şi investiţii ce ţin de calitatea serviciilor, standardizare, training, pentru că în viitor acestea vor face diferenţa în piaţă: calitatea serviciilor şi productivitatea", a precizat Octavian Bădescu.
Piaţa a crescut şi pentru că firmele de curierat au început să preia o parte din clienţii Poştei Române pe segmentul poştei rapide (Prioripost) datorită, pe de-o parte, scumpirii serviciilor Poştei şi, pe de alta, îmbunătăţirii calităţii serviciilor de curierat, care sînt mai rapide, livrarea realizîndu-se într-un interval de maximum 24 de ore. Cei care apelează cel mai des la serviciile curierilor rapizi sunt, potrivit unor studii de piaţă, băncile, firmele de consultanţă, cele de asigurări, furnizorii de telefonie mobilă şi companiile care fac importuri auto.
Ultimul "atu" al Poştei îl reprezintă mărimea reţelei, infrastructura, iar acest lucru permite poştei să practice tarife competitive în mediul rural, cererea de servicii de curierat pe acest segment de servicii nefiind încă destul de mare. Pe viitor este posibil ca anumite companii de curierat să se extindă şi către activităţi ce ţin de transporturi grupate, de logistică şi de depozitare.