Sindicatele feroviare solicită Guvernului să aloce peste 2 miliarde lei în anul 2019 pentru reabilitarea şi modernizarea transportului pe calea ferată. Angajaţii companiilor care activează pe căile ferate din ţara noastră susţin că actuala situaţie nu mai poate continua, că este nevoie de o infuzie masivă de capital în operatorii de transport feroviar, de achiziţionarea de material rulant şi de modernizarea căii de rulare.
Rodrigo Maxim, preşedinte al Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), vicepreşedinte al CSN Meridian şi membru în Consiliul Economic şi Social, susţine într-un document pe care l-a trimis Ziarului BURSA, că nu este normal, în anul deţinerii de către ţara noastră a preşedinţiei rotative a Consiliului Uniunii Europene, să avem o reţea feroviară la pământ. Liderul sindical afirmă că în acest moment, CFR Călători are peste 400 de vagoane care au fost scoase din circulaţie, din cauza defecţiunilor, vagoane care stau în depouri şi care se degradează, nefiind reparate.
Rodrigo Maxim a declarat pentru Ziarul BURSA: "Ne-am săturat să fim ţinta nemulţumirilor călătorilor. Avem locomotive care circulă cu un vagon sau maximum două, iar în perioadele de vârf, în weekend şi de sărbători, nu putem prelua toate persoanele care doresc să folosească transportul feroviar. Nu este normal să fim acuzaţi nici noi, nici compania CFR Călători, deoarece singurii vinovaţi sunt cei care s-au perindat la guvernare, pentru că nu au alocat fonduri în vederea reparării, modernizării sau achiziţiei de noi vagoane, precum şi pentru repararea, reabilitarea sau modernizarea căii de rulare".
În opinia liderului sindical, pentru ca activitatea în domeniul feroviar să se desfăşoare în condiţii satisfăcătoare, este nevoie de o infuzie de capital de la bugetul de stat. De aceea, zilele trecute reprezentanţii patronatelor şi ai angajaţilor din sistemul feroviar s-au întâlnit cu conducerea Ministerului Transportului şi cu aceea a Ministerului de Finanţe pentru a verifica dacă în proiectul de buget pentru anul viitor au fost prinse investiţiile necesare pentru căile ferate române. Din păcate, în urma discuţiilor cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, ceferiştii au constatat că, deocamdată, doleanţele lor nu sunt prinse în viitorul act normativ. De aceea, în urma discuţiilor purtate în interiorul federaţiilor sindicale, aceştia somează Guvernul ca, pentru anul 2019, să aloce o compensaţie de peste 1,5 miliarde lei pentru operatorii de transport feroviar din ţara noastră. De asemenea, sindicatele solicită majorarea capitalului social al CFR Călători cu 450 milioane lei şi alocarea sumei necesare creşterii salariului angajaţilor feroviari, conform cotei de creştere a salariului minim brut pe economie, de 11%, respectiv 24%.
Dacă aceste solicitări nu vor fi prinse în bugetul pentru anul viitor, ceferiştii sunt decişi să recurgă la formele de protest prevăzute de lege.
Rodrigo Maxim ne-a mai spus: "În acest moment, nu am primit de la minis-terul Finanţelor vreo filă de buget pentru CFR Călători. Momentan, nu protestăm în perioada sărbătorilor de iarnă, iar călătorii se vor putea deplasa cu trenul până la sfârşitul anului. În cazul, în care, după 1 ianuarie 2019, Guvernul nu va ţine cont de dorinţele companiilor de cale ferată şi lucrătorilor feroviari, vom declanşa ample acţiuni de protest".
Din experienţa de-a lungul timpului, cea mai uzitată formă de protest de către feroviari a fost oprirea spontană a lucrului, pentru câteva ore, ceea ce a dus la nemulţumirea călătorilor. Conform liderilor sindicali, nu este exclus ca, de data aceasta să se ajungă chiar la greva generală, caz în care ei ar fi obligaţi, conform legii, să asigure o treime din activitatea şi cursele desfăşurate pe calea ferată.