Reporter: Cum s-a încheiat anul 2023 din punct de vedere turistic?
Ştefan Radu Oprea: Anul 2023 a fost, pentru noi, o experienţă plină de provocări. În ciuda contextului dificil marcat de crize şi războaie, România a avut o creştere notabilă a numărului de turişti şi a înnoptărilor, conform ultimelor date publicate de Institutul Naţional de Statistică, pentru perioada 1 ianuarie-30 noiembrie 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022. Aceste cifre oglindesc eforturile noastre de a promova ţara ca destinaţie turistică de excepţie.
Reporter: Ce proiecte derulează Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului în vederea dezvoltării turismului românesc?
Ştefan Radu Oprea: În anul 2023, instituţia pe care o conduc a derulat campanii de promovare TV, atât în ţară, cât şi pe pieţele internaţionale de turism, dar şi campanii de promovare outdoor în trei dintre principalele ţări furnizoare de turişti în România.
Unul dintre proiectele importante ale anului a fost campania de promovare a României pe postul de televiziune BBC, care s-a desfăşurat în perioada 18 octombrie-15 noiembrie.
Campania de promovare a avut ca scop amplificarea vizibilităţii şi creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică în multe ţări ale lumii, însă cu un accent special pe Marea Britanie. A fost vizată, astfel, creşterea numărului de turişti, atât britanici, cât şi din întreaga zonă europeană, precum şi din ţările unde canalul britanic de televiziune BBC este difuzat.
În acest sens, MEAT şi-a unit forţele cu Charlie Ottley, cunoscut pentru documentarele sale despre România, precum "Wild Carpathia" şi "Flavours of Romania", pentru a crea o serie de videoclipuri care să prezinte frumuseţea şi diversitatea ţării noastre. Astfel, au fost realizate opt clipuri de prezentare:
- patru videoclipuri cu o durată de 1 minut, care surprind România în toată splendoarea ei, în fiecare anotimp, de la peisajele îngheţate ale iernii la culorile vii ale primăverii;
- patru videoclipuri de 30 de secunde fiecare, care evidenţiază patru forme de turism specifice României: cultural, ecoturistic, city break şi natură, cu rolul de a sublinia diversitatea ofertei turistice a ţării noastre.
Videoclipurile au fost difuzate în cadrul emisiunilor BBC, pe întreaga durată a zilei, timp de o lună. MEAT a beneficiat de 86 de difuzări, respectiv 32 de difuzări ale spoturilor cu o durată de 1 minut şi 52 de difuzări ale spoturilor cu o durată de 30 de secunde.
Punctul general de rating pentru această campanie, conform raportului de audienţă pus la dispoziţia MEAT de către BBC, a fost de 12%, raportat la o populaţie de 304.700.000, pentru cele 86 de spoturi difuzate. Astfel, campania a avut un impact de 36,5 milioane.
Mai mult, în cea de a doua jumătate a anului 2023, obiective turistice reprezentative pentru România au fost aduse în atenţia potenţialilor turişti străini, în cadrul unor acţiuni de promovare outdoor pe panouri şi autobuze din Milano, Paris şi Varşovia.
Astfel, în perioada 7-20 iunie, s-a desfăşurat, la Milano (Italia), campania de promovare Esplora la Romania/Explore Romania. Evenimentul a fost organizat sub forma unei expoziţii fotografice, amplasată într-o zonă tranzitată de peste 65.000 de persoane pe zi. Fotografiile au surprins cele opt regiuni istorice ale României, iar, conform chestionarelor de feedback realizate pe durata derulării expoziţiei, aceasta a fost foarte apreciată de cei care au vizitat-o.
Campania de promovare a României pe străzile din Paris s-a desfăşurat în perioada 6-26 septembrie 2023 şi a avut scopul de a atrage atenţia publicului francez asupra României ca destinaţie turistică şi de a transmite un mesaj de impact, cu accent pe patrimoniul cultural şi natural al ţării noastre. Acţiunea s-a derulat în două etape: prima a constat în afişarea, în perioada 06-12 septembrie 2023, a două imagini reprezentative pentru ţara noastră pe 103 panouri publicitare de mari dimensiuni (8 mp), în punctele cheie din centrul Parisului, iar a doua etapă, care s-a desfăşurat în perioada 13-26 septembrie 2023, a vizat colantarea a 17 autobuze turistice folosite pentru vizitarea celor mai importante obiective turistice din capitala franceză.
Toate panourile au avut poziţii cu vizibilitate mărită în oraş, unul dintre acestea aflându-se chiar pe celebrul bulevard Champs-Élysees.
Astfel, a fost promovat turismul în natură, precum şi turismul cultural prin intermediul unor imagini sugestive. Acestea au fost vizualizate de un număr de 27 de milioane de ori pe autobuze în cele 14 zile ( 13-26 sept) şi de 14,5 milioane de ori pe panourile outdoor timp de 7 zile ( 6-12 sept).
Totodată, este important de menţionat că perioada de desfăşurare a campaniei a coincis cu începutul Cupei Mondiale de Rugby, al treilea cel mai mare eveniment sportiv la nivel mondial după Campionatul Mondial de Fotbal şi Jocurile Olimpice, organizat în anul 2023 în Franţa. La acest eveniment, au participat peste 3 milioane de turişti, care au intrat şi ei în contact cu mesajele de promovare a României ca destinaţie turistică.
Nu în ultimul rând, am organizat, la finalul anului trecut, o acţiune de promovare a României la Varşovia, acţiune lansată chiar în timpul participării ţării noastre, în calitate de ţară parteneră, la cel mai mare târg de turism din Polonia. Timp de o lună, în perioada 24 noiembrie-23 decembrie a anului trecut, 40 de autobuze urbane care trec prin punctele cheie din Varşovia au fost colantate cu o imagine reprezentativă a Castelului Peleş. De asemenea, pe durata a două săptămâni, în perioada 24 noiembrie-07 decembrie 2023, un număr de 34 de ecrane digi- tale, dintre care cinci situate în Gara Centrală şi 29 din Varşovia Rotunda, au afişat fotografii însoţite de brand-ul de ţară, cu Mănăstirea Suceviţa, Castelul Peleş şi Transfăgărăşan.
Reporter: Ce proiecte are MEAT în pregătire?
Ştefan Radu Oprea: În efortul nostru de a consolida şi de a evidenţia frumuseţea şi diversitatea ofertei turistice a ţării, avem în vedere o serie de proiecte precum:
Continuarea acţiunilor de promovare externă a României în principal pe pieţele prioritare (Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia, Spania, Polonia, Israel), pentru a atrage atenţia asupra peisajelor variate, asupra patrimoniului cultural şi asupra experienţelor unice pe care le oferă destinaţiile din ţara noastră. Vom utiliza diverse mijloace de promovare, de la panouri publicitare şi reclame stradale la campanii digitale, în vederea captării atenţiei potenţialilor vizitatori;
Participarea la târgurile internaţionale de turism rămâne un pilon important al strategiei noastre. Prin prezenţa activă la aceste evenimente majore, ne propunem să facem cunoscută oferta turistică românească într-un mod direct, oferind informaţii detaliate şi susţinând întâlniri şi discuţii cu agenţiile de turism, cu operatorii şi cu cei interesaţi de promovarea şi descoperirea României. În anul 2024, MEAT va fi prezent la 16 târguri internaţionale de turism. Ca noutate pentru acest an, este includerea pe listă a două manifestări expoziţionale de profil din afara Europei. Primul este KITF din Almaty, Kazakhstan (24-26 aprilie), târg internaţional de turism la care MEAT participă în premieră şi care, conform datelor consultate, oferă o platformă extinsă pentru industria de turism din întreaga regiune a Asiei Centrale. Mai mult, în scopul creşterii vizibilităţii României pe piaţa globală, va fi organizat un pavilion naţional şi la ITB China, evenimentul fiind desfăşurat la Shanghai, în perioada 24-27 mai;
Campaniile de promovare TV, atât la nivel intern, cât şi extern, reprezintă o componentă esenţială a planurilor pe care le avem. Ne propunem să valorificăm puterea mediului audiovizual pentru a transmite emoţia şi frumuseţea peisajelor noastre, prezentând diversitatea culturală, aventurile în natură şi experienţele unice pe care le oferă România;
În plus, ne dorim să fim prezenţi în reviste naţionale şi internaţionale, oferind articole şi reportaje care să pună în valoare atuurile turistice ale ţării noastre, dar şi organizând vizite de informare şi familiarizare în diferite destinaţii din România, pentru jurnalişti străini sau influenceri. Această abordare ne va permite să ajungem la un public diversificat şi interesat de călătorii, evidenţiind atuurile României într-un mod detaliat şi atractiv;
Susţinerea înfiinţării şi operaţionalizării Organizaţiilor de Management al Destinaţiei (OMD), pe diferite niveluri (local, judeţean şi regional). Acestea reprezintă o nouă formă de gestionare a destinaţiilor turistice care permite dezvoltarea turismului, cu implicaţii directe în creşterea circulaţiei turistice, a volumului de încasări din turism, atât la nivel local, cât şi la nivel naţional. OMD se înfiinţează în baza parteneriatului public-privat, încheiat între autoritatea publică locală şi alte entităţi private sau nonprofit din cadrul destinaţiei. OMD au misiunea de a deveni un leader strategic în dezvoltarea destinaţiei prin garantarea unui proces unic de luare a deciziilor şi o strategie unică, aducerea de know-how şi inovaţie în cadrul destinaţiei turistice, gestionarea mixului de marketing, precum şi crearea unui flux turistic optim de intrări.
Prin aceste acţiuni de promovare, ne propunem să consolidăm şi să extindem vizibilitatea României ca destinaţie turistică de prim rang, invitând vizitatorii să descopere şi să se bucure de bogăţia şi diversitatea ofertei noastre turistice.
În prezent, oferta turistică a României este promovată pe pieţele internaţionale de turism, cu precădere pe şapte pieţe prioritare (Germania, Spania, Franţa, Israel, Italia, Marea Britanie şi Polonia), prin participarea la târguri internaţionale de turism, evenimente internaţionale cu impact în domeniul turismului, organizare de campanii outdoor, vizite de informare pentru jurnalişti şi influenceri etc. Promovarea diferitelor tipuri de turism se realizează în raport cu specificul şi cu preferinţele turiştilor din ţările ţintă.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la Târgul de Turism al României, care are loc în perioada 15-18 februarie, la Romexpo?
Ştefan Radu Oprea: Fireşte că, fiind cel mai important târg de profil din ţara noastră, şi aşteptările pe care le avem de la această manifestare expoziţională sunt mari, pentru că îl considerăm o platformă esenţială pentru promovarea destinaţiilor turistice. Astfel, ne dorim ca târgul de turism să evidenţieze varietatea ofertei turistice din România, de la peisaje naturale, obiective culturale, la experienţe gastronomice şi evenimente locale. Încurajez promovarea destinaţiilor şi a serviciilor ce respectă mediul înconjurător şi comunităţile locale, acestea contribuind semnificativ la experienţa turistică a vizitatorilor. Ne dorim o prezenţă activă a reprezentanţilor comunităţilor locale pentru a promova tradiţiile locale şi pentru a oferi informaţii autentice vizitatorilor.
Reporter: Care sunt cele mai vizitate destinaţii turistice din ţara noastră?
Ştefan Radu Oprea: Conform ultimelor date publicate de Institutul Naţional de Statistică, în anul 2023, în perioada ianuarie-noiembrie, cele mai vizitate destinaţii turistice din România sunt Bucureşti (cu 1.743.561 de turişti), Constanţa (1.561.272 de turişti), Braşov (1.429.650 de turişti), Prahova (595.885 de turişti), Sibiu (538.764 de turişti) şi Vâlcea (457.016 turişti).
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la anul 2024?
Ştefan Radu Oprea: Dorinţa noastră este ca, în acest an, România să devină o destinaţie de vacanţă pentru cât mai mulţi turişti, atât români, cât şi străini, iar eforturile noastre să contribuie la creşterea calităţii serviciilor turistice, a veniturilor încasate din turism şi la stimularea locurilor de muncă în acest domeniu. În acelaşi timp, îmi doresc să avem în continuare o colaborare strânsă cu sectorul privat pentru a identifica şi implementa acţiuni eficiente în promovarea şi dezvoltarea destinaţiilor turistice.
Un aspect pe care îl vom aborda cu maximă seriozitate ţine de siguranţa turiştilor. Vom acorda o atenţie deosebită garantării unui mediu sigur şi sănătos pentru turişti, colaborând strâns cu autorităţile de resort pentru implementarea măsurilor adecvate.
Îmi doresc ca România să devină o destinaţie turistică de prim rang şi să contribuim la dezvoltarea durabilă a întregii industrii.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2024, 07:59)
economie bazata pe turism “no bueno” - ciclul turismului e mai crunt can avem schimbari in valuri de generatii pe regiune!
economia bazata pe a produce ceva ce se va cauta si cand turistii nu ne vor vizita - can va sta acasa populatia ca majoritate si doar va hiberna.
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2024, 11:26)
:)))))))))))))))))))))))))
Ce a mai buna gluma din ultima vreme.
O fi Romania destinatie de prim rang dar pentru droguri, gunoaie, produse contrafacute etc.