Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) transmite că a fost informată prin două scrisori de către comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, şi de directorul general al Departamentului Mobilitate şi Transporturi (DG MOVE) al Comisiei Europene, Joao Aguiar Machado, că serviciile Comisiei analizează în profunzime regulile germane cu privire la salariul minim şi impactul acestuia asupra sectorului transporturilor şi asupra funcţionării corecte a pieţei interne.
Într-o scrisoare adresată secretarului general UNTRR, Radu Dinescu, comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, a asigurat UNTRR de tot suportul Comisiei în a promova corect standardele sociale, condiţiile de muncă şi de afaceri în sectorul transporturilor.
UNTRR arată că a semnalat în repetate rânduri instituţiilor europene faptul că legea actuală a salariului minim în Germania (MiLoG) încalcă legislaţia Uniunii Europene (UE) şi a cerut anularea aplicării acesteia asupra transportatorilor români sau din alte ţări membre.
"De principiu, doamna comisar Violeta Bulc agreează introducerea salariului minim în Germania, lucru care este în linie cu angajamentul de politică socială al acestui Comisariat. Totuşi, aplicarea acestei măsuri în sectorul transporturilor, trebuie să fie în compatibilitate cu legislaţia UE, în particular cu principiile libertăţii de mişcare a bunurilor şi serviciilor. Aceasta presupune, printre altele, ca măsura sa fie nediscriminatorie şi că orice restricţie a unor astfel de libertăţi să fie justificată, ţinând cont de principiul proporţionalităţii", se arată în răspunsul primit de la directorul general al DG MOVE, Joao Aguiar Machado.
În adresele transmise asociaţiei, Comisia Europeană precizează că analiza legală este complexă şi cu implicaţii legate de principiile de bază ale Tratatului UE, în particular drepturile fundamentale menţionate, dar şi cu câteva aspecte legislative, dintre care mai notabilă este Directiva Detaşării Lucrătorilor. Astfel, este în curs o analiză detaliată pentru fiecare tip de operaţiune de transport, respectiv tranzit, operaţiuni de transport internaţional şi operaţiuni de cabotaj.
"În acest context, pe 30 ianuarie 2015, Germania a decis să suspende aplicarea legii cu privire la salariul minim pentru operaţiuni de tranzit până când aspectele legate de compatibilitatea sa cu legea europeană vor fi clarificate", au mai declarat înalţii reprezentanţi ai Comisiei Europene.
Legat de problemele semnalate de UNTRR cu privire la interzicerea efectuării odihnei săptămânale normale a şoferilor la bordul vehiculului în Belgia şi Franţa, Comisia Europeană a răspuns că Articolul 8.8 din Regulamentul (EC) Nr. 561/2006 stipulează că şoferii pot opta pentru efectuarea perioadelor de odihnă zilnică şi a celor de odihnă săptămânală redusă în afara bazei, în vehicul, atâta vreme cât respectivul vehicul are mijloace satisfăcătoare de dormit şi staţionează.
"Totuşi, Regulamentul nu menţionează locul pentru odihna săptămânală normală. Măsurile la nivel naţional, adoptate în Belgia şi Franţa, care sancţionează şoferii şi/sau operatorii pentru efectuarea perioadelor de odihnă săptămânală în vehicul, incluzând măsurile de impunere şi nivelul sancţiunilor, sunt examinate în prezent din punct de vedere al compatibilităţii cu principiul nediscriminării, proporţionalităţii sancţiunilor şi eficienţei impunerii, ţinând cont de contextul social şi economic şi de impactul unor astfel de măsuri", a precizat directorul general al DG MOVE, Joao Aguiar Machado.
Totodată, serviciile Comisiei Europene au lansat recent o evaluare a legislaţiei existente în transportul rutier, în vederea pregătirii unui pachet rutier spre a fi prezentat de Comisie în 2016. Obiectivul acestui pachet rutier va fi să crească eficienţa transportului rutier şi în acelaşi timp să asigure implementarea adecvată a legislaţiei sociale, în mod expres să prevină practicile ilegale.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.