EBIT-ul (profit înainte de taxe şi impozite) "Petrom" din activitatea Rafinare şi Marketing (R&M) înregistrat în 2009 (828 milioane lei) s-a îmbunătăţit semnificativ comparativ cu 2008, datorită ajustării performanţei operaţionale, pentru a compensa efectul marjelor de rafinare foarte scăzute, prin flexibilitate în operarea rafinăriilor. Potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei, condiţiile economice nefavorabile şi marjele de rafinare foarte scăzute au influenţat negativ rezultatele "Petrom" în 2009, fiind parţial compensate de modul mai eficient de operare a rafinăriilor şi de efectul pozitiv al restructurării activităţii de petrochimie.
Vânzările totale din marketing (excluzând vânzările de păcură) au scăzut cu 6% comparativ cu 2008, în principal din cauza vânzărilor mai scăzute la export, cu o scădere accentuată în trimestrul IV 2009, în linie cu condiţiile dificile de pe piaţă. În pofida condiţiilor economice deteriorate, vânzările cu amănuntul au crescut cu 12% comparativ cu 2008, datorită optimizării reţelei de benzinării şi îmbunătăţirii serviciilor, ca urmare a investiţiilor susţinute din ultimii ani. Vânzările medii anuale prin staţii au crescut cu 12% faţă de 2008, până la 4,8 milioane litri.
Rafinăria Arpechim a fost oprită, din motive economice, în luna noiembrie, iar activitatea de petrochimie a rămas oprită pe parcursul anului 2009.
Investiţiile "Petrom" în R&M au scăzut cu 57% faţă de 2008, până la 559 milioane de lei şi au reprezentat aproximativ 13% din totalul investiţiilor. În Rafinare, "Petrom" a continuat reevaluarea programului de modernizare, investiţiile concentrându-se în special pe instalaţia de hidrofinare a benzinei, implementarea sistemului DCS (Sistem de Control Distribuit), precum şi sistematizarea şi modernizarea Parcului de Rezervoare.
În Marketing, investiţiile s-au axat pe optimizarea operaţiunilor, creşterea eficienţei şi (re)construcţia a două terminale - depozitul Jilava, care a devenit operaţional în noiembrie, şi depozitul Brazi, a cărui construcţie era realizată în proporţie de 60% la sfârşitul anului 2009. Investiţiile în Marketing pe parcursul 2009 au inclus şi achiziţia unui pachet suplimentar de acţiuni Petrom Aviation, în urma căreia Petrom deţinea o cotă de 95,6% din capitalul social al companiei, la sfârşitul lui 2009.
Cantitatea totală de ţiţei procesat a fost de 5.161 kt, cu 16% mai mică în comparaţie cu 2008, ţiţeiul de import reprezentând numai 16% din cantitatea totală de ţiţei procesat în 2009, comparativ cu 30% în 2008.
Pe parcursul anului, marjele de rafinare au fost foarte volatile, înregistrând valori extrem de scăzute în cea de-a doua jumătate a anului 2009. Rata de utilizare a capacităţii de rafinare în 2009 a fost de 65%, cu 16% sub nivelul din 2008; scăderea reprezintă efectul optimizării ponderii importurilor de ţiţei în condiţiile economice nefavorabile şi a opririi rafinăriei Arpechim
• Scădere de 7% a vânzărilor totale din marketing
Vânzările totale din marketing s-au situat la 4.823 mii tone, înregistrând o scădere de 7% faţă de 2008. Excluzând vânzările de păcură, vânzările totale din marketing au scăzut cu 6%.
În pofida stagnării economice şi a scăderii cu 30% a înmatriculărilor de maşini noi în România, în 2009, vânzările cu amănuntul au crescut cu 12% comparativ cu 2008, până la 2.177 milioane litri (echivalentul a 1.762 mii tone). Investiţiile considerabile în reţeaua de benzinării a Petrom, efectuate între anii 2006 şi 2008, au asigurat companiei o reţea optimă ce ne-a ajutat să atingem o performanţă mai bună chiar şi în contextul economic nefavorabil.
Astfel, nivelul mediu al vânzărilor prin staţii a crescut cu 12% faţă de 2008, situându-se la 4,8 milioane litri/benzinărie.
Vânzările comerciale interne au însumat 1.981 mii tone, situându-se la acelaşi nivel ca în 2008, în timp ce vânzările de păcură pe piaţa internă au crescut cu 65% comparativ cu 2008, ca efect al crizei ruso-ucrainene pe piaţa gazelor naturale de la începutul anului 2009, care a constrâns centralele electrice să funcţioneze cu păcură ca substitut pentru gaz. Excluzând vânzările de păcură, vânzările comerciale interne au însumat 1.549 mii tone, cu 10% sub nivelul din 2008.
Cantităţile exportate au fost cu 35% mai scăzute comparativ cu 2008, ca urmare a scăderii exporturilor de păcură, motorină şi benzină.
La sfârşitul ultimului trimestru al anului trecut, "Petrom" SA avea 442 staţii de distribuţie, în timp ce Grupul Petrom înregistra un total de 814 staţii, dintre care 546 în România şi 268 în afara graniţelor: 113 în Republica Moldova, 96 în Bulgaria şi 59 în Serbia.