Operatorii de Transport Feroviar (OTF) de persoane sunt în pericol să nu mai primească facilităţile şi compensaţiile financiare acordate de către stat, prin intermediul Autorităţii pentru Reformă Feroviară(ARF), a declarat, pentu Ziarul BURSA, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România (FMLR).
Iulian Măntescu a spus: "Până în acest moment nu au fost încheiate de ARF contractele de servicii publice cu operatorii din domeniu. Contractele nu pot fi încheiate deoarece forma lor se aprobă prin hotărâre de guvern, iar proiectul actului normativ a fost blocat după ce operatorii de transport feroviar şi FMLR au depus opinii cu privire la acesta. În acest moment, proiectul trebuie refăcut, pus pe tranparenţă decizională şi apoi să fie aprobat de Guvern. Situaţia operatorilor de transport feroviar este un pic delicată în acest moment. Amânarea încheierii contractelor de servicii pune în pericol situaţia financiară a operatorilor de transport feroviar de persoane. Sper ca autorităţile competente să găsească rapid o soluţie pentru a plăti prestaţiile efectuate de către operatorii din acest domeniu, pentru a achita compensaţiile financiare şi facilităţile necesare".
Opiniile referitoare la proiectul de hotărâre de guvern au fost transmise către ARF până la 17 ianuarie 2020 şi, conform legislaţiei în vigoare, în termen de zece zile, instituţia publică ar fi trebuit să promoveze noul proiect de act normativ. Din păcate, ARF a retras de pe site-ul său vechiul proiect de HG privind contractele de servicii publice şi nu a publicat nici până ieri, la închiderea ediţiei, noul proiect de act normativ cu privire la viitoarele contracte, ce ar urma să fie încheiate pe termen de patru ani, până la finalul lui decembrie 2023.
Până pe 17 ianuarie, au trimis opinii următorii operatori de transport feroviar de călători: Interregional Călători, Transferoviar Călători şi Regio Călători. Trei din cei şase operatori din domeniul transportului feroviar de persoane nu au depus opinii: CFR Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans. În condiţiile date, este ciudat că operatorul naţional public de transport feroviar din domeniu - CFR Călători - nu a formulat nicio opinie cu privire la reglementarea propusă de ARF, în condiţiile în care, pe lângă cei trei operatori privaţi care au formulat opinii, se numără şi o federaţie sindicală - Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România - condusă de Iulian Măntescu. Federaţia a solicitat ARF ca respectivele contracte să fie încheiate pe termen de 15 ani, lucru care nu mai este posibil deoarece un astfel de termen trebuia notificat Comisiei Europene până la finalul lunii decembrie 2018.
Din analiza opiniilor depuse, reiese că Transferoviar Călători şi Regio Călători au depus documente identice din punct de vedere al textului redactat, fapt ce ridică suspiciuni din punct de vedere al unei colaborări neloiale între cei doi operatori feroviari. Documentele semnate de directorii general Valentin Ciapraz (Regio Călători) şi Ionuţ Avram (Transferoviar Călători) au fost întocmite după metoda copy-paste, fiind preluate chiar şi virgulele. Singurul lucru care diferă este mărimea caracterelor cu care au fost scrise documentele.
Surse din interiorul a doi dintre ceilalţi operatori feroviari din piaţa de transport călători susţin că o astfel de practică este la limita legii. Sursele citate iau în calcul, pe baza colaborării din acest caz al TFC şi Regio, existenţa în viitor a unei înţelegeri, la nivelul conducerii celor două companii cu privire la reglementările din acest domeniu şi la împărţirea tronsoanelor de cale ferată pe care vor alege să îşi desfăşoare activitatea odată cu liberalizarea pieţei de transport feroviar de persoane.