Glasul străin al roţilor de tren

CĂTĂLIN DEACU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 20 august 2010

Sindicatele susţin că Guvernul pune la cale o privatizare mascată a CFR Călători, după deja anunţata vânzare a CFR Marfă

CFR Călători: "Nu a existat o discuţie în acest sens"

"Naşii", scoşi responsabili pentru problemele companiei

Guvernul pregăteşte o privatizare mascată a CFR Călători, susţin liderii sindicali, consultaţi de ziarul BURSA.

Aceştia îşi argumentează poziţia prin faptul că planurile de reorganizare a companiei - monitorizată de Fondul Monetar Internaţional (FMI) - care prevăd disponibilizări şi trimiterea salariaţilor, cu lunile, în şomaj tehnic, nu dau rezultate.

În sprijinul afirmaţiilor lor vine situaţia financiară a companiei: datoriile CFR Călători sunt, la 30 iunie, de 24,7 milioane lei, în creştere cu 5,3 milioane lei faţă de situaţia de la 31 martie, şi mai mari cu 9,5 milioane lei faţă de cele înregis­trate la 31 decembrie 2009, după cum reiese din datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Datoriile companiei au crescut faţă de primul trimestru al acestui an, chiar şi în condiţiile în care, în primăvară, mai mulţi salariaţi ai companiei au fost disponibilizaţi.

Compania nu a îndeplinit nici ţinta stabilită de FMI în privinţa arieratelor, după cum a anunţat Constantin Dascălu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Acum, pe lângă trimiterea în şomaj tehnic a 3000 de ceferişti, se zvoneşte că s-ar pune la cale disponibilizarea altor 3.900 de salariaţi, din cei aproximativ 15.000 ai companiei.

Conducerea CFR Călători, prin vocea directorului Liviu Pescăraşu, a explicat că restructurarea companiei este necesară în condiţiile în care volumul de activitate şi veniturile au scăzut cu 15%-20%.

"Avem suspiciunea că se pregăteşte o privatizare mascată a CFR Călători, lucru cu care nu suntem de acord", ne-a declarat Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial.

Liderul de sindicat ne-a precizat: "Datoriile companiei nu sunt atât de mari şi cu toate acestea sunt atâtea probleme şi se vrea trimiterea personalului în şomaj tehnic. Probabil, spre finele anului, ne vor spune că societatea a rămas fără bani. Eu zic că asta se urmăreşte (n.r. - privatizarea companiei). Noi ne vom împotrivi acestui proiect şi vreau să vă spun că tot ce se petrece are loc cu < uşile închise > şi nu cu < cărţile pe faţă >. Am fi singura ţară din UE care şi-ar vinde compania feroviară de transport de calători".

Gheorghe Frăţică a adăugat că, în teritoriu, spre exemplu în Cluj, au fost cazuri în care "cum CFR Călători a renunţat la un tren, a şi apărut un operator privat pe magistrală".

Despre o posibilă privatizare a CFR Călători ne-a vorbit şi Ioan Popescu, liderul Confederaţiei Sindicale Meridian: "Lucrurile sunt cam < fierbinţi > în acest sens. Pot să vă spun că şi eu am fost informat despre această posibilitate şi se ştie că pentru CFR Călători există mulţi interesaţi. Din informaţiile pe care le-am primit, francezii ar fi cei mai interesaţi de companie".

În replică la cele susţinute de organizaţiile sindicale, reprezentanţii CFR Călători au declarat pentru ziarul BURSA: "Nu a existat şi nu există nicio discuţie care să aibă sau în care să fie menţionată această posibilitate". O posibilă privatizare a CFR Călători ar veni în condiţiile în care Guvernul a anunţat, deja, că vrea să vândă CFR Marfă.

"Naşii", scoşi responsabili de situaţia financiară a companiei

Pentru problemele financiare de la CFR Călători se pare că s-au găsit vinovaţii: controlorii de tren.

Liderii de sindicat ne-au precizat că la discuţiile cu responsabilii de soarta companiei li s-a spus că dacă "banii de bilete ar fi ajuns în conturile companiei şi nu în buzunarele naşilor, atunci CFR Călători nu ar fi avut probleme".

Trenurile, oprite în gări săptămâna viitoare?

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu şi liderii sindicali urmează să discute, luni, despre situaţia companiilor din sectorul feroviar.

Ministrul Berceanu a precizat că va analiza programele de reducere a cheltuielilor şi de creştere a veniturilor prezentate de companiile feroviare şi a precizat că obiectivul său este echilibrarea situaţiei la aceste societăţi: "Din păcate, unii sunt interesaţi numai de cheltuieli, şi dacă se poate cheltuielile să le punem la salarii fără să mai reparăm calea ferată, vagoanele şi locomotivele. Nu putem accepta o astfel de variantă".

Sindicatele se opun cu vehemenţă trimiterii în şomaj tehnic, mai ales a personalului executiv, la CFR Călători şi se declară împotriva unor noi concedieri. În situaţia în care sindicatele nu vor fi mulţumite de rezultatul discuţiei, acestea au anunţat că vor opri lucrul.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb