ÎN 2014 FAŢĂ DE 2013 Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în UE a crecut cu 2,5%

Marius Constantin
Macroeconomie / 18 iunie 2015

Potrivit studiului realizat de GfK, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2014, la nivelul ţărilor membre UE analizate, a fost de 15,360 euro anual, ceea ce reprezintă o creştere de aproximativ 2,5% faţă de 2013, arată un comunicat transmis astăzi redacţiei.

Cu toate acestea, o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte nivelul de prosperitate în Europa persistă. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 euro, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situându-se la 3.097 euro.

GfK anticipează o creştere moderată pentru acestea din urmă, de 0.5 - 0.8% pentru ţările UE în 2015. Totuşi, printre fruntaşi se numără România (+5.1%), cu o creştere chiar mai mare decât cea de anul trecut şi ţările baltice (+4.0 - 5.0%). În 2014, situaţia retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deţinute până în prezent pentru 2015 şi presupunând că Grecia nu părăseşte Uniunea Monetară Europeană, GfK se aşteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0.1%).

Studiul mai arată că, în urma creşterii comerţului online se va pune presiune asupra formatelor de retail tradiţional în toată Europa.

De aceea, GfK anticipează o creştere moderată pentru acestea din urmă, de 0.5 - 0.8% pentru ţările UE în 2015. Totuşi, printre fruntaşi se numără din nou România (+5.1%), cu o creştere chiar mai mare decât cea de anul trecut şi ţările baltice (+4.0 - 5.0%). În 2014, situaţia retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deţinute până în prezent pentru 2015 şi presupunând că Grecia nu părăseşte Uniunea Monetară Europeană, GfK se aşteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0.1%).

Ponderea cheltuielilor populaţiei în retail, în 2014, a scăzut la nivelul ţărilor membre UE, cota se află în prezent la aproape 31% (în 2013 a fost de 31.2%, iar în 2012 de 31.4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare. Primul - scăderea costului ţiţeiului la mijlocul anului 2014 - a avut ca rezultat scăderea costurilor pentru energie şi carburanţi, iar al doilea, o tendinţă prezentă deja de mult timp - cheltuieli din ce în ce mai mari cu facturile de întreţinere, cu sănătatea şi petrecerea timpului liber. Acestea trei din urmă înseamnă mai puţini bani disponibili pentru consumul în retail, efectul de scurtă durată al scăderii preţului ţiţeiului nereuşind să aducă mai mulţi bani în buzunarele consumatorilor.

Profitabilitatea spaţiilor comerciale: În multe ţări, aceasta a reînceput să crească după întârzierea multor proiecte, cauzată de criza financiară. Printre cele 32 de ţări analizate profitablitatea a crescut cu 0.6% până la 4.100 euro pe m². Luxemburg, Elveţia şi ţările scandinave se găsesc în partea superioară a clasamentului, în vreme ce în ţările din estul şi sudul Europei întâlnim cele mai mici valori. Totuşi, graţie consolidării retailului tradiţional în aceste state, profitabilitatea spaţiilor comerciale a crescut şi ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania şi Letonia.

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri şi puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2014 pentru monedele naţionale în cauză (aşa cum sunt ele raportate de către BCE).

Prezentă pe piaţa locală din 1992, GfK România este, de peste 12 ani, institut de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de 19,2 milioane euro în 2013. Activităţile GfK România sunt structurate în două sectoare, Consumer Choices şi Consumer Experiences.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. De ce laudă GfK guvernul Ponta? Cum se poate așa ceva? I-au plătit și pe aceștia. Mi se pare că au spus că România este campioana la creșterea puterii de cumpărare, cu 5%.

    N-are cum. Dar poate totuși. De când și-a luat țara Johannis înapoi, lucrurile merg din ce în ce mai bine. Asta ar putea fi explicația, dacă nu ar fi statistica din 2014, relativ la 2013. Iar în 2014, dl Johannis era ocupat cu răsturnări de ierarhii și trădări în PNL. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb