Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor, a fost aprobat ieri de Camera Deputaţilor şi va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial al României. Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.
Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule. Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.
1. taxa auto
(mesaj trimis de ioana în data de 16.12.2011, 14:10)
E cea mai mare prostie pe care am auzit-o vreodata.Eu am un Mercedes de 6000 de euro la care taxa ar fi de 5000 euro, si a fost adusa in tara pe vremea taxei de vama.Atunci s-a platit la ea, vama de 3000 de euro, masina a mai valorat cel putin 6000 de euro, daca mai platesc si taxa de poluate, masina aia sta in 14.000 de euro...o masina din 2002. Bataie de joc...De unde sa platesc atatia bani...ca daca aveam atatia luam una noua din reprezentanta...Na, e Mercede....si se presupune ca ai bani...dar de 6000 de euro taxa de poluare la o Dacia din 2001...asta e cel mai de tot...Are Dacie, de unde amar sa aibe 6000 de euro omul?!
2. taxa auto
(mesaj trimis de flavius în data de 16.12.2011, 18:21)
Am o masina din 2000 si a fost inmatriculata in 2004 ,sunt al 4-lea proprietar, daca o vand mai trebuie sa platesc taxa? imi spune si mie cineva???
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.12.2011, 18:50)
da ba fraere platesti, in sensul ca o plateste cel care o cumpara da ala nu-i prost sa-ti dea cat ceri plus taxa ca o sa-ti plateasca cat face masina minus taxa, adica tot tu platesti.