Sindicaliştii din singurul combinat de alumină din România, Alum SA Tulcea, sunt pregătiţi să declanşeze greva generală, din cauză că administraţia refuză majorarea lefurilor angajaţilor. Aproape 200 de sindicalişti au pichetat ieri după-amiază, timp de aproape 30 de minute, sediul administrativ al combinatului tulcean, exprimându-şi astfel nemulţumirea faţă de intenţia managerilor de a îngheţa salariile angajaţilor în acest an.
Preşedintele organizaţiei Liber din Alum SA, Gheorghe Dragu, a declarat, citat de Agerpres: "În 2009, am pornit cu nivelul de salarizare din 2006. În 2009 pentru 2010 nu am negociat nimic cu administraţia, iar în 2010 pentru 2011 ni s-a promis o creştere care nu s-a mai produs din motive necunoscute. Şi aşa se face că am avut o creştere economică de 3% a lefurilor din combinat în ultimii ani. Am fost anunţaţi zilele aces-tea că vom avea o primă de Paşti de 150 de lei, dar este o sumă ridicolă, în condiţiile în care din situaţia economică a combinatului pe primele 10 luni ale anului trecut reiese că am avut profit. Ce solicităm noi este extrem de puţin faţă de posibilităţile economice ale unităţii. Ni s-a spus că există posibilitatea înregistrării unor pierderi de 50-60 de dolari pe tona de alumină, din cauza creşterii preţurilor la utilităţi, iar noi nu am cerut decât o creştere de 2 dolari pe tona de alumină pentru salarii. Să nu uităm că avem în oraş un puternic angajator, STX OSV Tulcea SA, care caută salariaţi bine pregătiţi. Mulţi dintre ei sunt la noi în combinat, în aşteptarea rezultatului negocierilor şi-au depus cererile de angajare la şantierul naval, iar unitatea va plăti pentru că nu este în stare să-i ţină aici".
Acesta a mai precizat că prima şedinţă de conciliere a conflictului de muncă cu administraţia va avea loc pe data de 25 ianuarie, dar sindicatul este pregătit ca în două săptă-mâni să strângă semnăturile necesare pentru declanşarea grevei generale. În replică, directorul operaţional al combinatului Alum SA, Nicolae Anghelovici, a declarat că în momentul de faţă unitatea îşi continuă activitatea doar pentru a păstra locurile de muncă.
"Preţul aluminei a scăzut la 318 dolari pe tonă, iar costurile de fabricaţie au crescut din cauza majorării preţurilor materiilor prime la 370 de dolari pe tonă şi este normal ca administraţia să solicite amânarea negocierilor pe o perioadă de 3-6 luni până când piaţa aluminei va deveni favorabilă, lucru care s-ar putea întâmpla începând cu finele primăverii. Anul trecut, nivelul salariilor în combinat a crescut cu 12% şi s-a modificat şi grila de salarizare, iar procentul real de majorare a fost de 15%. Ponderea lefurilor angajaţilor este de 14 dolari pe tona de alumină, iar dacă vom socoti şi taxele şi impozitele plătite statului vom ajunge la 20 de dolari pe tonă. Noi acum, însă, producem pe stoc, pentru că nu avem o piaţă de desfacere, iar orice tonă produsă este în pierdere. Se suportă această pierdere pentru menţinerea locurilor de muncă", a afirmat directorul Nicolae Anghelovici. Luni, 16 ianuarie, sindicatul Liber din Alum SA a înregistrat la Inspectoratul Teritorial de Muncă conflictul de muncă deschis după ce, în timpul negocierilor Contractului Colectiv de Muncă, pentru 2012 administraţia a refuzat creşterea cu 20% a lefurilor angajaţilor, potrivit solicitării sindicaliştilor. În momentul de faţă, în combinatul Alum SA lucrează circa 715 persoane, salariul mediu net în unitate fiind de 1.400 de lei. Combinatul de alumină din Tulcea, unul dintre importanţii angajatori privaţi din judeţ, a început să funcţioneze în 1973, firma Balli Metal preluând unitatea de la statul român în 1996.
Societatea tulceană producătoare de alumină calcinată, materia primă necesară în producerea aluminiului, a produselor refractare, produselor ceramice, a cimentului, precum şi în tratarea apei, a devenit ulterior parte a grupului de firme Alro Slatina.
Acest grup are în proprietate 98% din capitalul social al combinatului tulcean, acţionarul majoritar al Alro fiind grupul Vimetco, cel mai mare producător de aluminiu din Europa Centrală şi de Est, înregistrat în Olanda şi controlat de omul de afaceri rus Vitali Masitski.