Aeroportul de la Braşov aşteaptă normele Legii parteneriatului public-privat

OVIDIU VRÂNCEANU, Braşov
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 24 noiembrie 2010

Aeroportul de la Braşov aşteaptă normele Legii parteneriatului public-privat

Băncile au solicitat redimensionarea investiţiei, ajungându-se la o finanţare de 55 de milioane de euro, faţă de 100 de milioane de euro, în urmă cu trei ani

Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu, a anunţat, ieri, că pregătirile pentru demararea lucrărilor la Aeroportul Internaţional Braşov - Ghimbav au intrat în linie dreaptă, săptămâna viitoare urmând să fie aprobate procedurile pentru licitarea primelor două lucrări - realizarea pistei, care va costa aproximativ 14 milioane de euro, dar şi realizarea gardului de împrejmuire a proiectului, lucrare evaluată la aproximativ 4,5 milioane de euro. "Pista de la Cluj, care este de 3,5 kilometri şi care era susţinută de Guvern, urma să coste 160 de milioane de euro, dar licitaţia a fost anulată după venirea cancelarului german, Angela Merkel, la Bucureşti, pentru că acolo au fost bătute inclusiv firme germane, în timp ce pista noastră va avea 2,8 kilometri şi va costa doar 14 milioane de euro", a explicat preşedintele CJ Braşov.

Căncescu a recunoscut că zvonurile legate de redimensionarea proiectului şi de reevaluare a investiţiilor care urmează să fie realizate în acest aeroport sunt reale, avansând suma de 55 de milioane de euro care urmează să fie contractată de "cea mai tare firmă de construcţii pe care am atras-o alături de noi" de la "una dintre cele mai importante bănci din Europa, care vine, de asemenea, alături de acest proiect". El a declarat că a refuzat să facă publice informaţii despre proiectul aeroportului până în acest moment deoarece "mai este nevoie de adoptarea normelor pentru aplicarea Legii parteneriatului public-privat, dar am informaţii că mâine (n. red. - azi) acestea vor fi adoptate în cadrul şedinţei de Guvern". Singurul partener privat cu care se poartă discuţii este extern.

18 luni de la semnarea parteneriatului

În aceste condiţii, a spus sursa citată, aeroportul va fi construit în 18 luni de la semnarea contractului de parteneriat public-privat. Legea parteneriatului public-privat prevede că partenerul public participă la realizarea lucrărilor cu investiţii în natură, adică terenul, în timp ce partenerul public vine cu finanţarea necesară.

"Sperăm ca pista să fie deja construită anul viitor pe vremea aceasta şi îmi doresc ca până la finele mandatului meu (n. red. - vara lui 2012) să încheiem construcţia aeroportului", a precizat Căncescu. În aceste condiţii, primele zboruri vor putea avea loc pe aeroportul care se pare că va fi denumit "Iosif Şilimon", după cum îşi doreşte şeful executivul judeţean, în a doua parte a anului 2012.

Nu va mai fi un al doilea aeroport

Căncescu a criticat, de asemenea, iniţiativa Consiliului Local de a construi un aerodrom - un aeroport de mai mici dimensiuni - pe terenul companiei IAR Ghimbav. "Noi nu ne dorim un aeroport pentru oamenii de afaceri, ci pentru întreaga populaţie a Braşovului", a mai spus sursa citată. "Nu va mai fi un al doilea aeroport la Braşov, pentru că voi face un mare scandal dacă alături de aeroportul Căncescu va mai fi făcut şi aeroportul Scripcaru (n. red. - primarul Braşovului fiind iniţiatorul ideii unui aeroport de mai mici dimensiuni). Acei bani ar face mai bine să îi inves-tească în altceva, în sănătate, de exemplu", a completat sursa citată.

Nicolae Ţucunel, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov, dar şi preşedintele Consiliului de Administraţie al "Aerodromului Iosif Şilimon", firma care ar fi urmat să implementeze proiectul aeroportului mic, a declarat că "ideea aerodromului a fost de la bun început una de rezervă pentru situaţia în care aeroportul mare nu va mai fi făcut". Ţucunel anunţase săptămâna trecută că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de investiţii de 25 de milioane de euro şi că ar fi mai uşor de realizat prin atragerea comunităţii oamenilor de afaceri din Braşov alături de proiect.

Economia Braşovului ar putea creşte cu 20% cu ajutorul aeroportului

Ţucunel a mai precizat că din momentul realizării aeroportului, economia Braşovului ar putea creşte cu cel puţin 20%, având în vedere că "deja am fost contactat de firme din Bucureşti care au anunţat că îşi vor muta sediiile aici când va fi realizat acest proiect". Atât Căncescu, cât şi Sorin Ciobanu, directorul Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav, au remarcat că deja societăţile care operează aeroporturile din Târgu Mureş, Sibiu şi Cluj, dar chiar şi cele din Bucureşti nu privesc cu ochi buni proiectul de la Braşov, deoarece le va "fura" din clienţi. "Practic, vom lua 20% din traficul de pe Bucureşti", a explicat Căncescu. "Deja am primit informaţii de la o companie care va urma să construiască lângă aeroport un depozit de combustibili necesari avioanelor care vor ateriza pe cele patru aeroporturi din zonă", au mai spus cei prezenţi la conferinţa de presă.

Avioane de 200 de pasageri

Sorin Ciobanu, directorul aeroportului, ne-a declarat, ieri, că la Braşov ar putea ateriza avioane de până la 200 de pasageri - Boeing 737 sau Airbus 320. "Sunt discuţii cu firmele de transport aerian antamate încă de acum câţiva ani şi în acest moment ştim că 16 dintre acestea şi-au dat acordul clar", a spus Ciobanu, care a adăugat că de la Braşoiv se va face legătura cu toată Europa, dar şi cu Dubai sau Abu Dhabi - "zboruri de două - trei ore".

Potrivit autorităţilor braşovene, cele două studii realizate de Mott McDonald şi, mai apoi, la solicitarea băncilor finanţatoare, de un alt consultant relevă că aeroportul ar urma să aibă un trafic de un milion de pasageri anual (în prima variantă) sau, respectiv, de 500.000 de pasageri pe an. "În ambele variante, aeroportul este unul profitabil", a completat Căncescu.

IntelCan iese din contract

Autorităţile braşovene au anunţat că au notificat în dese rânduri compania IntelCan, cea cu care se asociaseră în urmă cu trei ani pentru realizarea proiectului, că "iese din contract" prin faptul că nu reuşeşte să atragă finanţarea realizării acestui proiect. "Ei încearcă acum pe ultima sută de metri să atragă finanţare, chiar au joi o întâlnire în acest sens", a declarat preşedintele CJ Braşov.

În varianta propusă de IntelCan în urmă cu trei ani, investiţia care urma să fie realizată în aeroport era de 100 de milioane de euro, dar, după ce băncile finanţatoare au cerut redimensionarea proiectului, s-a renunţat la o serie de lucrări auxiliare, în cele din urmă ajungându-se la propunerea de 50 - 55 de milioane de euro.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

09 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9741
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4986
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3071
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8889
Gram de aur (XAU)Gram de aur361.0585

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb