Anul trecut, 3,6 milioane de vehicule au fost produse în Europa Centrală şi de Est, echivalentul a 2% din producţia totală a UE, arată o analiză a Coface remisă redacţiei.
Potrivit acesteia, în ţările ECE incluse în analiza Coface există 33 de fabrici de automobile, dintre care cele mai multe au fost create cu ajutorul investiţiilor străine directe (ISD). Analiza Coface acoperă sectorul auto din ţările ECE, unde sunt produse volume semnificative de maşini în: Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia. Cu Skoda şi Dacia regiunea are două branduri locale puternice mai ales că, datorită marilor ISD, au supravieţuit pe piaţa mondială competitivă.
Analiza arată că, în ciuda dinamicii crescute a vânzărilor de maşini generate de clienţii locali recent, fabricile din ECE rămân foarte dependente de cererea externă.
Potrivit Coface, regiunea ECE a fost în măsură să atragă investiţii străine directe, datorită costurilor atractive ale forţei de muncă, proximităţii geografice din Europa de Vest, forţei de muncă educate şi îmbunătăţirii mediului de afaceri.
Fabricarea de vehicule şi echipamente de transport are un efect măsurabil asupra rezultatului economiilor ECE. Pentru unele dintre ţările din regiune, cum ar fi Ungaria, Republica Cehă şi Slovacia, sectorul reprezintă aproximativ o zecime din producţia lor totală. Acesta generează, de asemenea, un număr semnificativ de locuri de muncă, angajând peste 850.000 de lucrători în 2013, în cele 6 ţări analizate.
"Numărul de vehicule produse în regiunea ECE s-a dublat în ultimii zece ani", a comentat Grzegorz Sielewicz, Coface Economist pentru ECE. "Slovacia, Republica Cehă şi România au fost cele mai de succes, unde producţia auto s-a triplat sau chiar a crescut de patru ori. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că dinamică creşterilor nu poate continuă la nesfârşit din cauza eventualei saturaţie a pieţei", a spus domnia sa.
Exporturile de automobile reprezintă o parte semnificativă a comerţului exterior a regiunii ECE. În Slovacia, de exemplu, acestea reprezintă 25% din exporturile totale ale ţării. Producţia de automobile ECE este puternic expusă la cererea externă, la fel cum majoritatea este destinată pieţelor externe. Cu toate acestea, poziţia actuală arată că zona euro - principala piaţă de export - este elastică şi generează perspective mai bune. Datorită acestor tendinţe pozitive în zona euro şi în alte ţări europene, cererea de vehicule a fost în creştere.
Deşi deteriorarea cererii ruseşti cântăreşte negativ asupra sectorului, acest lucru este compensat de creşterea cererii din partea altor destinaţii de export şi a vânzărilor de pe piaţa internă din ECE.
În timp ce se confruntă cu situaţii neclare pe unele pieţe externe, evoluţii pozitive pot fi văzute pe partea internă. Cererea internă a ECE beneficiază de perspective mai bune datorită consumului local, ca urmare a unei forţe de muncă îmbunătăţite, a inflaţiei discrete, a preţurilor mici la petrol, creşterii încrederii consumatorilor şi dobânzilor atractive. Tendinţa de a cheltui mai mult reiese din vânzarea maşinilor mai dinamice în economiile ECE. Clienţii nu sunt doar persoane fizice, ci şi companii care îşi extind flotele de autoturisme şi vehicule comerciale. Vehicule comerciale generează o dinamică mare a vânzărilor datorită îmbunătăţirii perspectivei de afaceri, cum ar fi creşterea PIB-ului Zonei Euro cu 1,5%, prognoza pentru acest an. Creşterea cererii de vehicule comerciale este un mesaj pozitiv, în special pentru fabricile poloneze, deoarece volume semnificative de maşini uşoare sunt produse aici.
Cu toate acestea, aceste creşteri ale cheltuielilor interne nu vor fi suficiente pentru a face sectorul auto al ECE independent de cererea externă. Fiind atât de expus exporturilor, riscurile aferente pieţelor externe nu pot fi evitate, cu toate acestea potenţialul mare de creştere internă ar putea atenua aceste riscuri. Acţiunile minore ale Rusiei în regiune în structura exporturilor de vehicule nu au un impact semnificativ asupra performanţei generale a acestui sector, chiar şi cu îmbunătăţirea perspectivelor Zonei Euro.
Chiar dacă în piaţa din ECE au crescut cifrele de vânzări de autovehicule, aceste volume mai mari nu se traduc într-o creştere egală a profitabilităţii producătorilor de automobile. Multe dintre ele încă suferă de supracapacitate, aşteptările clienţilor de a obţine reduceri semnificative şi auto-înregistrări efectuate de către dealeri.