Epidemia COVID -19 din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mărfuri efectuat de firmele româneşti, se arată într-un comunicat de presă emis de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTTR). La transportul de persoane, activitatea operatorilor rutieri, către destinaţia Italia, se apropie de zero în urma măsurilor dispuse de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, referitoare la intrarea în carantină, la întoarcerea în ţară, a conducătorilor auto care deservesc autocarele şi microbuzele. Din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier naţional de persoane - linii regulate - numărul de pasageri a scnzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În cazul transportului rutier de persoane - curse ocazionale (alte relaţii decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%.
UNTTR arată că transportul rutier de mnrfuri intern nu este afectat, dar la transportul rutier internaţional de mărfuri se înregistrează o diminuare a activităţii cuprinsă între 15% şi 30% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Transporturile internaţionale de mărfuri între Italia şi alte ţări din Uniunea Europeană operat de transportatorii români nu este afectat decât în măsura în care clienţii din Italia îşi reduc volumul de activitate - valabil în anumite cazuri, dar nu generalizat în acest moment.
Transportul de mărfuri dintre Italia şi România este în pericol din cauza măsurii de autoizolare a şoferilor care revin din Italia - aceste operaţiuni trebuie să includă costul cu imposibilitatea utilizării şoferului timp de 14 zile, iar UNTRR solicită autorităţilor române revenirea asupra acestei decizii şi monitorizarea acestor şoferi, fără a fi puşi în autoizolare.
Totodatn, UNTRR solicită Guvernului stabilirea unor măsuri compensatorii financiare şi fiscale pentru firmele de transport rutier ai căror şoferi sunt trimişi spre autoizolare şi în cazul anulării curselor.
Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania, iar 10% din exporturile româneşti merg în Italia. Pe cale rutieră sunt transportate peste 2 milioane tone mărfuri (import/export) în relaţia România-Italia. Între România şi Italia se fac aproximativ 120.000 de curse/sens/an pe cale rutieră.
De aceea UNTRR solicită Guvernului să întreprindă demersuri pe lângă Comisia Europeană şi Executivul de la Roma în vederea aplicării unei derogări temporare de la interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în autovehicul, conform Regulamentului(CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, şoferii vor fi mai izolaţi şi posibilitatea de a se infecta cu noul coronavirus este mai redusă dacă îşi efectuează repausul săptămânal în autovehicul şi nu la hotel, se mai arată în comunicatul de presă al UNTTR.