• (Interviu cu domnul Marcel Borodi, CEO "Brinel)
Reporter: Compania dumneavoastră a împlinit, recent, 18 ani de existenţă. Cum aţi caracteriza evoluţia acesteia de la înfiinţare până în 2009? Care au fost momentele cele mai notabile în istoria "Brinel"?
Marcel Borodi: "Brinel" a luat naştere în primii ani de după Revoluţie, mai exact in 1991, moment în care am demarat activitatea cu service-ul pentru calculatoare. Piaţa era, în acel moment, încă în formare, oferind multe oportunităţi de dezvoltare pentru un domeniu în plină creştere, cum era IT-ul.
Din 1991 şi până în prezent, am crescut de la o firmă cu mai puţin de 5 angajaţi, care asambla şi repara PC-uri, la unul din cei mai importanţi integratori din piaţa de IT, cu o cifră anuală de peste 28 milioane euro şi 150 de angajaţi (în 2008).
Un moment notabil în evoluţia noastră a fost atunci când am încheiat parteneriatul cu compania Microsoft, fiind printre primii parteneri la momentul lansării acesteia pe piaţa din România.
O biografie Brinel", pe scurt, cu momentele importante în evoluţia companiei, ar arăta astfel: în 1993, "Brinel" ajunge pe primul loc în topul firmelor de IT din Cluj, în 1994 a devenit integrator de sisteme IT, oferind soluţii integrate de hardware şi software, în 1996 am achiziţionat pachetul majoritar din Centrul de Informatică Minieră; tot atunci am făcut şi primii paşi în piaţa dezvoltării de software. În 2000 am deschis sediul din Bucureşti şi am obţinut Premiul de Excelenţă IDG pentru calitatea produselor ALPIS, în 2005 am devenit Microsoft Gold Certified Partner & HP Preffered Partner şi am inaugurat sediul logistic în parcul industrial "Tetarom" din Cluj, în 2007 am obţinut locul I în clasamentul realizat de CNIPMMR (n.r. Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii), pe domeniul nostru de activitate, iar anul trecut am fost pe locul I între partenerii preferaţi HP pentru întreg portofoliul de produse. În 2009 am devenit singurul partener Frontline HP& Microsoft din România, desăvârşind astfel nivelul de parteneriat cu cei doi giganţi ai pieţei de IT.
Reporter: Cum se poziţionează compania dumneavoastră pe piaţa de profil din România, în condiţiile în care concurenţa a devenit tot mai acerbă în ultimii ani, pe fondul intrării pe piaţă a multinaţionalelor?
Marcel Borodi: Multe dintre multinaţionalele din domeniul IT ne sunt parteneri de afaceri, nicidecum competitori. Împreună cu ei realizăm proiectele complexe pliate pe cerinţele clienţilor noştri. Scopul nostru este să integrăm soluţiile potrivite de la parteneri, în funcţie de aşteptările clienţilor noştri. În prezent, suntem unul din cei mai puternici integratori de soluţii IT la cheie din România, cu experienţă şi rezultate în piaţa de IT.
Reporter: Care au fost dimensiunile companiei la momentul înfiinţării şi la cât au ajuns acestea în prezent?
Marcel Borodi: În 1991, "Brinel" avea sub 5 angajaţi, activitatea principală fiind service-ul de calculatoare. Compania înregistra în 1992 o cifră de afaceri de 4.800 lei.
În acest moment, "Brinel" are 140 de angajaţi, o cifră de afaceri de 28 milioane euro în 2008 şi două principale de business.
Reporter: În ceea ce priveşte oportunităţile fructificate de-a lungul celor 18 ani de activitate, care ar fi cele mai reprezentative? Dar în materie de provocări?
Marcel Borodi: Am participat cu succes la două oferte de privatizare a unor Centre de Calcul. Acest lucru ne-a facilitat extinderea geografică şi pătrunderea pe segmentul "Software & Servicii". În acelaşi timp, prima participare, în 1996, a fost şi cea mai dificilă deoarece a trebuit să plătim preţul acţiunilor în 90 de zile (fără facilităţi), fapt care ne-a determinat să ajungem atunci la decapitalizare.
Reporter: În baza experienţei dobândite în acest domeniu de-a lungul timpului, ca antreprenor, cum vedeţi evoluţia pieţei IT din România şi ce oportunităţi mai oferă aceasta tinerilor întreprinzători care îşi doresc dezvoltarea unui business similar?
Marcel Borodi: În IT&C, vor exista întotdeauna oportunităţi pentru tinerii antreprenori. Tehnologia evoluează atât de rapid încât crează de la sine situaţii favorabile inovaţiei şi antreprenoriatului. Este puţin probabil ca tinerii aspiranţi să aibă succes pe domeniile unde sunt deja consolidaţi jucători cu peste 10 ani de experienţă, dar oportunităţile nu s-au epuizat. Dacă eşti dispus să investeşti tot ce ai mai bun (timp, energie, resurse materiale) într-o idee care să fie în slujba altora, atunci trebuie să adaugi determinare, curaj, şansă şi entuziasm şi poţi porni la drum. Succesul nu ni-l garantează nimeni, dar şanse mai există, nevoi neacoperite mai sunt şi vor mai fi.
Reporter: Ce sfaturi aţi avea pentru tinerii care aspiră să devină oameni de afaceri la conducerea unei firme de profil?
Marcel Borodi: Să nu încerce să facă "totul". E un domeniu în care nu poţi rezista dacă abordezi domenii înguste, dar nici dacă încerci să faci de toate. E un domeniu greu, dar frumos şi plin de satisfacţii. Fără pasiune nu se poate face, iar cine are pasiunea pentru IT va gasi calea până la urmă.
Cu sediul central în Cluj Napoca, "Brinel" are înca 4 puncte de lucru în ţară, localizate în Bucureşti, Timişoara, Oradea şi Sibiu. Echipa "Brinel" este în continuă creştere, având la activ, în prezent, peste 150 de profesionişti dedicaţi acestui domeniu. Compania a încheiat parteneriate strategice cu companii IT de varf la nivel mondial - HP, Microsoft, Cisco, Oracle, IBM, Citrix, şi alţii, prin care asigură dezvoltarea unei oferte complete de produse şi servicii competitive, bazate pe cele mai înalte competenţe şi tehnologii.