Curtea de Conturi a constatat, în raportul pe 2014 al Companiei Naţionale Loteria Română (CNLR), că au fost înregistrate, pe parcursul anului respectiv, venituri din exploatare în sumă de 15.498 mii lei, reprezentând câştiguri neridicate de participanţii la sistemele de joc în perioada de plată de 90 de zile (termen stabilit prin regulamentele de joc). În cadrul regulamentelor de joc nu există precizări exprese privind distribuirea acestor sume neridicate în termen de către participanţii la sisteme de joc.
Instituţia de control a recomandat CNLR să efectueze o analiză prin care să se identifice, să se propună soluţii care să conducă la diminuarea valorii câştigurilor neridicate, precum şi revizuirea regulamentelor de joc ale CNLR SA cu privire la modul de distribuire a sumelor neridicate în termen de către participanţii la sistemele de joc şi informarea autorităţii tutelare cu privire la soluţia identificată.
Raportul mai precizează: "CNLR SA nu a identificat şi nu a evaluat potenţialele riscuri, constând în constrângeri de timp, starea tehnică a sistemului loteristic existent şi imposibilitatea finalizării procedurii de implementare a unui nou sistem loteristic până la data de 31.12.2013. În condiţiile în care, de la data de 01.01.2014, administrarea activităţii jocurilor loto nu a fost realizată prin resurse ale Companiei, au fost create premisele prejudicierii companiei cu o sumă estimată la 30.446 mii lei".
Documentul Curţii de Conturi mai spune că a fost plătită nejustificat suma de 83 mii lei (inclusiv TVA) pentru servicii privind realizarea unei "analize de specialitate pentru stabilirea celei mai bune variante de asigurare în condiţiile optime a activităţii specifice Companiei, prin analiza ofertelor angajante obţinute de CNLR SA cu privire la achiziţionarea unui noi sistem loteristic şi/sau analizarea altor posibilităţi", în condiţiile în care OVMMFP (Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice) nr. 1.056/2013 prevedea contractarea unor "servicii de specialitate pentru elaborarea unui raport cu privire la achiziţionarea unui nou sistem loteristic şi/sau analizarea unor alte posibilităţi, inclusiv de asociere în participaţiune".
Curtea de Conturi mai susţine că au fost achiziţionate servicii juridice constând în "informare, consultanţă, asistenţă, reprezentare şi certificare juridică", contrar prevederilor art. I alin. (1) din OUG nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative: "Cu toate că, în baza analizei de piaţă efectuate în vederea stabilirii preţului serviciilor, valoarea acestora a fost în sumă de 30 mii euro, CNLR SA a diminuat valoarea achiziţiei pentru a efectua atribuirea directă. Mai mult, efectuarea unor astfel de lucrări (servicii) reprezintă atribuţii de serviciu şi sunt în sarcina compartimentelor de specialitate ale Companiei, această analiză fiind realizată şi de către aceasta".
Curtea de Conturi mai susţine că au fost efectuate achiziţii directe de lucrări de execuţie şi montaj a unor seturi "firmă cu pastilă luminoasă", în valoarea estimată la 99 mii euro (sub pragul de 100 mii euro, prevăzut de art. 19 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii), în condiţiile lipsei unei analize a situaţiei reale din agenţiile care necesită realizarea unor astfel de lucrări, fapt care a determinat necesitatea unor lucrări ulterioare, în anul 2015, achiziţionarea directă a aceloraşi lucrări devenind o practică.
De asemenea, raportul Curţii de Conturi arată că au fost efectuate achiziţii de servicii juridice, în sumă totală de 1.683 mii lei, fără TVA, fără a justifica, conform prevederilor OUG nr. 26/2012, necesitatea acestor servicii şi imposibilitatea asigurării acestora de către personalul de specialitate juridică, angajat al companiei.
Raportul precizează: "Din analiza derulării Contractului de asociere în participaţiune încheiat în anul 2013 de către CNLR SA cu doi agenţi economici, în vederea implementării şi a exploatării în comun a unui sistem de videoloterie (VLS) la cheie, cu un număr minim de 10.000 terminale de videoloterie (VLT), s-a constatat imposibilitatea atingerii indicatorilor de performanţă stabiliţi prin clauzele contractuale, cu privire la: instalarea şi exploatarea cu succes, din punct de vedere tehnic şi economic, a unui număr minim de 10.000 de terminale de videoloterie, până la data de 31.12.2014; emiterea, de către partenerul asocierii, a unei garanţii societare în favoarea CNLR SA, în valoare de cel puţin 75.000 mii euro, la data livrării şi punerii în funcţiune a celor 10.000 de terminale de videoloterie, respectiv la data de 31.12.2014; neasigurarea CNLR SA, începând cu data de 01.02.2015, că asociaţii vor livra şi instala cu succes diferenţa de 3.967 de terminale VLT, printr-o scrisoare de garanţie bancară".
În perioada iulie-decembrie 2014, nu au fost utilizate echipamentele VLT neamortizate integral până la data de 30.06.2014, potrivit Curţii de Conturi, ceea ce a condus la diminuarea profitului net al companiei cu suma de 9.134 mii lei, pentru care a fost calculat şi plătit impozit pe profit în sumă de 1.461 mii lei. Ca urmare a derulării necorespunzătoare, în perioada 2003-30.06.2014, a unui contract încheiat cu 3 agenţi economici şi având ca obiect "furnizarea, instalarea şi punerea în funcţiune a Sistemului de Videoloterie, capabil să funcţioneze on-line, precum şi furnizarea oricăror servicii auxiliare necesare în vederea operării Sistemului la cheie, incluzând riscurile financiare şi costurile pentru implementarea Sistemului de Video-Loterie", Compania a înregistrat cumulat o pierdere estimată la suma de 39.649 mii lei, mai precizează raportul Curţii de Conturi.
Instituţia de control a recomndat CNLR dispunerea măsurilor necesare în vederea analizării posibilităţilor reale de asigurare a amplasamentelor în vederea instalării celor 10.000 de VLT-uri.