Anul acesta pare a fi mai puţin riscant pentru industria auto franceză, iar piaţa din această ţară, dominată de profesionişti şi de companii, este acum susţinută de consumul casnic ce câştigă în încredere, datorită scăderii şomajului, precum şi datorită noilor metode de finanţare, arată un comunicat al companiei de asigurări de credit Coface.
Vânzarea de automobile noi a crescut în ianuarie - iulie, iar Coface prognozează o creştere de 5,6% în 2016, urmată de o evoluţie moderată, între 1,5% şi 2,5%, în 2017.
Din aceste motive, industria auto franceză a fost promovată la categoria "risc scăzut", totuşi cu câteva rezerve în ceea ce priveşte fragilitatea producătorilor de al doilea şi al treilea nivel, precizează Coface.
În prezent, doar două sectoare de activitate (automobile şi retail), din douăsprezece analizate de companie, au cea mai bună evaluare pe termen scurt.
"Totuşi, industria auto franceză este într-un punct de cotitură. În timp ce Franţa are puteri incontestabile în privinţa ingineriei, a standardului de viaţă şi a abilităţii de adaptare la schimbare, pierde în competitivitate", se arată în comunicat.
Valoarea adăugată a sectorului a scăzut cu 29% între 2008 şi 2014, în timp ce în industria franceză a crescut cu 3%. Pentru producătorii de echipamente, acest lucru se reflectă prin erodarea excedentului comercial, punctează Coface. Producătorii de maşini au fost nevoiţi să reducă unele costuri per automobil, recurgând la reducerea locurilor de muncă şi a salariilor şi îngheţând angajările, ca să poată face faţă cu succes scăderii vânzărilor de pe piaţa internă şi, prin urmare, utilizării sub potenţial a fabricilor.
"Cu o piaţă restrânsă, formată în principal din vehicule din gama economic, Franţa nu poate oferi nivelurile necesare de profitabilitate. Companiile sunt încurajate de vitalitatea vânzărilor de autovehicule la nivel mondial, în special în ţările în curs de dezvoltare, şi îşi internaţionalizează portofoliul. De exemplu, producătorii de echipamente de prim nivel au fost capabili să îşi revină şi să aibă acum o marjă de operare de aproximativ 7,8%, cu 2 puncte procentuale mai mult decât producătorii de autoturisme", precizează comunicatul.
Potrivit sursei citate, un alt trend care trebuie luat în calcul este că atât producătorii de autoturisme, cât şi cei de echipamente, îşi stabilesc centrele de cercetare şi dezvoltare pe pieţe cu costuri scăzute, după ce şi-au relocat activităţile de producţie sau de asamblare. În acest stadiu, o mare parte a acestei funcţii este concentrată în Franţa, însă transferul activităţilor de cercetare şi dezvoltare către ţările emergente ar putea, în cele din urmă, să aducă un impuls. Factorul fundamental din spatele acestui fenomen este apariţia clusterelor auto locale, care includ producătorii de maşini, echipamente şi subcontractanţii specializaţi în logistică, inginerie şi IT, mai arată specialiştii Coface.