Livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) pe ansamblul pieţei înregistrează, după 10 luni din 2014, o creştere de 25,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, informează Buletinul Statistic APIA.
Potrivit analizei, în interiorul acestei creşteri, avem autoturismele cu + 24,2%.
Şi pe plan european se remarcă o evoluţie pozitivă, principalele ţări europene înregistrând creşteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după 10 luni fiind: Franţa +1,4%, Germania +3%, Italia +4,2%, Spania +18,1%, UK +9,5%).
În România, în continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 71% din volumulul total înregistrat pe primele 10 luni din 2014. În interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul că ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% în luna mai la 29% în luna octombrie.
Un alt aspect analizat de către APIA este raportul dintre vehiculele noi şi cele rulate. În aceste zece luni din 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu cca. 3,2% (5.900 unităţi) comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (cca. 181.000 unităţi în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), deşi în scădere faţă de situaţia din 2013 (când la 10 luni raportul a fost de 4 rulate la unul nou).
După 10 luni din 2014 se consemnează o producţie de 329.410 de autovehicule, cu 4,1% mai puţin decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 283.529 unităţi (85%) sunt produse de către Dacia, 45.876 (15%) de către Ford şi 5 unităţi de către Roman Braşov.
Volumele cele mai mari după 10 luni le-au înregistrat Dacia Duster (142.466 unităţi, din care 23.063 în luna octombrie), urmată de Dacia Logan (68.767 unităţi, din care 7.724 unităţi în octombrie), Ford B-MAX (45.876 unităţi, din care 2.540 în octombrie), Dacia Sandero (37.397 unităţi) şi Dacia Logan MCV (34.899 unităţi).
Au fost exportate în luna octombrie 2014 un număr de 35.570 unităţi, ceea ce face ca după zece luni din 2014 să consemnăm un export total de 301.992 unităţi, adică o creştere de 0,2% faţă de perioada similară din 2013.
Cel mai exportat model după 10 luni din 2014 este Dacia Duster cu 133.312 unităţi, urmat de Logan cu 57.781 unităţi şi Ford B-MAX cu 45.796 unităţi.
Cu un volum total de 9.514 autovehicule (din care 7.443 autoturisme) vândute în luna octombrie (cu 14,6% mai mult decât luna similară din 2013), ajungem la un volum total de 83.116 unităţi după 10 luni din 2014, ceea ce duce la o creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2013 de 25,3%, situaţie datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +24,2% (+22,4% cele autohtone şi +25,1% cele din import). In interiorul acestor cifre remarcăm autoturismele cu un volum de 7.443 unităţi în luna octombrie (5% peste luna octombrie 2013) şi un total la 10 luni de 68.830 unităţi (adică, tot atât cât s-a înregistrat pe întreg anul 2013).
La autoturisme, top-ul pe mărci după 10 luni din 2014 este condus de către Dacia, cu 22.497 unităţi vândute (32,7% din total), urmată de Volkswagen (7.223 unităţi / 10,5%), Skoda (6.548 unităţi / 9,5%), Ford (4.807 unităţi / 7,0%), Renault (4.690 unităţi / 6,8%) şi Opel (3.075 unităţi / 4,5%).
In ceea ce priveste top-ul pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna octombrie (dar şi după 10 luni din 2014), urmat de Dacia Sandero (locul 3 după 10 luni), Dacia Duster (locul 2 după 10 luni), Skoda Octavia (locul 4 după 10 luni) şi Skoda Rapid (locul 7 după 10 luni).
Analizând segmentarea pe clase, situaţia la nouă luni ne arată faptul că majoritatea segmentelor (în special cele de volum, respectiv B şi C) înregistrează creşteri importante (25% - 30%), scăderi consemnându-se pe segementele cuprinzând autoturisme aflate în gama de preţ superioară (Executive -4,2% şi Sport - 37,2%). In funcţie de tipul de combustibil, după 10 luni din 2014, consemnăm o pondere de 55,3% pentru motoarele diesel, în creştere faţă de 2013, când aceasta era de 52,6%. Se menţine numărul de 8 mărci şi respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie a vânzărilor totale (55,3%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depăşesc 75% din vânzările totale ale respectivulul model.